Torkade trattkantareller

Nu är svampen rensad och ligger nu att torka. Jag började med ett par timmar i varmluftsugn där jag startade med 50 grader men stängde av värmen när jag satte in svampen. Luckan något öppen. Det märks redan stor skillnad men jag vågar inte låta dem ligga där över natten så jag har lagt dem på ett myggnät över en tvättställning i pannrummet. Där är det lite varmt och gott. Ska bli spännande att se resultatet.

MEn sen då? När jag vill använda den torkade svampen, vad gör jag då? Smular i såser har jag förstått att man kan göra. Något mer? Kan man blötlägga dem och ha dem i risotto? Hur länge ska de ligga i blöt då? Och hur länge håller de efter att de legat i blöt? Vad mer kan man göra?
 
Jag brukar torka i ugnen med öppen lucka i 40°, vågar inte gå högre i temperatur.

Jag gillar att kunna se svamparna i maten, inte bara känna smaken av dom, därför har jag aldrig smulat ner dom. Jag brukar låta dom svälla i lite kallvatten i 1-2 timmar och sen funkar de som färsk svamp. Ta inte mer svamp åt gången än du tror dig göra av med så slipper du fundera över hållbarheten.

Jag gillar att göra trattkantarellsoppa, tycker det är bästa rätten för den svampen. Det finns mängder av recept tex:
http://www.alltommat.se/recept/trattkantarellsoppa-3106
Håll igen på på kryddorna så att smaken går fram.
 
Men hallå... Torka trattisar behöver man ju inte ha nån ugn till. Energislöseri som vi ute människor inte bör syssla med.
Bred ut svampen på tidningar eller ännu hellre några myggfönster. Rör i dem nån gång om dagen. Det är ingen brådska då man torkar svamp, de blir inte förstörda eller så.
Blötlägg dem då du ska använda dem gör jag också, tidigare som du i ett par timmar men nu har jag kommit på att det funakr bra med bara en kvart eller så. Glöm inte att använda vattnet också.. Mycket fin smak i blötläggningsvattnet.
 
Svarta trattar

Jag lät hälften av svampen ligga kvar i ugnen med fläkten på och bara lite värme i början på torkningen och nu är den svart. Den är inte helt torr men svart. Nästa gång ska jag inte ha så bråttom utan låta den ligga på myggnätet. Kan man använda svarta trattkantareller?
 

Bilagor

  • Bild0111.jpg
    Bild0111.jpg
    107.3 KB · Visningar: 26,520
Mja,

Sådär blir de av för häftig torkning. De får inte börja "svettas", för då blir de svarta precis som du märkt. Jag har oxå gjort det misstaget och även provat att tillaga dem. Jodå, de gick att äta. Någon liten smakförsämring var det. Numera har jag så gott om trattisar att jag tveklöst skulle kassera dem.

En del exemplar blir faktiskt svarta och svampiga vid "normal torkning" Dessa har jag inte smakat på. De rensar jag bort.

Så har du ont om svamp, ät upp dessa först.

/Lars
 
De svarta såg inte så roliga ut. Det har ju knappast bildats något gifitigt i dem, men smaken kan ha ändrats till det sämre. Kan bli trist om man förstör en hel maträtt pga dålig svamp. Ut och plocka nya skulle jag säga, du hade ju hittat "ett hav" av trattisar :)
 
Recept Trattkantarellsoppa...

Här kommer mitt bidrag på trattkantarellsoppa… en av dom godaste jag ätit.

Soppa på trattkantareller.


1 liter färska trattkantareller (eller motsvarande torkade ca 2-3 dl)
En klicka smör eller margarin
4 msk vetemjöl
Ca 1 liter buljong (tärning fungerar)
1 msk tomatpuré
1½ dl grädde
Ca 1 msk roquefortost
Ca tsk citronsaft
Lite persilja.

1. Skär svampen i bitar
2. Lägg lite smör i en kastrull. Lägg i svampen och låt den koka ihop
under ett par minuter. Fyll på med mer fett om det behövs
3. Tillsätt vetemjölet rör väl. Häll i buljongen, men bara lite i sänder.
Rör hela tiden ordentligt.
4. Smaksätt med tomatpuré och roquefortosten.
5. Låt koka i ca 10 minuter.
6. Tillsätt grädden och citronsaften. Smaka av.
7. Strö persilja och servera soppan het.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Andi71 rensa trattkantareller Bär och svamp 12
MonicaTommy Trattkantareller Bär och svamp 66
Buda Förvaring av trattkantareller? Bär och svamp 19
Massor med trattkantareller i Stockholm Bär och svamp 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...