Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Trangia Grytmysare för gasoltub
- Trådstartare stefan.svard
- Start datum
För mig låter det som en riktigt dålig ide att ha isolering på gasoltuben. Enda tillfället där det tillför någonting är om du har gasolen på ett varmt ställe och ska gå ut i kylan. Då kan det vara vettigt att sätta isolering utanpå gasflaskan. I alla fall om det medför att gasflaskan fortfarande är varmare än omgivning när den ska användas.
Vid i princip alla driftssituationer kommer det att vara dåligt. När gasen förångas i behållaren åtgår energi. Flaskan blir då kallare. Om du har isolering på utsidan kan flaskan inte värmas upp på samma sätt som utan isolering. Flaskan blir då kallare och trycket lägre än vad det skulle blivit utan isolering.
Vid i princip alla driftssituationer kommer det att vara dåligt. När gasen förångas i behållaren åtgår energi. Flaskan blir då kallare. Om du har isolering på utsidan kan flaskan inte värmas upp på samma sätt som utan isolering. Flaskan blir då kallare och trycket lägre än vad det skulle blivit utan isolering.
När du skall använda gasol i låga temperaturer kan det vara bra. T ex om du har gasolflaskan i sovsäcken på natten så är gasolen uppvärmd, men den kyls ned när du tar fram den. Med kläder på tuben kyls gasen långsammare.
Nej! Det är aldrig bra att isolera gasolbehållaren från omgivningluften. Tänk på att vi hanterar
absoluttemperatur här, dvs temperatur relaterat till absoluta nollpunkten 0°Kelvin. Och omgiv-
ningstemperaturen i luften är alltid (OK oftast) högre än temperaturen i vätskan inne i gasol-
behållaren när vi kör brännaren och försöker förånga gasolen. För den förgasningsenergin
tas ur vätskan därinne - som då blir kallare - och vi måste försöka få in värmeenergi utifrån,
som ju befinner sig längre upp från 0°K än vätskan som vi kyler ner genom avkokningen. Så,
det är sällsynt genomklantigt att förse behållaren med ytterligare isolering!
/Odd
absoluttemperatur här, dvs temperatur relaterat till absoluta nollpunkten 0°Kelvin. Och omgiv-
ningstemperaturen i luften är alltid (OK oftast) högre än temperaturen i vätskan inne i gasol-
behållaren när vi kör brännaren och försöker förånga gasolen. För den förgasningsenergin
tas ur vätskan därinne - som då blir kallare - och vi måste försöka få in värmeenergi utifrån,
som ju befinner sig längre upp från 0°K än vätskan som vi kyler ner genom avkokningen. Så,
det är sällsynt genomklantigt att förse behållaren med ytterligare isolering!
/Odd
Aktuellt
ANNONS
Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig
Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.
Jag tror inte jag förstår detta. Om t ex lufttempersturen är -10°C. Om gasolflaskan har samma temperatur så blir inte mycket till effekt på köket. Men om gasolflaska är uppvärmd så funkar det att använda gasolen tills den blivit nedkyld. Om man då har isolering på gasolflaskan, borde då inte gasolen kylas långsammare? Tänker jag fel här?Nej! Det är aldrig bra att isolera gasolbehållaren från omgivningluften. Tänk på att vi hanterar
absoluttemperatur här, dvs temperatur relaterat till absoluta nollpunkten 0°Kelvin. Och omgiv-
ningstemperaturen i luften är alltid (OK oftast) högre än temperaturen i vätskan inne i gasol-
behållaren när vi kör brännaren och försöker förånga gasolen. För den förgasningsenergin
tas ur vätskan därinne - som då blir kallare - och vi måste försöka få in värmeenergi utifrån,
som ju befinner sig längre upp från 0°K än vätskan som vi kyler ner genom avkokningen. Så,
det är sällsynt genomklantigt att förse behållaren med ytterligare isolering!
/Odd
Nej du tänker rätt.
Problemet är att du måste ta av isoleringen vid precis samma tidpunkt som temperaturen i gasflaskan blir samma som omgivningstemperaturen. Annars blir det ineffektivt.
Den energi som åtgår vid förgasningen av vätskan är hög. Därmed går det rätt fort att kyla ner flaskan. Så utan extern uppvärmning av flaskan så blir flaskan väldigt snabbt för kall för att omvandla vätska till gas. Därmed är isolering av flaskan vid drift i princip onödig, t.o.m. direkt skadlig.
Kan du hålla flaskan varm tills du börjar använda den, och sedan tar av isoleringen vid precis rätt tidpunkt (när flaskan nått omgivningstemeraturen) så hjälper det med isolering. Vid min användning så ser jag inte att det skulle hjälpa. När jag tar fram gasflaskan från ryggsäcken efter ett antal timmar ute lär den vara i samma temperatur som omgivning vare sig med eller utan Trangias isoleringshjälpmedel.
Problemet är att du måste ta av isoleringen vid precis samma tidpunkt som temperaturen i gasflaskan blir samma som omgivningstemperaturen. Annars blir det ineffektivt.
Den energi som åtgår vid förgasningen av vätskan är hög. Därmed går det rätt fort att kyla ner flaskan. Så utan extern uppvärmning av flaskan så blir flaskan väldigt snabbt för kall för att omvandla vätska till gas. Därmed är isolering av flaskan vid drift i princip onödig, t.o.m. direkt skadlig.
Kan du hålla flaskan varm tills du börjar använda den, och sedan tar av isoleringen vid precis rätt tidpunkt (när flaskan nått omgivningstemeraturen) så hjälper det med isolering. Vid min användning så ser jag inte att det skulle hjälpa. När jag tar fram gasflaskan från ryggsäcken efter ett antal timmar ute lär den vara i samma temperatur som omgivning vare sig med eller utan Trangias isoleringshjälpmedel.
För egen del vid kyla har jag gasolflaskan i sovsäcken under natten. Jag startar köket och efter ½-1 min vänder jag flaskan upp och ner. När jag stannar för att göra lunch mitt på dagen värmer jag gasolen under jackan en stund.Nej du tänker rätt.
Problemet är att du måste ta av isoleringen vid precis samma tidpunkt som temperaturen i gasflaskan blir samma som omgivningstemperaturen. Annars blir det ineffektivt.
Den energi som åtgår vid förgasningen av vätskan är hög. Därmed går det rätt fort att kyla ner flaskan. Så utan extern uppvärmning av flaskan så blir flaskan väldigt snabbt för kall för att omvandla vätska till gas. Därmed är isolering av flaskan vid drift i princip onödig, t.o.m. direkt skadlig.
Kan du hålla flaskan varm tills du börjar använda den, och sedan tar av isoleringen vid precis rätt tidpunkt (när flaskan nått omgivningstemeraturen) så hjälper det med isolering. Vid min användning så ser jag inte att det skulle hjälpa. När jag tar fram gasflaskan från ryggsäcken efter ett antal timmar ute lär den vara i samma temperatur som omgivning vare sig med eller utan Trangias isoleringshjälpmedel.
Jag kanske ska tillägga att jag normalt kört fotogen (KAP Arctic och Polaris) på vintern. När det är kallt tycker jag att det fungerar bättre än gasol. Och med grejorna i pulka är jag mindre viktkänslig än när jag får bära allt själv.
Gasol är trevligt på sommaren. Resten av året är den bökig.
Har du kört flaskorna upprätt, funkar de inte om det blir frost.
Att köra inverterat för jämnan, är en lösning. Men är det tillräckligt kallt funkar inte det heller.
Lösningar för ren propan blir tunga men funkar till ungefär samma temp som bensin o fotogen.
Har man vana med bensinbränsle eller fotogen så går de till minus 30. Ibland kallare än så.
Primuskök användes på polarexpeditioner för mer än hundra år sedan.
Idag är det bränslet som begränsar minitempen. fotogenet får tex inte parafinera.
Fastbränslen går till minus 60, kanske kallare än så.
Som utflyktskök vintertid kör jag SoloStove Light.
Inte bara vintertid, köket åker ofta med om det inte gör något att det sotar eller att värmen är svårreglerad.
På 60 gram pellets kokar den 500 ml vatten på långt under 10 minuter.
Det svalnar fort, man kan börja packa ner köket innan man hunnit dricka upp kaffet.
Jag brukar starta köket på 2 cl tändvätska.
Köket bränner inte underlaget.
Bränslet (pellets) tror jag är det billigaste campingbränslet på marknaden (3 uppkok / krona).
Befinner man sig på mark där man kan plocka kottar o pinnar är bränslet gratis.
Nackdelar då.
Det sotar.
Köket är on/off dvs lågan är svår att reglera.
Skall man vara ute länge blir tyngden av bränslet påtaglig.
Om man inte plockar längs vägen.
Då blir vikten av bränslet plötsligt obetydlig.
Köket väger som en tom 450 grams gasoltub.
/John
Har du kört flaskorna upprätt, funkar de inte om det blir frost.
Att köra inverterat för jämnan, är en lösning. Men är det tillräckligt kallt funkar inte det heller.
Lösningar för ren propan blir tunga men funkar till ungefär samma temp som bensin o fotogen.
Har man vana med bensinbränsle eller fotogen så går de till minus 30. Ibland kallare än så.
Primuskök användes på polarexpeditioner för mer än hundra år sedan.
Idag är det bränslet som begränsar minitempen. fotogenet får tex inte parafinera.
Fastbränslen går till minus 60, kanske kallare än så.
Som utflyktskök vintertid kör jag SoloStove Light.
Inte bara vintertid, köket åker ofta med om det inte gör något att det sotar eller att värmen är svårreglerad.
På 60 gram pellets kokar den 500 ml vatten på långt under 10 minuter.
Det svalnar fort, man kan börja packa ner köket innan man hunnit dricka upp kaffet.
Jag brukar starta köket på 2 cl tändvätska.
Köket bränner inte underlaget.
Bränslet (pellets) tror jag är det billigaste campingbränslet på marknaden (3 uppkok / krona).
Befinner man sig på mark där man kan plocka kottar o pinnar är bränslet gratis.
Nackdelar då.
Det sotar.
Köket är on/off dvs lågan är svår att reglera.
Skall man vara ute länge blir tyngden av bränslet påtaglig.
Om man inte plockar längs vägen.
Då blir vikten av bränslet plötsligt obetydlig.
Köket väger som en tom 450 grams gasoltub.
/John
Går inte bensin att använda i lägre temperaturer än -30°C? Varför?Gasol är trevligt på sommaren. Resten av året är den bökig.
Har du kört flaskorna upprätt, funkar de inte om det blir frost.
Att köra inverterat för jämnan, är en lösning. Men är det tillräckligt kallt funkar inte det heller.
Lösningar för ren propan blir tunga men funkar till ungefär samma temp som bensin o fotogen.
Har man vana med bensinbränsle eller fotogen så går de till minus 30. Ibland kallare än så.
Primuskök användes på polarexpeditioner för mer än hundra år sedan.
Idag är det bränslet som begränsar minitempen. fotogenet får tex inte parafinera.
Fastbränslen går till minus 60, kanske kallare än så.
Som utflyktskök vintertid kör jag SoloStove Light.
Inte bara vintertid, köket åker ofta med om det inte gör något att det sotar eller att värmen är svårreglerad.
På 60 gram pellets kokar den 500 ml vatten på långt under 10 minuter.
Det svalnar fort, man kan börja packa ner köket innan man hunnit dricka upp kaffet.
Jag brukar starta köket på 2 cl tändvätska.
Köket bränner inte underlaget.
Bränslet (pellets) tror jag är det billigaste campingbränslet på marknaden (3 uppkok / krona).
Befinner man sig på mark där man kan plocka kottar o pinnar är bränslet gratis.
Nackdelar då.
Det sotar.
Köket är on/off dvs lågan är svår att reglera.
Skall man vara ute länge blir tyngden av bränslet påtaglig.
Om man inte plockar längs vägen.
Då blir vikten av bränslet plötsligt obetydlig.
Köket väger som en tom 450 grams gasoltub.
/John
Liknande trådar
- Svar
- 2
- Visningar
- 995
Dela:
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg