Tips på lämplig kylväska för kajak

Yoghurt, ägg, ost, smör eller korv behöver inga kylväskor för några dar. Glass, rå kyckling eller rå köttfärs tycker inte jag är lämpligt att ta med.

Jag gör det enkelt för mig då det trots allt är friluftsliv jag idkar. Tar hellre färska grönsaker än en massa kylvaror.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Hur får man ner den i kajaken??
När jag tänker efter får den rum i stuvutrymmet i mitten på en K2a, om än att kapellet buktar utåt. Kanske inte är så dumt trots allt om man är ute på en längre tur och verkligen vill kyla maten en längre period; om man till exempel fångat mycket fisk eller om man nu prompt vill ta med entrecote, köttfärs, grädde och mjölk osv...Obs kan också ställas in och användas som frys också, och som sagt går att ladda (batterierna) med medföljande solcell och köper man dessutom till ett extra batteri är man säker (kan inte drivas enbart av solcell). Däremot vet jag inte om den fungerar i praktiken; den bör också kylisoleras då temperaturen under en kapell i direkt solsken blir mycket hög och utan ventilation och då drar den än mer el? Det gäller i vart fall att ha en okänslig plånbok då hela kalaset då går på 8 500 kr. Så allt går att lösa!

Senast ändrad:
Thermofilie är inte dyrt, finns på Biltema och lätt att skära till.
Isolerar den så mycket bättre än vanlig bubbelplast? Och framförallt, isolerar den verkligen bättre än ett liggunderlag? Min bild är i alla fall att en bit liggunderlag isolerar betydligt bättre än en bit bubbelplast, tack vare mindre "celler" och mindre "glipor" mellan cellerna.

Isolerar den så mycket bättre än vanlig bubbelplast? Och framförallt, isolerar den verkligen bättre än ett liggunderlag? Min bild är i alla fall att en bit liggunderlag isolerar betydligt bättre än en bit bubbelplast, tack vare mindre "celler" och mindre "glipor" mellan cellerna.
Isolera en är en sak, reflektera är något annat. Talar vi om att effektivast hantera den kyla som finns, vill vi reflekterar tillbaka kylan till det kylda objekt - inte ta kyla för värma upp isoleringen - tänk kring vad skillnaden är mellan en värmefilt (räddningsfilt) som är försvinnande tunn (saknar isoleringsförmåga) och en tjock yllefilt? De två har olika funktioner.

Den effektivaste isoleringen är vacuum - det finns inget medium som kan transportera kyla/värme. Tänk termos. Insidan reflekterar tillbaka och är omgiven av ett tunt mellanlager av vakuumlikande karaktär.

Senast ändrad:
Yoghurt, ägg, ost, smör eller korv behöver inga kylväskor för några dar. Glass, rå kyckling eller rå köttfärs tycker inte jag är lämpligt att ta med.

Jag gör det enkelt för mig då det trots allt är friluftsliv jag idkar. Tar hellre färska grönsaker än en massa kylvaror.
Håller med det är ju ändå inte vardagens bekvämlighet jag söker då jag är "på hajk" ! Jag brukar laga till mat innan för några dagar och frysa in.

Jag valde en 14-liters ryggsäck från ICA Maxi Gbg. Den är mjuk och får lätt plats genom den förliga luckan på min kajak. Insidan är fodrad med något som liknar vinylplast. Mått: 37x26x19,5 cm. Hur länge den håller återstår att se. Beklagar bildkvaliteten. Något händer vid uppladdningen
https://handla.ica.se/produkt/2086504

Bilagor

• Insida.jpg
    Insida.jpg
    83.1 KB · Visningar: 0
  • Utsida.jpg
    Utsida.jpg
    67.8 KB · Visningar: 0

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar