Trangia 25 - UL eller HA, teflonpanna eller ej?

Hejsan!

Kikar på att uppgradera vårt gamla noname spritkök från 80-talet till Trangia 25. Några funderingar till er som använder Trangia:

1. Är HA värt de extra kronorna över UL, några nackdelar med HA förutom priset?

2. Vill helst undvika teflon / nonstick, men fungerar det att steka i de obehandlade pannorna, eller bränner det väldigt lätt fast?

Tänker främst testa med spritbrännare först, som vi är vana vid, om det spelar någon roll. Senare kanske uppgradera till gas eller multibrännare.

Eller titta på något helt annat? Brukar vara 3-4 personer när vi är ute, mest dagsturer...

/Johan
 
Senast ändrad:
Trangia 25 är ett bra val som du kommer att vara nöjd med, men jag hade valt Duossal kastrullerna, och teflon stekjärnet, det är bara att torka av med lite toalettpapper när järnet fortfarande är varmt, skaffa gasol eller montera ett Optimus Polaris, då har du ett kanonkök som du kommer att ha glädje av i många år framöver på dina äventyr,
skippa spritkök, sotar bara ner dina kok kärl allting blir sotigt och skitigt i din packning. Lycka till
 
3 säsonger om året kör jag med gasbrännare - så skönt att kunna relgera värmen momentant och inga sotiga kastruller. Kör med duossal men steker inte så ofta, tycker dock teflon passar bättre i hemmakök än i skogen.

/Patrik
 
Jag kör med trangiagrytor på ett spindelkök (eller på eld om det blir så), har bara vanliga aluminiumkärl för grytorna men duossal i stekpannan. Grytorna har jag väl ingen rekommendation kring, de är ju helt funkis förstås. Stekpannan i duossal tycker jag är bra, går att steka en biff i med jämn värme och oöm för repor.
 
HA är utmärkta liten risk för fastbränning. Duosal tycker jag är aningen överreklamerade. Funkis men tyngre är HA.

Håller med om att teflon inte är särskilt lämpligt på såna här kokkärl.

Gas är betydligt mer funktionellt än sprit tycker jag. Men är du nöjd med sprit så finns ingen anledning att ändra.

Thure
 
1. Jag bytte originalgrytorna i mitt 70-tals-Trangia till Duossal, när det skulle lagas större mängder mat (ofta syrlig) till små barn. Det fanns inga HA-grytor på den tiden och jag tyckte att säkerhet mot aluminiumutfällning till barnmat var värd den större tyngden, men jag märkte inte av att de skulle vara "bättre" i något annat hänseende (kan dock ej uttala mig om stekegenskaper; har aldrig stekt ngt i dem).
Duossalgrytorna samlar damm i min skrubb sedan barnen vuxit upp och gett sig av på egna äventyr. Själv skaffade jag HA-gryta så fort de dök upp och den uppgraderingen känns verkligen värd merkostnaden - skillnaden mot mina gamla "obehandlade" alugrytor är påtaglig. HA-grytan är betydligt mer slag- och reptålig, mer lättdiskad och mindre benägen att bränna vid maten i, utan att (som Duossal) väga mer. Rimligen avger de även betydligt mindre alu-joner till maten, men med den begränsade användningstid och mer "vuxna" mat jag lagar nu (inga syrliga fruktsoppor etc) är det nog ett marginellt övervägande. Jag använder toppmonterat eller spindelkök på soloturer, men HA-grytan hänger fortfarande med och ser ut som ny.

2. Kan som sagt inte uttala mig om just stekning, men även utan det degenererade den teflonbelagda stekpanna/lock som hörde till originalköket inom loppet av de första tre säsongerna. Och här kan man väl tala på riktigt om både hälso- och miljöaspekter. Inga teflonbeläggningar för min del, vare sig hemma eller på fjället.

3. Hoppa över spriten och gå direkt på versionen med gasbrännare - även det är värt vartenda öres merkostnad, vilket du lär märka direkt - särskilt om ni är 3-4 som ska samsas om köket, och/eller vill kunna "laga mat" i lite mer avancerad omfattning än att bara koka upp vatten till frystorkat. Ojämförligt mycket smidigare, roligare, säkrare och mer bränsleeffektivt.

4. "..eller något helt annat?". Det beror helt på era vanor, antal, vad för sorts mat ni tänkt laga och andra personliga preferenser. Visst går det att plocka ihop ett egenkomponerat, betydligt lättare kit - t ex något i den stilen - om ni jagar gram. Men är ni 3-4 st att fördela vikten på, så känns det på gränsen till meningsfullt. En gasbestyckad Trangia med HA-grytor är en superbekväm, stabil och närmast idiotsäker paketlösning, som dessutom är hyfsat "modulär" - man kan lämna delar hemma, köpa till nya vid behov, eller som jag - använda någon av grytorna ihop med lätta brännare den gången man ger sig ut ensam eller har annan anledning att skava bort packvikt. Enlitersgrytan jag själv använder har faktiskt den bästa relationen mellan vikt och volym av allt jag sett på marknaden - inkl. diverse titankärl.
 
Trangias HA är svårslagen mycket slätare yta än t.ex. optimus motsvarighet.

Jag hade tidigare teflon för att det är så mycket enklare att diska än ren aluminium. Sen testade jag HA och slutade med teflon. Trangias HA är hållbar och lättdiskad, men är inte ömtåligt som teflon.

Steker gör jag inte, så det kan jag inte uttala mig om.

Gas är svårslaget.


Andra alternativ?
Jag har slutat med "kompletta" kökslösningar.
Visst är Trangia bra på alla sätt och vis, fr.a. om man vill laga mat på riktigt när det blåser, men lös kastrull och en bit vindskyddsfolie funkar bättre för mig.
Låt er matsedel styra köksvalet.
 
Trangia 25 är ett bra val som du kommer att vara nöjd med, men jag hade valt Duossal kastrullerna, och teflon stekjärnet, det är bara att torka av med lite toalettpapper när järnet fortfarande är varmt, skaffa gasol eller montera ett Optimus Polaris, då har du ett kanonkök som du kommer att ha glädje av i många år framöver på dina äventyr,
skippa spritkök, sotar bara ner dina kok kärl allting blir sotigt och skitigt i din packning. Lycka till

Tack för tips!

Duossal, det är deras kastruller / pannor med rostfritt stål på insidan? Det låter ännu bättre, men de är extra tillbehör eller, finns inte i set?

Vet du om de bränner fast lättare än aluminium om man steker i dem?

Teflon vill jag helst undvika, både att jag tänker det blir dåligt snabbt och att plasten släpper ifrån sig saker om den överhettas.

/J
 
1. Jag bytte originalgrytorna i mitt 70-tals-Trangia till Duossal, när det skulle lagas större mängder mat (ofta syrlig) till små barn. Det fanns inga HA-grytor på den tiden och jag tyckte att säkerhet mot aluminiumutfällning till barnmat var värd den större tyngden, men jag märkte inte av att de skulle vara "bättre" i något annat hänseende (kan dock ej uttala mig om stekegenskaper; har aldrig stekt ngt i dem).
Duossalgrytorna samlar damm i min skrubb sedan barnen vuxit upp och gett sig av på egna äventyr. Själv skaffade jag HA-gryta så fort de dök upp och den uppgraderingen känns verkligen värd merkostnaden - skillnaden mot mina gamla "obehandlade" alugrytor är påtaglig. HA-grytan är betydligt mer slag- och reptålig, mer lättdiskad och mindre benägen att bränna vid maten i, utan att (som Duossal) väga mer. Rimligen avger de även betydligt mindre alu-joner till maten, men med den begränsade användningstid och mer "vuxna" mat jag lagar nu (inga syrliga fruktsoppor etc) är det nog ett marginellt övervägande. Jag använder toppmonterat eller spindelkök på soloturer, men HA-grytan hänger fortfarande med och ser ut som ny.

2. Kan som sagt inte uttala mig om just stekning, men även utan det degenererade den teflonbelagda stekpanna/lock som hörde till originalköket inom loppet av de första tre säsongerna. Och här kan man väl tala på riktigt om både hälso- och miljöaspekter. Inga teflonbeläggningar för min del, vare sig hemma eller på fjället.

3. Hoppa över spriten och gå direkt på versionen med gasbrännare - även det är värt vartenda öres merkostnad, vilket du lär märka direkt - särskilt om ni är 3-4 som ska samsas om köket, och/eller vill kunna "laga mat" i lite mer avancerad omfattning än att bara koka upp vatten till frystorkat. Ojämförligt mycket smidigare, roligare, säkrare och mer bränsleeffektivt.

4. "..eller något helt annat?". Det beror helt på era vanor, antal, vad för sorts mat ni tänkt laga och andra personliga preferenser. Visst går det att plocka ihop ett egenkomponerat, betydligt lättare kit - t ex något i den stilen - om ni jagar gram. Men är ni 3-4 st att fördela vikten på, så känns det på gränsen till meningsfullt. En gasbestyckad Trangia med HA-grytor är en superbekväm, stabil och närmast idiotsäker paketlösning, som dessutom är hyfsat "modulär" - man kan lämna delar hemma, köpa till nya vid behov, eller som jag - använda någon av grytorna ihop med lätta brännare den gången man ger sig ut ensam eller har annan anledning att skava bort packvikt. Enlitersgrytan jag själv använder har faktiskt den bästa relationen mellan vikt och volym av allt jag sett på marknaden - inkl. diverse titankärl.

Mycket bra info, stort tack!

/J
 
Köpte själv denna set i somras och är riktig nöjd med valet, använder när jag vandrar eller campar.
Trangia 25 Duosal och inte 27 som är mindre.
Samt gasbrännare GB74 och fodral.




Är man ute efter mindre och lättare för bara vandring, skulle jag kanske valt MSR Windburner.
 
Några funderingar till er som använder Trangia:
1. Är HA värt de extra kronorna över UL, några nackdelar med HA förutom priset?
Brukar vara 3-4 personer när vi är ute, mest dagsturer...
Nej. De är väl värda vartenda extra öre!

2. Vill helst undvika teflon/nonstick, men
fungerar det att steka i de obehandlade pannorna, eller bränner det väldigt lätt fast?
Begripligt ställningstagande, men faktiskt lite överflödigt med dagens nonstick-beläggningar
- om man inte eldar på som en vilde under dem... Men nåväl, det är inget ovanligt beslut
så låt oss titta på dina återstående alternativ:

A Dina gamla vanliga tjockare aluminiumkärl från det tidigare Trangiat.
B Ultralätt nutida UL aluminium, dvs kärl i en modernare och tunnare legering.
C Hårdanodiserad version av den moderna tunnare legeringen.
D Nutida versionen av den laminerade aluminium + rosfritt stål DuoSSAL-plåten.

Vi koncentrerar oss på stekegenskaperna eftersom allihop kokar vatten och hanterar
värmning av 'gryta' på ungefär samma sätt som ditt gamla kök. Så länge du stannar
kvar i 60-talet och envisas med spritbrännare... Så stekpannan i:

A och B = stekfett / mat bränner lika gärna fast i bägge.
C = bättre men inte perfekt, lite lättare att diska rent dock iom den tätare slätare ytan.
D = ännu bättre och ytterligare mycket enklare att diska rent (i värsta fallet tar du Svinto - eller våt sand...)
Så rekommendationen från mig blir definitivt stekpanna i DuoSSAL.

Tänker främst testa med spritbrännare först, som vi är vana vid, om det spelar någon roll.
Senare kanske uppgradera till gas eller multibrännare.
Det är här du tänker fel - lika envist som Trangia kramar sin antika spritbrännare gör du det.
Kom in i nutiden och ta chansen, nu i samband med uppgraderingen av ditt kök, att satsa på
en GB74 gasbrännare, för bruk under de tre varmare klimatsäsongerna - eller en Trangia-
konverterad Polaris multibränslebrännare med tystbrännarhatt monterad i "X2-brännarkoppen"
(artikelnr BF788205 som lös reservdel), för bruk under alla våra fyra klimatsäsonger...

Det är nämligen reglerbarheten av själva brännarlågan som ytterst avgör hur du lyckas med
stekningen i stekpannan, inte brännaren eller bränslet. Och inget, i princip, slår reglerbarheten
hos en GB74 eller en Polaris med tystbrännarhatt i X2-kopp.
(N.B. Trangias egen X2 kan du glömma, den reglerar nästan lika illa som spritbrännaren!)

Du har en del ytterligare kommentarer om brännare här.

Enligt min ödmjuka uppfattning finns inte det ultimata Trangiaköket att köpa som färdigt kit,
det får man pussla ihop av / ur flera kit eller köpa som reservdelar från Trangias webshop uppe
i Trångsviken. Den består av övre och undre vindskydden i HA (de glänser inte så irriterande
som naken UL - och röda vindskydd finns ju inte att få längre), kastrullerna sedan i DuoSSAL,
UL eller Nonstick (beroende på hur viktkänslig / myt-bunden man är) och sedan stekpannan
otvetydigt i DuoSSAL. Kaffepannan finns bara att få i aluminium, så där får man ta vad som finns...
Till detta en Trangiakonverterad Polaris multibränslebrännare med tystbrännarhatt monterad i
X2-brännarkopp. (Eller GB74 om man bara turar under varma halvan av året...)
Hur du gör hittar du här m.fl platser på Utsidan. Återkom gärna om du vill ha handledning / mer
info om hur man gör för att montera Polarisen i Trangiat...

Duossal, det är deras kastruller / pannor med rostfritt stål på insidan? Det låter ännu bättre,
men de är extra tillbehör eller, finns inte i set?
Jodå Trangia 25-21 t.ex.
Vet du om de bränner fast lättare än aluminium om man steker i dem?
Tvärt om, de är klart bättre att steka i - så med din aversion mot teflon etc tycker jag att
du ska sikta in dig på åtminstone stekpannan i DuoSSAL.
/Odd
 
Senast ändrad:
Då jag bara älskar namnet/förkortningen duossal och ingen i denna tråd förklarat det så tar jag möjligheten, bara namnet gör det nästa värt att köpa om man gillar ordvitsar: Duo = två olika matrial, ss = stainless less = rostfritt stål (även det är mer korrekt att säga rosttrögt eller rostobenäget för allt kan rosta i fel miljö/kombination) och al för aluminuim.

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
AndersPH Trangia 25 eller 27, välja storlek? Kök och brännare 23
create Trangia 27 eller Primus? Kök och brännare 12
alexs Primus 1.4l (eller någon annan) stålkastrull till trangia 25 kök? Kök och brännare 1
Tenoren Primus EtaPower EF eller Trangia 27 (UL) med gasbrännare? Kök och brännare 14
sommar07 mini-trangia eller biltema/ÖB's kök? Kök och brännare 33
graylingman KAP eller Trangia multifuel Kök och brännare 21
PJE Primus eller Trangia Kök och brännare 17
Franz321 Primus Omnifuel eller Trangia? Kök och brännare 9
Stream Trangia serie 25 eller 27? Kök och brännare 6
MatNi Explorer eller Nova till Trangia? Kök och brännare 7
på tunn is Höga kärl till trangia Kök och brännare 9
Snödrivan Trangia gelbrännare Kök och brännare 1
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 15
kses Gasflaska inuti Trangia T25 Kök och brännare 3
z_bumbi Överblivna trangia spritbrännare Kök och brännare 0
RolandF Nyköp Trangia Kök och brännare 40
RikCar Vätskematning Trangia GB 74 - FIXAT Kök och brännare 7
RikCar Vätskematning Trangia erfarenheter Kök och brännare 10
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Trangia multifuel x2 lossa Kök och brännare 0
Fattigriddare Byta dysa i X2 trangia Kök och brännare 0
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Airfoil Trangia 27 vs vadådå? Kök och brännare 12
JörgenB Trangia 25 ersättare? Kök och brännare 19
Livetiskuggan Trangia triangel Kök och brännare 0
Livetiskuggan Använda Trangia X2 utan köket Kök och brännare 8
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
turtle Några trangia frågor Kök och brännare 24
Livetiskuggan Trangia Multi-Fuel tystbrännare Kök och brännare 58
Stordrulen Välja ny stekpanna till Trangia 27. Kök och brännare 10
aliquerer Större stekpanna (> 22 cm) till Trangia 25? Kök och brännare 12
hsp Gas i Trangia Kök och brännare 4
elinthemenace Rengöring Trangia Kök och brännare 13
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14
bossebengtsson Var finns Trangia triangel i lager? Kök och brännare 16
Moga Göra spindelbrännare av trangia gasbrännare? Kök och brännare 10
gundj TRANGIA!!!!!!!! Kök och brännare 12
frannemyran Hur funkar gammalt Trangia?! Kök och brännare 38
oddbol Reservdelar/handhavande Trangia multifuel Kök och brännare 5
saigon Leveranstid Trangia? Kök och brännare 3
Moga Konstig beläggning i trangia-kastrull, tips? Kök och brännare 14
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
nagge Optimus Polaris i Trangia 25 Kök och brännare 49
klerpa Strul med Trangia Multibrännare Kök och brännare 9
avslutmedlemskap0904 Gb 74 trangia gasbrännare Kök och brännare 22
pack "DESIGNING A HANDLE FOR THE TRANGIA STOVE" Master Thesis in Industrial Design Kök och brännare 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.