Ganska intressanta inställningar till hur man ser på Sveriges position gällande olika saker, och nu menar jag utsläpp av klimatskadliga gaser.
Vi har gjort många bra saker som har gjort att vi ligger bra till om man tittar på på utsläpp av klimatskadliga gaser i förhållande till hur litet Sverige är. Tänker inte gå in på utsläpp i relation till hur många vi är eller så...sådant har diskuterats tidigare, om inte i denna tråd så i andra här på forumet.
Jag tänker mer på synen som en del har, exempelvis:
- "det spelar ingen roll vad vi i Sverige gör, när andra länder släpper ut ofantligt mycket mer"
eller
- "vi har redan gjort vårt, och nu är det dags för andra att göra att agera"
Vårt energisystem bygger på kärnkraft och vattenkraft. Vi har vindkraft och vi har kraftvärme och fjärrvärme. Kol och olja används sparsamt i energibranschen, och utmaningen nu handlar om att minska utsläpp från industri och transport.
Betongindustrin är enskilt en stor källa till utsläpp, och de arbetar för att minska beroendet av olja.
Om man vidgar vyerna lite så finns det saker vi i Sverige ändå kan göra, eftersom vi inte ska och kan anse att vi är färdiga.
Det är ett mycket märklig inställning att säga att nu ska andra länder agera.
Jag hoppas att man kan komma överens internationellt om hur klimatförbättrande åtgärder kan finansieras på ett sätt som minskar utsläpp av klimatsakdliga gaser. Det verkar långt bort just nu.
Jag hoppas också att det skapas förutsättningar i Sverige att ytterligare göra saker som gynnar klimat och energi- och effektbehov i olika branschen och i samhället.
Jag hörde på nyheterna igår om en del värmerekord i Europa, Det är tyvärr bara början på tråkiga rekord.
Någonting jag följer är det som kallas
AMOC, och det är intressant. Jag ska läsa på lite mer om detta.