Tråd för klimatdebatt

Laddning på jobbet är väl tveksamt om det bara är 1-2 mil till jobbet. De flesta elcyklar borde lätt klara 5+ mil på en laddning
/Niklas
Det beror på om det är en kvalitetscykel eller en lågbudgetcykel.

Våra Lapierre elcyklar för nästan 40.000 kr klarar ca 15 mil på en laddning.
Biltemas Yosemite elcykel för 8.000 kr klarar bara 5 mil i bästa fall.

Att ladda ett cykelbatteri på sin arbetsplats borde inte vara några problem för man behöver bara ett vanligt vägguttag. Laddarna är varken stora eller tunga, och enkla att ta med sig.

Fiktivt motorljud är ju bara löjligt och troligtvis mer inriktat för barn eller riktiga töntar.

Max körtid för ett körpass är 4,5 tim och därefter måste man ha 45 min rast. körtiden får även delas upp på en 15 min rast och sen en 30 min rast - vilket jag föredrar att göra.

Att tanka innebär att ett jobb utförs och då räknas det som annat arbete, motsvarande att lasta, lossa, tvätta lastbilen etc.
Ska jag ha ljud får det vara tändkulemotorn...

Månadens produkt: Trangia Nest
De nya tallrikarna, skålarna och muggarna packas smidigt och kompakt ihop med Trangias klassiska kök. Ta chansen att vinna och testa serien!
Ska jag ha ljud får det vara tändkulemotorn...
Ja helt klart det ballaste motorljudet eller BRM 16 cyl formula 1 bil.

Det beror på om det är en kvalitetscykel eller en lågbudgetcykel.

Våra Lapierre elcyklar för nästan 40.000 kr klarar ca 15 mil på en laddning.
Biltemas Yosemite elcykel för 8.000 kr klarar bara 5 mil i bästa fall.

Att ladda ett cykelbatteri på sin arbetsplats borde inte vara några problem för man behöver bara ett vanligt vägguttag. Laddarna är varken stora eller tunga, och enkla att ta med sig.
Sedan finns det ju en del arbetsgivare, som förbjuder laddning av cykelbatterier på arbetsplatsen.
/Niklas

Sedan finns det ju en del arbetsgivare, som förbjuder laddning av cykelbatterier på arbetsplatsen.
/Niklas
Va?? Av vilken anledning då? Handlar det om pengar så kostar en sån laddning mindre än 25 öre, för annars förstår jag inte varför det skulle vara förbjudet?

Nästa fråga är då om man verkligen vill jobba åt en sån arbetsgivare?

Va?? Av vilken anledning då? Handlar det om pengar så kostar en sån laddning mindre än 25 öre, för annars förstår jag inte varför det skulle vara förbjudet?

Brandrisk tror jag. Billiga noname-batterier och billiga noname-laddare är ingen bra kombination när det gäller brandrisken....

"Du får med andra ord varken förvara eller ladda ditt privata cykelbatteri i universitetets lokaler."
Källa: För dig som tar elcykel till jobbet | Medarbetarwebben https://share.google/9n6WEjsDJOObO8L0y
/Niklas

Aktuellt

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Snälltåget – på räls till äventyret

Snälltåget – på räls till äventyret
Möt Snälltåget på Outdoor Festival 2026 – som tar dig till friluftsdestinationer i Sverige och Europa. Som festivalbesökare får du 10% rabatt.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!
Ta chansen att vinna startplatser till Göteborgs största trailupplevelse och Merrells nya terränglöpsko Agility Peak 6, perfekt att springa loppet i!

Testa, lär och gör: Aktiviteterna på Outdoor festival

Testa, lär och gör: Aktiviteterna på Outdoor festival
"Äventyrspasset" ger tillgång till aktiviteter, clinics och föredrag över hela festivalområdet. Som Utsidan Plus-medlem får du passet gratis!

Om folk förväntas få ladda sina privata elfordon på jobbets bekostnad, kan vi då även förvänta oss att dom som kör Diesel får tanka sina bilar lite ut jobbets farmartank ute på gården ?

Varför ska den som har en elcykel få ladda gratis på jobbet, men inte den som har en elmoped, hybrid eller elbil ?

Jag har full förståelse att en arbetsgivare vill vara tydlig med att skilja på jobb och privatärenden utöver brandskydds aspekten.

Senast ändrad:
Om folk förväntas få ladda sina privata elfordon på jobbets bekostnad, kan vi då även förvänta oss att dom som kör Diesel får tanka sina bilar lite ut jobbets farmartank ute på gården ?

Varför ska den som har en elcykel få ladda gratis på jobbet, men inte den som har en elmoped, hybrid eller elbil ?

Jag har full förståelse att en arbetsgivare vill vara tydlig med att skilja på jobb och privatärenden utöver brandskydds aspekten.
Det är ju en rejäl skillnad på laddkostnaden att ladda en elcykel jämfört med att ladda en elbil.
25 öre jämfört med flera 100 kr.
25 öre bör alla arbetsgivare kunna ta men flera 100 kr är inte okej!

Så som du resonerar ska man då inte heller få ladda sin mobil på jobbet?

Om det gäller brandrisk så kan jag köpa det resonemanget men då ska man heller inte få parkera sin elbil på sin arbetsplats pga brandrisk.
Då ska elbilar definitivt inte få parkera i något allmänt parkeringsgarage överhuvud taget.

Om nu försäkringsbolagen börjar ställa såna krav så blir ju det sista spiken i kistan för elbilar!

Om det gäller brandrisk så kan jag köpa det resonemanget men då ska man heller inte få parkera sin elbil på sin arbetsplats pga brandrisk.
Då ska elbilar definitivt inte få parkera i något allmänt parkeringsgarage överhuvud taget.

Om nu försäkringsbolagen börjar ställa såna krav så blir ju det sista spiken i kistan för elbilar!
Nu är det ju grovt räknat 100 gånger större risk att en bensinbil börjar brinna än att en elbil gör det så...

Nu är det ju grovt räknat 100 gånger större risk att en bensinbil börjar brinna än att en elbil gör det så...
Ja när motorn är igång på en bensinbil kan jag tänka mig att det är så, men vid parkering så vill jag nog då påstå att brandrisken är större på en elbil. Har inget belägg för det, utan bara en känsla utifrån all rapportering i massmedia om elbilsbränder i parkeringshus.

Det kan vara läge att göra en faktabaserad riskbedömning här. Risken för att en elbil börjar brinna är 0,0012%. För en vanlig bil räknas risken till cirka 0,1%.

Mellan 2010 och 2024 började elbilsbatterier brinna totalt sett 511 gånger. I hela världen. Det är vanligtvis vid olyckor eller laddning som batterierna tar eld. Det är synnerligen ovanligt att de gör det av sig själva när bilen är parkerad.

De fåtal fall som finns har fått en massiv rapportering för att många tycker om att klicka på dessa länkar. :cool:

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.