Trangia gas brännare?

Köpte ett gammalt trangia på second hand, men vet inte om det bara är slangen som saknas till brännaren.
Den ser enklare ut än den som finns nu, den har ju ingen förvärmningslinga som den senaste verkar ha.

Någon som har lite tips, är det något att försöka köra med eller ser den inte ok ut?

Bilagor

• DSC_7087.jpg
    DSC_7087.jpg
    16.1 KB · Visningar: 908
I mina ögon ser det bara ut som ett halvt brännarhuvud - väsentliga bitar saknas (munstycke och blandningsrör och tillhörande slanganslutning och inte minst anslutningen till tub med justerbar kran) och det ser heller inte ut som en primusbrännarhuvud utan kan vara en av dess engelska föregångaren. mao. blir det svårt att komplettera denna med dom delar som fattas.

hoppas du inte betalt för mycket för denna - för som den är nu så är den ungefär lika värdefull som metallskrot till återvinningen ungefär.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jag fick det billigt, klart värt det bara för kastrullerna och vindskyddet.
Vill inte riskera något så finns det inte slang och munstycke osv som passar så blir det återvinningen.

Om du fick köket billigt så är det ju klart värt att investera i en ny gasbrännare. Dom ligger på 300 -400 kr!

I mina ögon ser det bara ut som ett halvt brännarhuvud - väsentliga bitar saknas (munstycke och blandningsrör och tillhörande slanganslutning och inte minst anslutningen till tub med justerbar kran) och det ser heller inte ut som en primusbrännarhuvud utan kan vara en av dess engelska föregångaren. mao. blir det svårt att komplettera denna med dom delar som fattas.

hoppas du inte betalt för mycket för denna - för som den är nu så är den ungefär lika värdefull som metallskrot till återvinningen ungefär.

Instämmer, och det är inte heller den engelska föregångaren som tillverkades av Epi-gas. Jag har både den versionen inköpt på 80-talet och dagens GB-74 som tillverkas av Primus i drift. Tyvärr kan jag inte bidra med någon bild på Epi-gas brännaren då min egen just nu är hos sonen som studerar i Umeå.
Epi-gas varianten har ett styvt metallrör från brännarhuvudet ända fram till vinskyddets kant (vilket är opraktiskt då man inte kan packa den brännaren i köket vid transport), samt även den förvärmningsslinga (om jag minns helt rätt). Inte heller infästningen mot vindskyddet ser likadant ut som på bilderna ovan, så gissningsvis är detta en egen hemfixad variant?
Den enda skillnaden mellan första generationen och dagens GB-74 brännare som jag upplevt vid användning, är att Epi-gas brännaren är lite snålare borrad och därför inte räcker till vid stekning i Trangiaköket.

Ingen idé att försöka reparera denna kontruktion då en ny och säker GB-74 brännare brukar gå att hitta från ca 300kr.

GB-74 brännaren och trangia-köket fungerar extremt bra ihop och gör det hela bränslesnålt fast det är planbottnade grytor.

Kör man med MF-brännare som monteras med adapter (eller trangias egna MF) så får man räkna med 30% mer bränsle för samma mängd uppkokad vatten + förvärmning och urbränning av slang.

Med andra ord hasta iväg och köp en ny trangia-gasbrännare då det gör köket till helt annan individ och helt plötsligt väldigt matlagningsvänlig än om man försöker fortsätta med spritbrännare.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips