Tråd för klimatdebatt

Trygg Hansa har lite andra siffror

Brandrisken i en elbil var alltså 4 av 100 000. Samtidigt rörde sig nästan två miljoner bensin- eller dieselbilar på vägarna. Brandrisken för en bensin- eller dieselbil var högre, 36 av 100 000. juni 2024
Jag gissar att dom siffrorna gäller alla bensin/dieselbilar rakt av och inte enbart dom som har börjat brinna när dom står parkerade.
Det blir ju lite orättvisa siffror för det är ju självklart en mycket större brandrisk när motorerna är igång och med ett varmt avgasrör.

Menar du att det även gäller för dom som laddar sin mobil eller elcykelbatteri på jobbet?
Administrationen för att göra löneavdrag för sånt blir enormt mycket mer kostsamt för arbetsgivaren än vad elen för sån laddning kostar.

Gäller det elbilsladdning så är jag ganska övertygad om att det finns förbud för det på alla arbetsplatser.
Nej det kan jag inte tänka mig, men det borde. Arbetsgivaren borde uppmuntra riktig cykling istället så arbetaren får träning och blir piggare i längden.

Månadens produkt: Trangia Nest
De nya tallrikarna, skålarna och muggarna packas smidigt och kompakt ihop med Trangias klassiska kök. Ta chansen att vinna och testa serien!
Trygg Hansa har lite andra siffror

Brandrisken i en elbil var alltså 4 av 100 000. Samtidigt rörde sig nästan två miljoner bensin- eller dieselbilar på vägarna. Brandrisken för en bensin- eller dieselbil var högre, 36 av 100 000. juni 2024
Den källa jag refererar till är global: https://evwire.com/p/ev-fires

Risken för elbilsbrand är synnerligen låg. Det gör statistiken känslig för enskilda fall. Det räcker i princip med en extra bil brinner i ett mindre område för att fördubbla risken.

Jag tror vi kan enas om att risken för elbilsbrand är synnerligen låg och de den stora majoriteten kommer aldrig att uppleva det. Risen för brand i en vanlig bil är tillräckligt låg för att de flesta aldrig kommer att uppleva det -- men det bör statistiskt sett finnas exempel i de flestas bekantskapskrets.

Så, So far har forumet kommit fram till:

Bygg ut laddmöjligheter för elbil för dom som bor i lägenhet.
Fixa så att många kan pendla med elcykel till jobbet. Cykelbanor + säker parkering / laddning.
Fixa så att mindre lastbilar för varuleveranser & korta avstånd kan/bör använda el.
Köp mindre från Kina.
Konsumera gärna något mindre. Utan att ändra livsstil för mycket. Tänk lite.

Alla som har en hjärna större än en fiskmås fattar ju att det behövs mer el i framtiden. Dvs kärnkraft.

Senast ändrad:
Nej det kan jag inte tänka mig, men det borde. Arbetsgivaren borde uppmuntra riktig cykling istället så arbetaren får träning och blir piggare i längden.
Så att cykla på en elcykel är alltså ingen riktig cykling? Hur menar du då? Tror du att elmotorn driver pedalerna, för så är det absolut inte!!
Det du menar är då en eldriven moped med pedaler, för såna finns också.

Elmotorn hjälper enbart till när man själv använder muskelkraft för att cykla, och när man försöker låta elmotorn ta över så slutar den direkt hjälpa till.

Det är enbart en hjälpmotor som gör att när man cyklar bland många uppför backar så blir motståndet i pedalerna som att det är plan väg, och när man använder en elcykel på plan väg så får man så minimalt lite hjälp så att man hade lika bra kunnat cykla med en vanlig cykel då utan elmotor.

Så självklar får man träning av att cykla på en elcykel!

Den källa jag refererar till är global: https://evwire.com/p/ev-fires

Risken för elbilsbrand är synnerligen låg. Det gör statistiken känslig för enskilda fall. Det räcker i princip med en extra bil brinner i ett mindre område för att fördubbla risken.

Jag tror vi kan enas om att risken för elbilsbrand är synnerligen låg och de den stora majoriteten kommer aldrig att uppleva det. Risen för brand i en vanlig bil är tillräckligt låg för att de flesta aldrig kommer att uppleva det -- men det bör statistiskt sett finnas exempel i de flestas bekantskapskrets.
Jodå jag vet 2 kompisars bensinbilar som för måånga år sedan började brinna när dom körde. Orsaken var att bränsleledningen läckte ut bensin på det varma avgasröret som gjorde att det började brinna.
Det hände när dom körde men det hade aldrig hänt om dom hade stått parkerade.

Aktuellt

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Snälltåget – på räls till äventyret

Snälltåget – på räls till äventyret
Möt Snälltåget på Outdoor Festival 2026 – som tar dig till friluftsdestinationer i Sverige och Europa. Som festivalbesökare får du 10% rabatt.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!
Ta chansen att vinna startplatser till Göteborgs största trailupplevelse och Merrells nya terränglöpsko Agility Peak 6, perfekt att springa loppet i!

Testa, lär och gör: Aktiviteterna på Outdoor festival

Testa, lär och gör: Aktiviteterna på Outdoor festival
"Äventyrspasset" ger tillgång till aktiviteter, clinics och föredrag över hela festivalområdet. Som Utsidan Plus-medlem får du passet gratis!
Alla som har en hjärna större än en fiskmås fattar ju att det behövs mer el i framtiden. Dvs kärnkraft.
Ja självklart är det så! Dom som tror att vindsnurror och solceller kommer lösa all framtida energibehov förstår inte naturlagarna eller är väldigt naiva, för även om vi bygger ett tak med solcellspaneler över hela Sveriges yta så kommer inte det att täcka energibehovet.

Samma sak med vindsnurror - dom kommer inte på låånga vägar täcka behovet + att vindsnurror förfular miljön enormt.

Det är samma sak när en bulkbil eller en tankbil lossar/lastar - bara att stå och titta i 30 - 60 min men det räknas som annat arbete pga att man måste utföra en övervakning över processen.

Samma sak med att tanka diesel och adblue i en lastbil, som kan ta mer än 15 min - också bara att stå och titta men det räknas ändå som annat arbete för att man måste utföra övervakning över processen.

Sen är jag helt övertygad om att mer eller mindre alla lasbilschaufförer trycker färdskrivaren på rast vid lastning/lossning eller när dom tankar diesel/adblue, el eller vätgas pga att ingen kan bevisa att man utfört ett jobb då.
Sånt myglas det med i absurdum i lastbilsbranschen och är allmänt vedertaget.

Det ska framöver komma nya färdskrivare som känner av vibrationer och rörelser så att det blir helt omöjligt att göra något annat än att ha rast när man tryckt färdskrivaren på rast.
Jag tänker att lastning, lossning och tanka flytande bränsle trots allt kräver LITE övervaknig (inte mycket utna välidgt lite men trots altt inte helt automatiskerat) medan elladding är helt automatisk under tiden. Elektronik förhindrar överladdning osv ås jag tycker nog att elladdning borde kunna räknas som rast utan fusk.

/Patrik,

Så att cykla på en elcykel är alltså ingen riktig cykling? Hur menar du då? Tror du att elmotorn driver pedalerna, för så är det absolut inte!!
Det du menar är då en eldriven moped med pedaler, för såna finns också.

Elmotorn hjälper enbart till när man själv använder muskelkraft för att cykla, och när man försöker låta elmotorn ta över så slutar den direkt hjälpa till.

Det är enbart en hjälpmotor som gör att när man cyklar bland många uppför backar så blir motståndet i pedalerna som att det är plan väg, och när man använder en elcykel på plan väg så får man så minimalt lite hjälp så att man hade lika bra kunnat cykla med en vanlig cykel då utan elmotor.

Så självklar får man träning av att cykla på en elcykel!
Du får ingen som helst träning eftersom du inte behöver ta i. Du behöver i princip bara veva runt pedalerna med samma minimala ansträngning oavsett om det är backe eller plan mark

Du får ingen som helst träning eftersom du inte behöver ta i. Du behöver i princip bara veva runt pedalerna med samma minimala ansträngning oavsett om det är backe eller plan mark
Med det inlägget så förstår jag att du aldrig har testat en elcykel! Du bara vill att det ska funka så, men så är det inte.

Jag tänker att lastning, lossning och tanka flytande bränsle trots allt kräver LITE övervaknig (inte mycket utna välidgt lite men trots altt inte helt automatiskerat) medan elladding är helt automatisk under tiden. Elektronik förhindrar överladdning osv ås jag tycker nog att elladdning borde kunna räknas som rast utan fusk.

/Patrik,
Det är Transportstyrelsen och Trafikverket som sätter reglerna.....Det finns måånga fler lastbilsrelaterade regler som är rena skrivbordsprodukter och som inte är förenligt med verkligheten, utan bara trams, men det blir för mycket utanför ämnet om jag ska ta upp dom i den här tråden och i det här forumet.

Sol och vind löser inte problemet med elbehovet när det är kallt ute. Med att göra vätgas tänkte jag att det skulle vara bra med förnybar el för att göra vätgas. Småskaligt till att börja med.

När det gäller elbehovet i stort finns det inte en lösning to rule them all. Ny produktion behövs. Dessutom de enklare lösningarna som går ut på effektivisering av befintliga installationer i exempelvis slutanvändning av el.

Det är inte lätt det här.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.