Torka mat

nej, snarare mindre äter jag, eftersom jag vet att storkök sällan är så hygieniska. Det slarvas med både det ena och det andra. Maten hålls varm under lång tid för att spara pengar och för att det är bekvämt. Blir den kall värms den upp igen osv.

jag äter 200 g om jag vet att det är ett bra ställe.Det är ju knappast nån tillfällighet att bufféer och storkök är de platerna flest blir dåliga i magen på, så jag väljer med omsorg. Finlandsbåtar ratar jag tex.

Äter jag 1 tsk av infekterad mat istället för en långpanna av samma mat, så vidhåller jag att jag har bättre chans att klara mig, eftersom just den teskeden kanske inte fick upp nåt som hunnit bli infekterat än.

Bakterierna borde inte växa lika fort på varje riskorn och kanske inte nånting på vissa. Det är ju matematik mer än livsmedelshygien,
Låter som att du har stenkoll på detta nu.

Torka så det ryker!

/Tomas

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Haha, den var just "mellaneuropeisk". Jag bunkrar sådant i polska affärer på vägen upp till Tatra, där finns femtioelva sorters alternativa blandningar att välja på. Min närmsta ICA har inget sådant tyvärr.
Kan även rekommendera denna klassiska polska sursoppa.
Ska svänga in där på väg upp till stan nån dag och se om jag hittar nåt man kan använda. torkade grönsaker är ju smidigt så slipper man göra det själv. Men nåt protein vore ju bra också.
Rödbetssoppa fanns också i torkad variant, och jordgubb och körsbärsgeléer, kanske man kan ha som sylt till deras korngrynsgröt de också säljer? ha ha

När det gäller torkade grönsaker så sök på amazon.se och Ni kommer att få hur många träffar som helst.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips