Träning på vanligt gym inför kajakpaddling

Går frekvent på gym men känner ändå att det är andra muskler som används vid paddling. Några tips ?
Går på typ vanligt Actic gym.

Gym är väl primärt för att träna styrk meda kajak väl är mer av en uthållighetsidrott och därmed svårt att träna på gym. Det är ju rygg och mage man bör använda vid paddling så kanske en roddmaskin om det finns på ditt gym.
Annars gäller nog det vanliga - det mantränar på, det blir man bra på så bästa träningen för paddling är nog just paddling.
På min kanotklubb har tävlingspaddlarna ett paddelmaskin: en stav (motsvarar paddeln) med ett rep i varje ända (istället för paddelblad) som sedan går till en luftmotstandsapparat - påminner lite om stakmaskin för längdåkare parat med en roddmaskin. kan ev vara en modifierad roddmaskin men sitsen är fast.

/Patrik

Mitt tänk är att man tränar på gym för att ha en överskottskapacitet för de saker man gör utanför gymmet.. Så alla typer av dragövningar kommer ha en direkt påverkan på paddlingen..

Ett kanske lite okonventionellt tips är att kika på Gada/Mace swinging..
Ett bra sätt att träna axlar, armar och bålstabilitet på.. finns att köpa men lätta att göra själv..

Finns massor av tutorials på youtube.

IMG_20250615_193209.jpg

Bålvridning med ryggmuskler och sneda bukmuskler borde vara nyttigt. Skidstakning med motstånd kanske är bra.

Jag tycker personligen att gymträning är tråkigt men bra kanotklubbar har ofta styrketräningsrum så det finns nog lämpliga övningar förutom paddelmaskin.

Thure

Jag tänker gymträning som ett sätt att förbereda kroppen för det man tänkt eller kommer utsätta kroppen.

Dagens lilla kajaktur känns i triceps sedan översida axel. Så gissar jag så hantlar typ boxning sedan triceps liggande på bänk och lyfta runt huvudet.

Styrketräning är bra men tror normalt inte en vanlig motionist behöver hålla på med någon grenspecifik för tex paddling. Om man paddlar regelbundet så får man de musklerna man behöver.

(om man inte håller på med aktiviteten regelbundet av någon orsak så kan nog styrketräning eller annan alternativ träning vara bra. Dumt att komma helt otränad till veckan i alperna för slalom eller långturen med kajak)

Annars är det rygg, mage, lite armar och stabilitet som är viktigt för paddling om man har någorlunda teknik (tror jag i alla fall).

Verkar vara vettiga övningar.
Behövs dessutom inte ens ett gym ;-)

Bra rörelseövningar med motstånd. Tycker ofta att det känns mest i axlar och nacke när jag kört långa dagar i packraften. Fungerar bäst för mig med stretching och mjuka upp musklerna med rörelseövningar på kvällen när man slagit läger.

Styrketräning är bra men tror normalt inte en vanlig motionist behöver hålla på med någon grenspecifik för tex paddling. Om man paddlar regelbundet så får man de musklerna man behöver.

(om man inte håller på med aktiviteten regelbundet av någon orsak så kan nog styrketräning eller annan alternativ träning vara bra. Dumt att komma helt otränad till veckan i alperna för slalom eller långturen med kajak)

Annars är det rygg, mage, lite armar och stabilitet som är viktigt för paddling om man har någorlunda teknik (tror jag i alla fall).
Så kan du ju resonera om alla aktiviteter och även fjällvandring - att man får den träning man behöver när man utövar aktiviteten. Det låter lite nonchalant och undrar om du själv paddlar eller om du bara ville skriva nåt utan paddlingserfarenhet?

Man orkar ju längre om man är förberedd innan. Armar, axlar, bål, ben osv är bra träna. Dessutom väger en kajak uppåt 28 kg som sen ska upp på biltaket kanske, och det kan va jobbigt för en otränad kort själ. Men det är mycket teknik också.

Så kan du ju resonera om alla aktiviteter och även fjällvandring - att man får den träning man behöver när man utövar aktiviteten. Det låter lite nonchalant och undrar om du själv paddlar eller om du bara ville skriva nåt utan paddlingserfarenhet?

Man orkar ju längre om man är förberedd innan. Armar, axlar, bål, ben osv är bra träna. Dessutom väger en kajak uppåt 28 kg som sen ska upp på biltaket kanske, och det kan va jobbigt för en otränad kort själ. Men det är mycket teknik också.
Vissa rörelser kan vara svåra att simulera utanför sin rätta miljö, t ex paddling.
Andra kan vara tvärtom, hyfsat lätta att simulera: Att vandra på hemmaplan med packning kan vara bra träning inför fjällvandringsresa.

Alla lastar inte kajak på biltak, en del paddlar från klubbhus eller annan förvaring. Men lastar man biltak så är rekommendationen att vara två personer - det är en tydlig punkt tidigt i utbildningen för paddelpass. Jag kan lasta och lossa själv men föredrar att vara två, en kraftig vindby kan förstöra min rygg, bilen eller kajaken om man slinter.
Vill man ha tekniska hjälpmedel finns både glidlösningar och biltakvagga med lyftfunktion som gör lyften lägre och lättare.

/Patrik

Så kan du ju resonera om alla aktiviteter och även fjällvandring - att man får den träning man behöver när man utövar aktiviteten.
Ja det stämmer och som jag skrev så tror jag man oftast får det också.

Det låter lite nonchalant och undrar om du själv paddlar eller om du bara ville skriva nåt utan paddlingserfarenhet?
Jag har definitivt tillräckligt med paddel erfarenhet för att svara.

Som jag skrev så antog jag att man håller på med aktiviteten. Paddling är nog den bästa träningen för paddling för de allra flesta. Alltså gå ut och paddla och du blir bättre och starkare efter ett tag istället för att gå till gymmet.

Jag tränar ingen styrka men är i tillräckligt bra form för rätt många aktiviteter.

Men om man ska på en paddelsemester och inte har möjlighet att paddla innan är säkert lite styrketräning och annan träning bra.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Letaren Träning inför kajak Paddling allmänt 9
jockeastrom Träning för Åre Extreme Paddling allmänt 1
Kanadensare och träning Paddling allmänt 4
bluewing Träning inför paddling Paddling allmänt 13
knatte Lärdom efter helgens i/urstignings träning i kajaken. Paddling allmänt 9
puffinus träning Paddling allmänt 2
stefan.svard Tipps på god mat att ha med på en fyra dagars kajakpaddeltur Paddling allmänt 0
cykeltjejen Kajakpaddel på cykel Paddling allmänt 6
Vattenvargen Tips på paddelled Paddling allmänt 4
Snödrivan Fransig kant på neoprenhalsmuff Paddling allmänt 3
IsP Förslag på 2-3 dagars paddeltur i södra halvan av Sverige Paddling allmänt 13
Ut i skogen Aktuell farbarhet på Långhundraleden? Paddling allmänt 5
Mirek_Z Förslag på en kajaktur runt skären. Paddling allmänt 7
ogren.johan Funderar på en Thomasson kajak Paddling allmänt 9
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Snödrivan Vad har ni på händerna med grönlandspaddel Paddling allmänt 4
avslutat250428 Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
Siqqe Kalmar - Hasslö på 4 dagar. Rimligt? Paddling allmänt 7
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
dako Iläggsplats på Vätö? Paddling allmänt 1
peterh3 Skedda på WK500 ? Paddling allmänt 3
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Bibblin Welho star 530, standardstorlek på luckor? Paddlarvikt? Paddling allmänt 2
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Bergochdalvana Pris-rusning på kajaker? Paddling allmänt 4
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
PeterAndersson Förslag på hyrkajaker Paddling allmänt 9
tobis Stänga av ljuset på Garmin Fenix Paddling allmänt 2
dominique Vikt på gammal kanot Paddling allmänt 2
FatClimber Tips på länspump/flottör? Paddling allmänt 2
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
tango Köra kajakvagn på stökig stig? Paddling allmänt 9
granochekorre Byta skäddavajer på Kajaksports system? Paddling allmänt 8
Annapanna1234 Identifiera märke på kanadensare Paddling allmänt 13
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
mseeri1 Ore Älv/Voxnan. Vilken klass på fors? Paddling allmänt 8
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
delfinen En långtur på sjön Saimen - Vuoksenbandets rutt Kiuruvesi - Villmanstrand Paddling allmänt 1
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
kajsali Kalla fötter på vintern. Råd? Paddling allmänt 3
Makker Byggplaner på Bergön i St Anna Paddling allmänt 2
olaab Nyfiken på kajakval för Blå Bandet... Paddling allmänt 29
tango Däckslinor på löpmeter? Paddling allmänt 4
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
Holonn Färg på gelcoat? Paddling allmänt 2
medic Lasta kajaker på suv Paddling allmänt 12

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg