Torkad mat, hur? :-)

Re: Bygga en tork

Jätte Micke; sa:
Sitter och funderar på om man inte kunde bygga en tork utav ett ramverk i trä med nät försedda lådor. Måla hela bygget svart och placera i ett fönster. Undertill har man monteratin en vanlig fläkt som blåser igenom luften så att det blir cirkulation under hela torkprocessen.

Det är luftcirkulationen som är det viktiga, värmens funktion är främst att göra så att luften kan binda mer fukt (den relativa luftfuktigheten i luften sjunker ju med stigande temperatur, eller tvärtom stiger med sjunkande (det senare är det som ger kondens)). Även fryst mat "torkar" ju om den inte förvaras lufttätt (det vet väl alla hur fryst bröd blir t.ex., massor med snö och is i påsen och torra kanter på brödet).

Gör INTE så här:

Provade häromsistens att torka kött (ungnöt) i ugnen. Först torrsaltade jag det i ca 1 cm skivor i nåt dygn, sen torkade jag på låg värme i ugnen med luckan på glänt. Resultatet blev en degig, brun massa av salt och kokt kött. Säkerligen hållbart utan motstycke, men det måste vattnas ur i evigheter innan det blir ätbart!

Utomhustorkning i rätt miljö måste vara det bästa!

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Torken?

Vart köpte du din tork? De lät som att det verkade vara en väldigt behändig konstruktion.

Mvh
Ulf Jennehag

Re: Gör INTE så här:

Atle; sa:
Först torrsaltade jag det i ca 1 cm skivor i nåt dygn, sen torkade jag på låg värme i ugnen med luckan på glänt. Resultatet blev en degig, brun massa av salt

Varför salta OCH torka? Saltning och torkning är två stycken konserveringsmetoder, ingen vits med att kombinera dem.

Torkad marinerad lövbiff som t.ex. finns i Forsells bok fungerar i alla fall utmärkt.

Man bör nog INTE torka på måfå när man torkar.

Jag läste om hur man t.ex. kan ta reda på vatteninnehållet i det man skall torka och sedan torka och med våg kontrollera att man kommit ner till 20% av den ursprungliga vattenmängden.

Sen beror det ju på om det kan finnas parasiter och grejer i som måste avdödas innan man torkar (när det gäller kyckling tror jag t.ex. inte det är lämpligt att torka rå kyckling).

Om det man skall torka behöver förkokas vet jag inte om man kan ta reda på annat än genom att att prova. Torkningen borde kunna jämföras med en viss tids kokning tror jag, så sånt som normalt behöver koka längre tid än så måste förkokas.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips