Trailrunning skor istället för vandringskängor

Så fort det ska pratas vandringsskor på utsidan så dyker detta feltänk om packviktens betydelse upp.

Viktens påverkan av vandringsskorna och tvärtom måste rimligtvis även innefattas av den egna kroppsvikten, men det verkar jämt uteslutas här

Man kan inte dra några slutsatser om att en sko skulle hålla bara för att man nämner hur mycket packningman själv bar vid senaste vandringen. Jag vet ju inte om du själv väger 55 eller 120 kg?! Sen är det ju andra faktorer som spelar in, men ur "viktperspektiv" så ger det ingen information alls om skornas lämplighet
 
Jag har burit över 35 kg med trail running-skor. Inte i fjällen, utan på låglandet. Om det är någon avgörande skillnad kan jag inte svara på.
Min erfarenhet är att det snarast är mer tröttsamt för fötterna om man går "på plattan" och jämnt underlag. Det blir mer ensidig nötning, medan fötterna får arbeta mer dynamiskt i varierad och ojämn terräng. Förutsatt alltså, att de inte hindras av pansarfodral till "uppbyggda" kängor ;)
 
Det är väl inte vad tillverkaren har satt för stämpel på skon som spelar nån roll? Det finns säkerligen trailrunningskor som är bättre att vandra i än vandringsskor, och antagligen finns det vandringsskor som är bättre att springa i än trailrunninggskor.

Jag använde rätt länge ett par Salomon Techamfibian, de är ju formellt sett vattensportskor men jag tyckte det gick utmärkt att vandra i och hade dem t.o.m. som vardagsskor vår, sommar och höst i ett par år.

Titta på skornas egenskaper istället för vad de kallas. Är sulan vridstyv? Är sulan "hård" så att ojämnheter inte känns? (prova att trampa på en liten sten eller kotte, i butik kan man ha med sig en spelkula eller tärning) Hur känns hälgreppet och hur greppar skon om framdelen på foten (så man inte glider fram och får tryck på tårna)? Hur går snörningen att justera? Hur klarar skon väta? osv.
 
Kommer jag ångra mig rejält om jag köper trailrunning istället för vandringsskor?

Bäst är säkert att prova på hur det känns att vandra med trailrunners och tung packning, innan du går på en lång tur. Det är bara du själv som kan upptäcka hur det känns för dig.

Själv bytte jag från tunga Haglöfs Grym Hi kängor till Salomon Speedcross och det känns bara härligt!
Lätta steg och ingen känsla av "när kan jag äntligen ta av mig skorna?!".

Jag får ibland blöta fötter eller känner mig minde skyddad, men rörligheten och flexibiliteten är värd det.
Gick nu med trailrunners i Rondane, Femundsmarka och Reinheimen, från stuga till stuga och toppturer- inget problem :)
 
Tack för alla svar. Jag har inte all utrustning färdigställd än, men jag tror totalvikten med käk kommer hamna någonstans mellan 14-18kg.

Jag ska testa väga ner ryggsäcken och ta någon heldag i mina joggingskor och se hur det känns. Om jag nu väljer trailrunning skor så blir det absolut att köpa vettiga strumpor och damasker. Glad att höra att det är inte så ovanligt att vandra i denna typ av skor trots allt, oavsett vad säljarna på affärerna säger.

Cheers
 
Tack för alla svar. Jag har inte all utrustning färdigställd än, men jag tror totalvikten med käk kommer hamna någonstans mellan 14-18kg.

Jag ska testa väga ner ryggsäcken och ta någon heldag i mina joggingskor och se hur det känns. Om jag nu väljer trailrunning skor så blir det absolut att köpa vettiga strumpor och damasker. Glad att höra att det är inte så ovanligt att vandra i denna typ av skor trots allt, oavsett vad säljarna på affärerna säger.

Cheers

Hur cyniskt det än må låta, det är säljarens uppgift att sälja varor. Nybörjare är de som är mest mottagliga för alla "goda" råd. Vid min första civila fjällvandring längs Kungsleden, gick jag innan till Naturkompaniet för att komplettera min utrustning. Säljaren upplyste då att det i praktiken endast gick och använda Hillebergtält eller motsvarande från fabrikaten Fjällräven eller Helsport. Allt annat skulle vara väldigt osäkert och i vissa fall rent av farligt.

Innan jag öppnade plånboken passade jag på och googla, och hittade utsidan.se, vilket ledde till en helt annan insikt en vad säljaren försökte förmedla.

Lång historia kort, prova dig fram! Men att enbart köra en heldag innan du ger dig av tycker jag verkar för kort. Fotproblem uppstår ofta efter två till tre dagar.
 
Senast ändrad:
Min erfarenhet efter att ha vandrat Te Araroa på Nya Zeeland (3000 km) är att någonstans mellan 80-90% använder skor, de flesta någon typ av trailrunners därefter någon vandringsko. Av de som hade erfarenhet av tidigare thruhikes såsom AT eller PCT stötte jag inte på en enda som inte använde trailrunners eller för den delen sandaler. Många av de som börjat med kängor bytte snabbt till skor. Mötte aldrig någon som bytt åt andra hållet. Själv började jag med en vanlig promenadsko från Reebok som kostade 450 kr, mina favoriter, mycket för att de varade i 1500 km... Därefter trailrunners från Inov8 och något budgetmärke.

Så självklart går det att vandra i trailrunners. Vad säljare säger ska man ta med stor nypa salt. Det går självklart även bra att vandra i kängor även om jag själv aldrig testat.
 
Bytte från Meindl kängor till Icebug Zeal förra året som är ett par swimrun skor. Hårdare insida som skyddar från slag mot ankeln.
Grymt bra grepp jämfört med alla andra skor jag ägt sen tidigare.
Något för varma när det är varmt ute.
 
Snö och is då?

Ok, jag blir väldigt sugen att byta mina 30 år gamla Lundhags Alaska mot lättare skor. Kan bli lite varmt med strumpa och socka. Fast de är ju snygga ;-)

Ja undrar hur ni tänker om ni ska upp på t.ex. Kebnekaise eller annan topp där det finns snö och kanske is.Hur upplever ni att trailskor funkar då?

Mvh,
Patrik
 
Jag har inte varit på nån snöklädd topp sen jag började med låga skor, men jag har i många år kört med typ "gympadojor" vintertid. Jag har som "vinterskor" köpt en storlek för stora skor, lägger i en extra filtsula och så får jag plats med ett par tunna raggsockor.

När det kryper ner under -15 så brukar jag byta till kängor, men enbart för att jag får i tjockare sockor i dem. Skulle väl funka lika bra med ännu större lågskor.

Ok, stegjärn går väl inte att sätta på den typen av skor, men vanliga broddar funkar ju i alla fall.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.