Tråd för klimatdebatt

Ja när motorn är igång på en bensinbil kan jag tänka mig att det är så, men vid parkering så vill jag nog då påstå att brandrisken är större på en elbil. Har inget belägg för det, utan bara en känsla utifrån all rapportering i massmedia om elbilsbränder i parkeringshus.
Enligt försäkringsbolagens statistik (betydligt mer pålitlig än din känsla och massmedias rapportering) är det så.
Ungefär en bensinbil på tusen drabbas av brand. Motsvarande siffra för elbilar är en på hundratusen.

Om en elbil börjar brinna och om elden sprider sig till batteriet så är den besvärligare att släcka än en fossilbil. Givetvis vill du inte ha någon brinnande bil i ett garage, ovsett drivmedel.

Om det gäller brandrisk så kan jag köpa det resonemanget men då ska man heller inte få parkera sin elbil på sin arbetsplats pga brandrisk.
Då ska elbilar definitivt inte få parkera i något allmänt parkeringsgarage överhuvud taget.

Om nu försäkringsbolagen börjar ställa såna krav så blir ju det sista spiken i kistan för elbilar!
Här är det väl närmast frågan var batterierna ska förvaras och eventuellt laddas under arbetstid som är bekymret. Finns ju brandsäkra skåp och dylikt, som är allt annat än gratis att både köpa och installera.

Å som sagt var, problemet gäller väl mest billiga noname-prylar, där ev. CE-märkning står för China Export. Hos Bosch, Shimano, Yamaha m.fl. kvalitetsmärken är väl brandrisken klart mindre...
/Niklas

Månadens produkt: Trangia Nest
De nya tallrikarna, skålarna och muggarna packas smidigt och kompakt ihop med Trangias klassiska kök. Ta chansen att vinna och testa serien!
Brandrisken är avsevärt högre under laddning än vid parkering för både elbilar och elcyklar.
Elbilar laddas på särskild plats där brandrisk och brandspridning tagits i beaktan vid installation av laddare för elbilar.
Elcykelbatterier som laddas på kontor är en betydligt större riskfaktor för verksamheten och brandsäkerheten varför arbetsgivare förbjuder laddning i sina flesta lokaler. Vissa arbetsgivare har dessutom förbjudit förvaring på kontoret pga av detta och har installerat särkilda batteriskåp för förvaring av cykelbatterier.
Och för de som tycker att även företag skall betala disel och bensin om det tillåter elbilsladdning... Många företag debiterar laddkostnaderna för anställda och de som får subventionerar elbilsladdning ska förmånsbeskattas.

Fiktivt motorljud är ju bara löjligt och troligtvis mer inriktat för barn eller riktiga töntar.

Max körtid för ett körpass är 4,5 tim och därefter måste man ha 45 min rast. körtiden får även delas upp på en 15 min rast och sen en 30 min rast - vilket jag föredrar att göra.

Att tanka innebär att ett jobb utförs och då räknas det som annat arbete, motsvarande att lasta, lossa, tvätta lastbilen etc.
Men att koppla i en kabel och sedan ha rast och sedan koppla ur en kabel borde väl ge förarvila. Man behöver ju inte stå att titta på kabeln medan den laddar. Det är ju som att kolla på målarfärg som torkar.

/Patrik

Det kan vara läge att göra en faktabaserad riskbedömning här. Risken för att en elbil börjar brinna är 0,0012%. För en vanlig bil räknas risken till cirka 0,1%.
Förstår inte dom här siffrorna
menar du att en vanlig bil riskerar att brinna vart tredje år
och en elbil vart 3 hundrade år?

Aktuellt

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Snälltåget – på räls till äventyret

Snälltåget – på räls till äventyret
Möt Snälltåget på Outdoor Festival 2026 – som tar dig till friluftsdestinationer i Sverige och Europa. Som festivalbesökare får du 10% rabatt.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!
Ta chansen att vinna startplatser till Göteborgs största trailupplevelse och Merrells nya terränglöpsko Agility Peak 6, perfekt att springa loppet i!

Testa, lär och gör: Aktiviteterna på Outdoor festival

Testa, lär och gör: Aktiviteterna på Outdoor festival
"Äventyrspasset" ger tillgång till aktiviteter, clinics och föredrag över hela festivalområdet. Som Utsidan Plus-medlem får du passet gratis!
Förstår inte dom här siffrorna
menar du att en vanlig bil riskerar att brinna vart tredje år
och en elbil vart 3 hundrade år?
Jag menar det jag skriver. Chansen för en elbil börjar brinna är 0,0012%. Den siffran är baserat på det antal bränder som registrerats 2010 - 2024 med hänsyn till antalet elbilar som finns.

Ett annat sätt att beskriva siffrorna ovan är som @GustavOh ovan. 1 av 1000 vanliga bilar brinner. 1 av 100.000 elbilar brinner.

Laddning borde dras av på lönen.Finns ingen anledning att arbetsgivarna ska sponsra det. Av ren princip. Man får inte stjäla el hemma utanför sitt egna nät heller - då räknas det som stöld. Finns de som blivit dömda för att ha laddat i förrådet och liknande.

Jag menar det jag skriver. Chansen för en elbil börjar brinna är 0,0012%. Den siffran är baserat på det antal bränder som registrerats 2010 - 2024 med hänsyn till antalet elbilar som finns.

Ett annat sätt att beskriva siffrorna ovan är som @GustavOh ovan. 1 av 1000 vanliga bilar brinner. 1 av 100.000 elbilar brinner.
Trygg Hansa har lite andra siffror

Brandrisken i en elbil var alltså 4 av 100 000. Samtidigt rörde sig nästan två miljoner bensin- eller dieselbilar på vägarna. Brandrisken för en bensin- eller dieselbil var högre, 36 av 100 000. juni 2024

Men att koppla i en kabel och sedan ha rast och sedan koppla ur en kabel borde väl ge förarvila. Man behöver ju inte stå att titta på kabeln medan den laddar. Det är ju som att kolla på målarfärg som torkar.

/Patrik
Det är samma sak när en bulkbil eller en tankbil lossar/lastar - bara att stå och titta i 30 - 60 min men det räknas som annat arbete pga att man måste utföra en övervakning över processen.

Samma sak med att tanka diesel och adblue i en lastbil, som kan ta mer än 15 min - också bara att stå och titta men det räknas ändå som annat arbete för att man måste utföra övervakning över processen.

Sen är jag helt övertygad om att mer eller mindre alla lasbilschaufförer trycker färdskrivaren på rast vid lastning/lossning eller när dom tankar diesel/adblue, el eller vätgas pga att ingen kan bevisa att man utfört ett jobb då.
Sånt myglas det med i absurdum i lastbilsbranschen och är allmänt vedertaget.

Det ska framöver komma nya färdskrivare som känner av vibrationer och rörelser så att det blir helt omöjligt att göra något annat än att ha rast när man tryckt färdskrivaren på rast.

Laddning borde dras av på lönen.Finns ingen anledning att arbetsgivarna ska sponsra det. Av ren princip. Man får inte stjäla el hemma utanför sitt egna nät heller - då räknas det som stöld. Finns de som blivit dömda för att ha laddat i förrådet och liknande.
Menar du att det även gäller för dom som laddar sin mobil eller elcykelbatteri på jobbet?
Administrationen för att göra löneavdrag för sånt blir enormt mycket mer kostsamt för arbetsgivaren än vad elen för sån laddning kostar.

Gäller det elbilsladdning så är jag ganska övertygad om att det finns förbud för det på alla arbetsplatser.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.