Är du hund? Julius K9 gör väl hundgrejer. 😁
Träna för att vandra
- Trådstartare Totteman
- Start datum
Tror tyvärr att du har rätt. Men vad gör då den som betraktar bröd och öl som livets goda?
Man vänjer sig av med det rätt snabbt. Jag här ätit så i snart 20 år och är inte längre lika rabiat som i början. Jag äter vad som finns när det bjuds numera. Och visst dricker jag öl ibland. Har man ingen speciall intolerans och inte är no-carbare utan bara low-carbare så klarar man sig fint om man undviker det dåliga till vardags. Man i början är det nog klokt för de flesta att vara ganska hårda, så man kommer bort från gamla vanor.
Hemmavid äter jag potatis, men inte bröd. Man får meka ihop det som det passar en själv. När jag började försökte jag hålla mig runt 50 g kolhydrater per dag. Det får rum förvånandsvärt mycket bara man skippar bröd och socker. Socker har jag aldrig konsumerat i nån högre grad, gillar inte godis och läsk och är inget för fikabröd heller - utom gräddtårta och raberberpaj, typ.. Så för mig var det i princip brödet som rök. Och pasta, men det åt jag rätt sällan. Jo, jag slutade överkonsumera mjölk också.
Senast ändrad:
Lästips
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
Har också dragit ner på kolhydrater för att gå ner de senaste 3 årens uppgång, tog 2 månader. Det ger anmärkningsvärd stor effekt och finns fler fördelar än nackdelar. Man blir piggare, lättare och tappar sötsuget när blodsockret och insulinet sjunker till balanserade nivåer. Jag saknar varken pasta, pizza eller pommes. Ibland äter jag några bitar naturgodis , men det är nog allt.Chips och vanligt godis har jag inte köpt på ett halvår.
Bäst effekt ger att hålla sig till max 10 gram kolhydrater per dag. Det motsvarar en knäckebrödsskiva ungefär. Men man måste inte va så strikt, men går snabbare om man är det.
Nackdelar är att magen kan strejka när man byter diet, och lite dyrare också tror jag
Bäst effekt ger att hålla sig till max 10 gram kolhydrater per dag. Det motsvarar en knäckebrödsskiva ungefär. Men man måste inte va så strikt, men går snabbare om man är det.
Nackdelar är att magen kan strejka när man byter diet, och lite dyrare också tror jag
Jag har omvärderat vandringsträningen på senare år. Visst är det kanske mest optimalt att träna så likt aktiviteten man ska ägna sig åt, men vem har tid i vardagen att vandra runt två mil var och varannan dag med X antal kilon på ryggen? För att inte nämna hur tråkigt det är att gå runt med en lastad ryggsäck mer eller mindre enbart för träningens skull.
Det jag gör numera är riktad styrketräning och snabba promenader. Tänk olika varianter av tåhävningar och benböj, helst med extra vikt. Här får man anpassa individuellt utefter ens svagheter.
De snabba promenaderna har jag två olika 12 kilometersslingor som jag försöker gå så fort som möjligt. Den ena går på väg och den andra på kuperad skogsstig. Helt utan packning eller stavar och handlar i huvudsak om att bygga upp fötterna.
Det här går klart enklare att klämma in i vardagen. Fortfarande inte jättekul, men klart lättare att motivera sig till tycker jag och ger bra resultat - åtminstone för mig.
Det jag gör numera är riktad styrketräning och snabba promenader. Tänk olika varianter av tåhävningar och benböj, helst med extra vikt. Här får man anpassa individuellt utefter ens svagheter.
De snabba promenaderna har jag två olika 12 kilometersslingor som jag försöker gå så fort som möjligt. Den ena går på väg och den andra på kuperad skogsstig. Helt utan packning eller stavar och handlar i huvudsak om att bygga upp fötterna.
Det här går klart enklare att klämma in i vardagen. Fortfarande inte jättekul, men klart lättare att motivera sig till tycker jag och ger bra resultat - åtminstone för mig.
Skönt att du hittat ett sätt som fungerar för dig.Jag har omvärderat vandringsträningen på senare år. Visst är det kanske mest optimalt att träna så likt aktiviteten man ska ägna sig åt, men vem har tid i vardagen att vandra runt två mil var och varannan dag med X antal kilon på ryggen? För att inte nämna hur tråkigt det är att gå runt med en lastad ryggsäck mer eller mindre enbart för träningens skull.
Personligen så skulle jag inte göra någonting som jag inte tyckte om, så du har nog ett starkt psyke som tränar fast du inte gillar det. Imponerande!
Tiden är en faktor att ta hänsyn till, så det gäller att vara effektiv, och kul att du hittat ditt sätt.
Med 12 km får man bra träningseffekt…grymt bra.
Tack för ett bra inlägg.
Absolut inget fel i att träna på ditt sätt, men vad som är tråkigt är högst individuellt. Personligen tycker jag det är mycket kul att bröta fram genom skogen med en tung ryggsäck.Jag har omvärderat vandringsträningen på senare år. Visst är det kanske mest optimalt att träna så likt aktiviteten man ska ägna sig åt, men vem har tid i vardagen att vandra runt två mil var och varannan dag med X antal kilon på ryggen? För att inte nämna hur tråkigt det är att gå runt med en lastad ryggsäck mer eller mindre enbart för träningens skull.
En av mina faktorer till träningsmotivation (förrutom att må bra, förbygga skador, kunna unna mig lite extra av god mat och dryck och inte vara samhället till onödig last) är att kunna genomföra mina fritids- och semesteraktiviteter utan att styrka och kondition ska begränsa mig.
Tänk ett berg fullt av lössnö och jag orkar inte åka med för att jag är trött i benen, eller jag orkar inte vandra upp till den fina utsikten på toppen, eller jag orkar inte paddla ut i solupp-/ned-gången - där vill jag aldrig hamna och därför tränar jag tillvardags på hemmaplan för att kunna njuta fullt ut och utan begräsningar.
Viss träning kan bli lite pannbens-/vilje-träning men det får jag nog egentligen lite för lite av. Att vilja fortsätta när det tar emot: trött, kall, blöt, hungrig mm. För mig är den mentala belöningen större efter dessa pass.
/Patrik
Tänk ett berg fullt av lössnö och jag orkar inte åka med för att jag är trött i benen, eller jag orkar inte vandra upp till den fina utsikten på toppen, eller jag orkar inte paddla ut i solupp-/ned-gången - där vill jag aldrig hamna och därför tränar jag tillvardags på hemmaplan för att kunna njuta fullt ut och utan begräsningar.
Viss träning kan bli lite pannbens-/vilje-träning men det får jag nog egentligen lite för lite av. Att vilja fortsätta när det tar emot: trött, kall, blöt, hungrig mm. För mig är den mentala belöningen större efter dessa pass.
/Patrik
Mina rundor ligger mellan 6-22 km. Den korta kvällsturen är på 6km och är både asfalt och grus. Den längre är snarlik, men har en avstickare på 5-6 km extra på sörmlandsleden, den tar jag på helgen ibland. Och sen för lite omväxling tar jag mig ibland till stan och en runda runt öarna, det brukar bli mellan 18-22 km.
Jag går i något raskare gångtempo men tävlar inte mot mig själv. Försöker se mig omkring, njuta och mer ha en fjällvandringsapproach än att fokusera på träning, även om det blir en konsekvens.
Sprungit en ggn i år och det får nog räcka, gillart inte. Cykla gör jag ibland och då blir det mer träningsattityd, med snabba kläder och flås.
Det blir bara grundträning och inget specifikt för att jag ska fjällvandra. Orkar inte kånka runt på tung ryggsäck i onödan. Så roligt är det inte, men funkar ändå sen.
Jag går i något raskare gångtempo men tävlar inte mot mig själv. Försöker se mig omkring, njuta och mer ha en fjällvandringsapproach än att fokusera på träning, även om det blir en konsekvens.
Sprungit en ggn i år och det får nog räcka, gillart inte. Cykla gör jag ibland och då blir det mer träningsattityd, med snabba kläder och flås.
Det blir bara grundträning och inget specifikt för att jag ska fjällvandra. Orkar inte kånka runt på tung ryggsäck i onödan. Så roligt är det inte, men funkar ändå sen.