torkad kölling

Ere nåon av er som hemmatorkat kyckling nångång.. Funderar på att prova, kom gärna med receptförslag.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Vad är lång tid?

Tjena!

Jag har då aldrig haft problem med att få till kyckling på fjället. Lägger den torkade kycklingen i blöt när vi slår läger och sätter upp tältet sen tar det ca 10-15 min att koka maträtten.

Inga problem alls och kyckling är min favorit mat där ute - Tänk dig Chicken Á La King efter en hård dag... Mums =)

Har gjort det, gör inte om det

Jag torkade kyckling enligt Forssells rekommendationer; först koka lite, sedan skära, sedan torka. Jag fick små stenhårda kuber som blev lite svagt gröna (!). Ute på fjället fanns de med i två rätter. Den första slängde jag ner dem i utan att förblöta dem. Det blev kass. Kycklingen var stenhård även efter lååång kokning. Andra gången fick de ligga i blöt mellan lunch och middag. Då blev de bättre, men knappast bra. Segt, smaklöst, oaptitlig färg och dessutom regnade det båda gångerna. Nej, tacka vet jag torkad lövbiff. Kycklingen får stanna hemma i en flygande jacob istället.

Kalle

(Jag utesluter naturligtvis att jag skulle ha misslyckats på något sätt när jag torkade eller lagade till maten. Sådant händer bara inte.... )

oj..

Det lät inte så trevligt.. Man kanske skall torka dom i små kuber och använda dom som kyckling krutonger i soppan ;)

Gaddar

Bara om du har bra tänder i så fall. Jag skulle snarare rita prickar på dem och spela tärning om vem som skall diska.

Kalle

Grillad kyckling

Jag torkade grillad kyckling i vintras när jag var ute på långtur. Ute i fält kokade jag upp 5-6 dl vatten tillsammans med 1/2 kyckling och kryddorna från två paket nudlar. Det fick sedan stå och dra i ca 30 minuter innan jag kokade upp vattnet ånyo och slängde ner de två nudelpaketen. Koka tills nudlarna är klara, sedan är det bara att äta. Det är ingen delikatess, men är helt OK (jag har t.o.m ätit det hemma då det blev lite kvar från turen).

Notera att 1/2 kyckling och 2 pkt nudlar är en ganska stor portion.

/Jimmie

Inte kuber!!

Tjena!

Man skall inte torka kyckling i kubbitar! Koka kycklingen i ca 2 timmar - sen är det bara att riva/dra små tunna remsor av köttet (ja det faller nästan sönder av sig själv efter att ha kockat så pass länge). Torka sen i ugn. Räkna med ungefär 2/3 dels kyckling per 2 personer.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips