När det gäller rådata: IPCC har ju olika arbetsgrupper, den som sammanställer grundforskningen, arbetsgrupp 1, sammanställer en rapport som sedan ingår i den "stora rapporten", AR6 heter väl den senaste upplagan.
Rapporten från arbetsgrupp 1
https://www.ipcc.ch/report/ar6/wg1/downloads/report/IPCC_AR6_WGI_FullReport_small.pdf
som är på 2400 sidor eller nåt sånt är fokuset "rådata" eller klimatmodeller byggda på den senaste forskningen. Inte så jädra lättläst...
Alla studier som ligger till grund för rapporten finns länkade om man vill gräva ner sig ytterligare.
Arbetsgrupp 2 och 3 är ur "klimatskeptikers" synvinkel mer problematiska eftersom där görs en tolkning och lämnas förslag på åtgärder som förstås är mer eller mindre färgade av en politisk och regional agenda. Tyvärr används underlaget till nationell och internationell politisk pajkastning.
Det har absolut varit problem inom IPCC, men framförallt när det gäller tolkningen och förslagen till åtgärder, det har varit projekt inom IPCC för inkludering, genusperspektiv och allt möjligt som gör att den sammansatta rapporten blivit mer uttalat politisk, men den delen som sammanställer grundforskningen är fortfarande den bästa källan till rådata.
Bättre än någon som "observerar verkligheten" eller får sin info från diverse tydligt politiskt färgade bloggar i alla fall. Jag har också "observerat verkligheten" i 60 år men litar fortfarande på den vetenskapliga metoden. En klimatforskare vet lite mer än mig generellt, plus att han/hon vet allt om t.ex isotopsammansättningen i borrkärnor från shelfisen eller ökenutbredningen i Gobi. Det krävs en sammanställning och tolkning av alla dessa data för att kunna tolka "verkligheten", inte att jag tittar ut genom fönstret och tänker efter hur det var när jag var liten.