Tråd för klimatdebatt

Om
Väldigt många konstigheter och felaktigheter i de senaste inläggen i denna tråd.

Om man nu ska hålla sig till svenskars utsläpp av växthusgaser är ju det intressanta hur mycket utsläpp de förorsakar oavsett var på klotet det släpps ut. Vilket inte anges i Naturvårdsverkets statistik som refererats till. Alla utsläpp är globala och drabbar alla på planeten.
Precis. Det drabbar alla. Utsläppen behöver minska rejält och snabbt.
 
Vi är bäst såklart, syns i nyligen publicerade diagram. Bland dom lägsta utsläppen pp i EU, och i princip allt tas upp av skogen. Finemang, vi behöver inte göra ett skit mer än vi redan gör.

Man ska såklart använda officiell statistik, inte från någon miljöorg - dom försöker som sagt att visa så dåliga siffror dom kan.
Varför ska vi sluta bara för att vi är bäst?

SKa vi inte sträva efter att bli ännu bättre, bara för att vi är bäst?

Tänk om idrottare tänkte likadant, då hade vi aldrig fått några nya rekord om alla vinnare nöjde sig med att vänta in alla andra som är sämre.

och ska vi lilleputta lite också så är jag världsmästare på exakt allt om man räknar rummet jag sitter i, för där är jag ensam på denna lilla ytan. Men tyvärr är ju klimat inte bara i mitt lilla rum.

/Patrik
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Varför ska vi sluta bara för att vi är bäst?

SKa vi inte sträva efter att bli ännu bättre, bara för att vi är bäst?

Tänk om idrottare tänkte likadant, då hade vi aldrig fått några nya rekord om alla vinnare nöjde sig med att vänta in alla andra som är sämre.

och ska vi lilleputta lite också så är jag världsmästare på exakt allt om man räknar rummet jag sitter i, för där är jag ensam på denna lilla ytan. Men tyvärr är ju klimat inte bara i mitt lilla rum.

/Patrik
Det finns något som heter att man överarbetar och det är precis vad Sverige gör i klimatfrågan när USA, Kina Indien etc fullständigt skiter i klimatfrågor och som då gör att vårt överarbetande för klimatet blir helt ogjort arbete pga att vi i Sverige delar jordklot med bla dom länderna.

Såna som överarbetar saker enbart för sakens skull anses vara korkade!
 
Ganska intressanta inställningar till hur man ser på Sveriges position gällande olika saker, och nu menar jag utsläpp av klimatskadliga gaser.
Vi har gjort många bra saker som har gjort att vi ligger bra till om man tittar på på utsläpp av klimatskadliga gaser i förhållande till hur litet Sverige är. Tänker inte gå in på utsläpp i relation till hur många vi är eller så...sådant har diskuterats tidigare, om inte i denna tråd så i andra här på forumet.

Jag tänker mer på synen som en del har, exempelvis:
- "det spelar ingen roll vad vi i Sverige gör, när andra länder släpper ut ofantligt mycket mer"
eller
- "vi har redan gjort vårt, och nu är det dags för andra att göra att agera"

Vårt energisystem bygger på kärnkraft och vattenkraft. Vi har vindkraft och vi har kraftvärme och fjärrvärme. Kol och olja används sparsamt i energibranschen, och utmaningen nu handlar om att minska utsläpp från industri och transport.
Betongindustrin är enskilt en stor källa till utsläpp, och de arbetar för att minska beroendet av olja.

Om man vidgar vyerna lite så finns det saker vi i Sverige ändå kan göra, eftersom vi inte ska och kan anse att vi är färdiga.
Det är ett mycket märklig inställning att säga att nu ska andra länder agera.

Jag hoppas att man kan komma överens internationellt om hur klimatförbättrande åtgärder kan finansieras på ett sätt som minskar utsläpp av klimatsakdliga gaser. Det verkar långt bort just nu.

Jag hoppas också att det skapas förutsättningar i Sverige att ytterligare göra saker som gynnar klimat och energi- och effektbehov i olika branschen och i samhället.

Jag hörde på nyheterna igår om en del värmerekord i Europa, Det är tyvärr bara början på tråkiga rekord.

Någonting jag följer är det som kallas AMOC, och det är intressant. Jag ska läsa på lite mer om detta.
 
Det finns något som heter att man överarbetar och det är precis vad Sverige gör i klimatfrågan när USA, Kina Indien etc fullständigt skiter i klimatfrågor och som då gör att vårt överarbetande för klimatet blir helt ogjort arbete pga att vi i Sverige delar jordklot med bla dom länderna.

Såna som överarbetar saker enbart för sakens skull anses vara korkade!
Varje sparat kilo CO2 i atmosfären är ett kilo sparat kilo CO2, oavsett om det sparades i Kina eller i Sverige eller i vilket land som helst. Landsgränser är inget klimatat känner till och tar hänsyn till. Landsgränser är ett mänskligt påfund.

/Patrik
 
Jag hörde på nyheterna igår om en del värmerekord i Europa, Det är tyvärr bara början på tråkiga rekord.

Någonting jag följer är det som kallas AMOC, och det är intressant. Jag ska läsa på lite mer om detta.

När hörde du om det det här på nyheterna?

Det kallaste som har uppmäts någonsin
dom senaste två månarderna!

ocean.dmi.dk/arctic/meant80n.uk.php
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Varje sparat kilo CO2 i atmosfären är ett kilo sparat kilo CO2, oavsett om det sparades i Kina eller i Sverige eller i vilket land som helst. Landsgränser är inget klimatat känner till och tar hänsyn till. Landsgränser är ett mänskligt påfund.

/Patrik
CO2 sparas definitivt inte i Kina för dom har inte sånt tänk överhuvudtaget!
Jag vet inte varför du citerade mitt inlägg för jag nämnde inget om landsgränser, utan att Sverige delar samma jordklot som dom värsta miljöförstörarna.
 
När hörde du om det det här på nyheterna?

Det kallaste som har uppmäts någonsin
dom senaste två månarderna!

ocean.dmi.dk/arctic/meant80n.uk.php
Du får nog titta igen, alternativt gå en kurs i hur man läser en graf. "Mean" betyder median = Medianvärde: Dvs "Mittersta värdet i en uppsättning värden som är uppställda i storleksordning. (https://www.matteboken.se/lektioner...khet/medelvarde-median-och-typvarde#!/begrepp)"

Med ovanstående i tanke så säger grafen att vi ligger på, eller strax under medianvärdet för mätområdet (Arctic area north of the 80th northern parallel) från mitten av maj fram till nu. ÖHT finns där ingen info som pekar på att det är "det kallaste som har uppmäts någonsin de senaste två månaderna". Däremot ser du en stor avvikelse i år mellan januari -april/maj. Dock åt det varmare hållet! Dvs mycket varmare än medianvärdet under vintern och jämförelseperioden.

Med detta något onödiga (kan jag tycka), men likväl nödvändiga förtydligande, så är det högst oklart vad du i sammanhanget menar med din länkning/källa, då det ÖHT inte har något att göra med det Totteman skrev. Över stora delar av Europa är det en värmebölja just nu. Det samlade vetenskapliga samfundet är eniga om att den här typen av väderfenomen beror på den globala uppvärmningen och att de kommer att bli vanligare ju högre den globala medeltemperaturen stiger.

Om jag ska tillåta mig att spekulera så kan Europas nuvarande värmebölja/låsning i lufttryck få till följd att det påverkar vädret i andra områden. Till exempel att det blir något kallare någon annanstans, såsom Arktis. I höst/vinter får vi kanske se vissa följder av El nino här, trots att det har sitt ursprung i Stilla havet. Om inte annat ett bra exempel på hur väder, geografi och klimat hänger ihop.
 
Senast ändrad:
CO2 sparas definitivt inte i Kina för dom har inte sånt tänk överhuvudtaget!
Jag vet inte varför du citerade mitt inlägg för jag nämnde inget om landsgränser, utan att Sverige delar samma jordklot som dom värsta miljöförstörarna.
För att du pratade om att landet Sverige överarbetar medan andra länder gör för lite, när de skrev så här:
"Det finns något som heter att man överarbetar och det är precis vad Sverige gör i klimatfrågan när USA, Kina Indien etc fullständigt skiter i klimatfrågor och som då gör att vårt överarbetande för klimatet blir helt ogjort arbete pga att vi i Sverige delar jordklot med bla dom länderna.

Såna som överarbetar saker enbart för sakens skull anses vara korkade!"


Jag tycker alla länder ska sträva efter att bli miljövänligare oavsett om de redan är bra eller har lång väg kvar.

/Patrik
 
Jag tycker alla länder ska sträva efter att bli miljövänligare oavsett om de redan är bra eller har lång väg kvar.
Ja det tycker ju alla på hela jordklotet utom dom länder som fullständigt skiter i sin negativa klimatpåverkan..... USA som är ett civiliserat land har ju resurser för att rejält minska sitt klimatavtryck men där är det deras president som bromsar det pga att han tycker att klimat är bara väder och att pengar värderas högst.

Kina och Indien lever på att ta hand om hela världens sopberg och elda upp det rakt ut i naturen så att dom länder som blev av med sitt sopberg ska kunna säga att det har blivit omhändertagit på ett miljövänligt vis.

Dom skrotar även världens uttjänta fartyg genom att dumpa 10.000-tals liter hydraulolja och motorolja rakt ut i havet och elda upp resten (plast, gummi etc) på fartygen som kan brinna, rakt ut i naturen!

Rederierna kan då påstå att fartygen har blivit skrotade på miljövänligt vis.

Hyckleri på högsta nivå samtidigt som vi i Sverige får klimatångest om vi skulle råka släppa en brakskit som kan innehålla växthusgaser!!
 
Senast ändrad:
Och vilket av dom föregående 68 åren har en lägre
maj juni tempratur?
Om du klickar på länken under den grafen där det står "See the annual mean +80N anomaly here." får du upp en graf som beskriver hur temperaturen avviker uppåt jämfört med rådande klimatmodell för varje år, lite olika mellan enstaka år men en tydlig trend. I den grafen ser man också tydligt att det framförallt är temperaturen under vinterperioden "winter mean anomaly" som successivt stiger, sommartemperaturen har däremot legat hyfsat stabilt under mätperioden. Sammanfattningen på hyfsat begriplig danska: "På trods af dette forbehold er tendensen meget klar og det er tydeligt, at vinteren er blevet varmere mens sommertemperaturen er uændret for hele den viste periode. Opvarmningen i løbet af vinteren har været særlig voldsom siden starten af dette årtusinde (2000) sammenlignet med den globale opvarmning på omkring 1 grad i samme periodex. På engelsk kalder man den forstærkede arktiske opvarmning for Arctic amplification. Den forstærkede arktiske opvarmning skyldes nogle selvforstærkene processer der påvirkes kraftigt af havis."
D.v.s om du slutar stirra på 2 enstaka sommarmånader och väljer ut de som passar dig finns en tydlig trend över framförallt de senaste 20-talet åren och framförallt vinter(!!)temperaturen i Arktis.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.