Trangia 25 - UL eller HA, teflonpanna eller ej?

Följer tråden och funderar klart på HA-grytorna istället för mina aluminium från 70-talet. Kör med gas sedan många år och är väldigt nöjd med det. Snabbt enkelt och alltid utan sot.
Kikar på trangia och funderar över numreringen. 25 1, 25 2 osv. 25 står för storlek men vad är siffran efter?
 
Följer tråden och funderar klart på HA-grytorna istället för mina aluminium från 70-talet. Kör med gas sedan många år och är väldigt nöjd med det. Snabbt enkelt och alltid utan sot.
Kikar på trangia och funderar över numreringen. 25 1, 25 2 osv. 25 står för storlek men vad är siffran efter?
Det avser "paketet". Alltså vilka prylar som ingår. Kaffepanna eller inte, non-stick i stekpannan eller inte. O.s.v.
 
Nej. De är väl värda vartenda extra öre!

Begripligt ställningstagande, men faktiskt lite överflödigt med dagens nonstick-beläggningar
- om man inte eldar på som en vilde under dem... Men nåväl, det är inget ovanligt beslut
så låt oss titta på dina återstående alternativ:

A Dina gamla vanliga tjockare aluminiumkärl från det tidigare Trangiat.
B Ultralätt nutida UL aluminium, dvs kärl i en modernare och tunnare legering.
C Hårdanodiserad version av den moderna tunnare legeringen.
D Nutida versionen av den laminerade aluminium + rosfritt stål DuoSSAL-plåten.

Vi koncentrerar oss på stekegenskaperna eftersom allihop kokar vatten och hanterar
värmning av 'gryta' på ungefär samma sätt som ditt gamla kök. Så länge du stannar
kvar i 60-talet och envisas med spritbrännare... Så stekpannan i:

A och B = stekfett / mat bränner lika gärna fast i bägge.
C = bättre men inte perfekt, lite lättare att diska rent dock iom den tätare slätare ytan.
D = ännu bättre och ytterligare mycket enklare att diska rent (i värsta fallet tar du Svinto - eller våt sand...)
Så rekommendationen från mig blir definitivt stekpanna i DuoSSAL.

Det är här du tänker fel - lika envist som Trangia kramar sin antika spritbrännare gör du det.
Kom in i nutiden och ta chansen, nu i samband med uppgraderingen av ditt kök, att satsa på
en GB74 gasbrännare, för bruk under de tre varmare klimatsäsongerna - eller en Trangia-
konverterad Polaris multibränslebrännare med tystbrännarhatt monterad i "X2-brännarkoppen"
(artikelnr BF788205 som lös reservdel), för bruk under alla våra fyra klimatsäsonger...

Det är nämligen reglerbarheten av själva brännarlågan som ytterst avgör hur du lyckas med
stekningen i stekpannan, inte brännaren eller bränslet. Och inget, i princip, slår reglerbarheten
hos en GB74 eller en Polaris med tystbrännarhatt i X2-kopp.
(N.B. Trangias egen X2 kan du glömma, den reglerar nästan lika illa som spritbrännaren!)

Du har en del ytterligare kommentarer om brännare här.

Enligt min ödmjuka uppfattning finns inte det ultimata Trangiaköket att köpa som färdigt kit,
det får man pussla ihop av / ur flera kit eller köpa som reservdelar från Trangias webshop uppe
i Trångsviken. Den består av övre och undre vindskydden i HA (de glänser inte så irriterande
som naken UL - och röda vindskydd finns ju inte att få längre), kastrullerna sedan i DuoSSAL,
UL eller Nonstick (beroende på hur viktkänslig / myt-bunden man är) och sedan stekpannan
otvetydigt i DuoSSAL. Kaffepannan finns bara att få i aluminium, så där får man ta vad som finns...
Till detta en Trangiakonverterad Polaris multibränslebrännare med tystbrännarhatt monterad i
X2-brännarkopp. (Eller GB74 om man bara turar under varma halvan av året...)
Hur du gör hittar du här m.fl platser på Utsidan. Återkom gärna om du vill ha handledning / mer
info om hur man gör för att montera Polarisen i Trangiat...rymt

Jodå Trangia 25-21 t.ex.
Tvärt om, de är klart bättre att steka i - så med din aversion mot teflon etc tycker jag att
du ska sikta in dig på åtminstone stekpannan i DuoSSAL.
/Odd

Grymt bra info, stort tack. Mkt att fundera kring, men gas kanske ska övervägas - flera som rekommenderat.
När ni säger gasbrännare tänker jag något i stil med
Men det verkar ju ha hänt en del kring mindre brännare för Trangia m.fl.

Kanske köpa ett kit så följer ju brännare oftast med, sedan några hundralappar på en brännare och se vilket som föredras.

Men om man köper gasbrännare t ex Trangias egen som länkades, var köper man bäst gas? En fördel med spritbrännare är ju att T-röd eller lampsprit kan man ju köpa nere på Konsum eller Preem.
 
Det är just en av fördelarna med spritbrännare, dvs tillgången på bränsle.

Jula, Biltema, Clasohlsson har gasolflaskor med rätt anslutning. De ska vara med gänga.
Gasolflaskorna kan också finnas på bensinstationer. I alla fall de lite mer välutrustade, dvs de som inte bara har chipps och varmkorv.
 
Jag tror jag firat 30-årsjubileum sedan jag sist använde en spritbrännare. Gas är ofantligt mycket enklare under vår, sommar och höst (och oftast även på vintern). Gasbehållare är lätta att hitta. De finns på de flesta stormarknader, sportaffärer och bensinmackar. I alla fall de jag besöker. :)

Den spritbrännare jag har kvar är reserv för reservköket och har som sagt inte använts på mer än 30 år. Lyckligtvis finns det inga rörliga delar som går sönder, men jag antar att o-ringen inte håller speciellt tätt längre.

När det är riktigt kallt så föredrar jag fotogen/bensinkök. De går också att använda året runt, men är tyngre och besvärligare att hantera än gas. De kostar också betydligt mer i inköp. Det är inte något jag skulle börjat med, om jag inte planerade mycket vinteraktiviteter.
 
Kan väl möjligen ge spriten att det är lättare att avgöra mängden kvarvarande bränsle då man kan se mängden i en genomskinlig flaska alt lättare att känna skilland på full/tom flaska men skakar man an gastub så lär man sig höra och känna på ett ungefär hur mycket som är kvar.

/Patrik, som ändå röstar på gas, 3 säsonger per år
 
Kan väl möjligen ge spriten att det är lättare att avgöra mängden kvarvarande bränsle då man kan se mängden i en genomskinlig flaska alt lättare att känna skilland på full/tom flaska men skakar man an gastub så lär man sig höra och känna på ett ungefär hur mycket som är kvar.

/Patrik, som ändå röstar på gas, 3 säsonger per år
Jag tyckte det gick väldigt fort att få upp en tillräckligt bra uppfattning om både min vanliga förbrukning och hur mycket gas det ungefär finns kvar i behållaren, bara genom att "väga" den i handen.
Men vill man ha noggrannare koll än så, så går det ju att avläsa kvarstående mängd genom att låta behållaren flyta i lite vatten och se hur stor del som sticker upp. För att kunna göra det, kan man antingen

1. Köpa gas från MSR, som har färdiga sådana markeringar på sina behållare*, eller...

2. Kalibrera själv, men det kräver lite planering och (minst) en behållare av tilltänkt tillverkare och storlek, som man successivt förbrukar hemma före turen, t ex på dagsutflykter. Väg den, låt den flyta och permanentmärk motsv. "sjunknivå" på de fulla behållare du tänkt ha med sig. Upprepa efter nästa gång du använt "provbehållaren", etc. Detta är ju ett engångsjobb, sen fortsätter man bara att märka nya motsvarande behållare på samma sätt.**

* ...och som jag dessutom tycker funkar bättre än Primus, när temperaturen kryper ner under nollan.
** teoretiskt kan man ju räkna på det hela, men i brist på fullständiga ingångsdata (alla komponenters, inkl behållarens, egenvikter m m) är det inte värt besväret - det blir inte mer exakt än att bara "planka" MSR:s graderingar.
 
Det är just en av fördelarna med spritbrännare, dvs tillgången på bränsle.

Jula, Biltema, Clasohlsson har gasolflaskor med rätt anslutning. De ska vara med gänga.
Gasolflaskorna kan också finnas på bensinstationer. I alla fall de lite mer välutrustade, dvs de som inte bara har chipps och varmkorv.
Har aldrig haft problem att hitta Lindahl-gängade gaspatroner i Norden eller Mellan- och Östeuropa - däremot hände det åtminstone förr i tiden i Frankrike, Spanien, Italien, Mellanöstern och Nordafrika. Där var det vanligare med bajonettfattning à la Campingaz och/eller ventillösa punkteringsbehållare. Men till bägge går det ju att köpa adapter. Det verkar dock bli allt vanligare med Lindahl-gängade behållare även i de trakterna. Rätta mig gärna om någon har färska erfarenhetr av motsatsen.
 
När det gäller gasåtgång. Jag har använt gas i många år nu och min strategi är att alltid ta med en ny flaska och den påbörjade. Innebär att jag alltid har med två flaskor men också att jag aldrig stått utan gas. Kör köket minst tre gg/dag, frukost lunch middag och sista turen var vi ute fyra nätter.
 
Köp gasbrännare och kom in i 2021:LOL:
Samma sak med att köpa en ny bil idag, inte köper man manuell växellåda, automat som gäller nu för tiden :LOL:
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
AndersPH Trangia 25 eller 27, välja storlek? Kök och brännare 23
create Trangia 27 eller Primus? Kök och brännare 12
alexs Primus 1.4l (eller någon annan) stålkastrull till trangia 25 kök? Kök och brännare 1
Tenoren Primus EtaPower EF eller Trangia 27 (UL) med gasbrännare? Kök och brännare 14
sommar07 mini-trangia eller biltema/ÖB's kök? Kök och brännare 33
graylingman KAP eller Trangia multifuel Kök och brännare 21
PJE Primus eller Trangia Kök och brännare 17
Franz321 Primus Omnifuel eller Trangia? Kök och brännare 9
Stream Trangia serie 25 eller 27? Kök och brännare 6
MatNi Explorer eller Nova till Trangia? Kök och brännare 7
på tunn is Höga kärl till trangia Kök och brännare 9
Snödrivan Trangia gelbrännare Kök och brännare 1
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 15
kses Gasflaska inuti Trangia T25 Kök och brännare 3
z_bumbi Överblivna trangia spritbrännare Kök och brännare 0
RolandF Nyköp Trangia Kök och brännare 40
RikCar Vätskematning Trangia GB 74 - FIXAT Kök och brännare 7
RikCar Vätskematning Trangia erfarenheter Kök och brännare 10
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Trangia multifuel x2 lossa Kök och brännare 0
Fattigriddare Byta dysa i X2 trangia Kök och brännare 0
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Airfoil Trangia 27 vs vadådå? Kök och brännare 12
JörgenB Trangia 25 ersättare? Kök och brännare 19
Livetiskuggan Trangia triangel Kök och brännare 0
Livetiskuggan Använda Trangia X2 utan köket Kök och brännare 8
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
turtle Några trangia frågor Kök och brännare 24
Livetiskuggan Trangia Multi-Fuel tystbrännare Kök och brännare 58
Stordrulen Välja ny stekpanna till Trangia 27. Kök och brännare 10
aliquerer Större stekpanna (> 22 cm) till Trangia 25? Kök och brännare 12
hsp Gas i Trangia Kök och brännare 4
elinthemenace Rengöring Trangia Kök och brännare 13
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14
bossebengtsson Var finns Trangia triangel i lager? Kök och brännare 16
Moga Göra spindelbrännare av trangia gasbrännare? Kök och brännare 10
gundj TRANGIA!!!!!!!! Kök och brännare 12
frannemyran Hur funkar gammalt Trangia?! Kök och brännare 38
oddbol Reservdelar/handhavande Trangia multifuel Kök och brännare 5
saigon Leveranstid Trangia? Kök och brännare 3
Moga Konstig beläggning i trangia-kastrull, tips? Kök och brännare 14
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
nagge Optimus Polaris i Trangia 25 Kök och brännare 49
klerpa Strul med Trangia Multibrännare Kök och brännare 9
avslutmedlemskap0904 Gb 74 trangia gasbrännare Kök och brännare 22
pack "DESIGNING A HANDLE FOR THE TRANGIA STOVE" Master Thesis in Industrial Design Kök och brännare 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.