Torka mat

Var hittade du din påse? Tipsa hemskt gärna om det i denna tråd, där det bättre hör hemma!

I Centraleuropa är vanliga mataffärer fulla av den sortens torkade grönsaksblandningar, grädd- och äggpulver, soppor, torkad fisk, förkokta torkade gryn och korn av diverse sädesslag, med mycket mera. Bir avundsjuk varje gång.
Hittade den på Åland men sökte på nätet på "Soppgrönsaker torkade" så kom den upp.

Jag kör med makaroner som torkas och sedan körs i mixer för att minska volym och potatispulver av bra kvalitet.
Att ris var riskabelt fick jag reda på för över 10 år sedan.
Kokar man stora portioner hemma fungerar det bäst med att kyla av på kalla ytor utomhus med lock.

Jag har också testat risreceptet förra veckan, och jag körde ugnen varmare (85 eller 90) med pauser för att ventilera ut ånga (min ugn stänger av vid öppen lucka). Det fungerade fint, och jag tyckte att bakpappret var bekvämt, bara bryta upp riskakan lite och sedan hålla pappret som ett U för att hälla riset i mixern.

Smakade helt OK också som lätt lunch i hemmet, vilket borde betyda att det ska vara tokgott i fjällmiljö. Testade även att lägga till en matsked kaseinpulver till en portion för att få lite högre proteinhalt och det funkade fint.

Min plan är att blanda ris/mjölk/salt/kasein i en påse och sedan ta några småpåsar diverse kräm/soppa för att ha möjlighet till smakvariation. Tyvärr har jag inte hittat ekströms fulla utbud i mindre än gigantiska förpackningar (5 kg pulver), nån som har bra tips där?

Jag har ingen aning om hur lång tid det tog innan det var tillräckligt torrt, men det tog några timmar innan man började känna på ytan att det hände nånting.
Hur dålig mat faktiskt blir är relaterat till mycket. T.ex. hur många sporer som fanns på just detta ris just denna gång.

Men om det tar "några timmar" innan det ens är torrt på ytan har man inte rätt torkteknik.

Värmt kokt ris har man ju gjort massor med gånger så där oroar jag mig inte. Brukar stå på spisen till det är kallt nog för kylskåpet.

Tror man lätt överdriver risken för bakterier, kommer säkert från nån hälsomyndighet som nångång i ett storkök kunna se bakterietillväxt, men för torkat ris vill jag vara mer försiktig eftersom jag kanske ligger ute i vildmarken och äter det. Och där vill man inte ligga och spy.

Vi är numera ganska duktiga på livsmedelssäkerhet, och andelen hemmapulare är nuförtiden försvinnande liten, varpå det är ganska sällsynt att något händer.

Men viss händer det när det slarvas.
Exempel:

Hur dålig mat faktiskt blir är relaterat till mycket. T.ex. hur många sporer som fanns på just detta ris just denna gång.

Men om det tar "några timmar" innan det ens är torrt på ytan har man inte rätt torkteknik.

Vi är numera ganska duktiga på livsmedelssäkerhet, och andelen hemmapulare är nuförtiden försvinnande liten, varpå det är ganska sällsynt att något händer.

Men viss händer det när det slarvas.
Exempel:
jo, men där är just sånt storkök.

minns för några år sen en student som dog av att äta nån pastarätt han kokat ihop i början på veckan, och sen låtit den stå framme flera dagar och ätit av den.

jo, men där är just sånt storkök.

minns för några år sen en student som dog av att äta nån pastarätt han kokat ihop i början på veckan, och sen låtit den stå framme flera dagar och ätit av den.

Ja fast bakterierna struntar högaktningsfullt i om maten är tillagad i ett storkök eller inte. Du blir lika sjuk oavsett, precis som du skriver i ditt andra stycke.

Ja fast bakterierna struntar högaktningsfullt i om maten är tillagad i ett storkök eller inte. Du blir lika sjuk oavsett, precis som du skriver i ditt andra stycke.
Jo men har du större massa av maten som i ett storkök , finns det mer yta bakterierna borde kunna växa på tänker jag.

Killen i exemplet lät ju pasta stå framme i rumstemperatur i flera dagar dessutom.

Jo men har du större massa av maten som i ett storkök , finns det mer yta bakterierna borde kunna växa på tänker jag.

Killen i exemplet lät ju pasta stå framme i rumstemperatur i flera dagar dessutom.
Men din portion blir inte större för att det finns mer mat, så nej.

Om vi pratar om att kyla ner en liten respektive en stor mängd mat så är det såklart mer utmanande med den större mängden (därav rekommendationen om att kyla ner/frysa in i mindre förpackningar), men nu pratar vi om att hålla maten vid en viss temperatur.

Om du håller 1kg ris vid fel temperatur så får du samma resultat som om du håller 10kg mat vid fel temperatur.

Men din portion blir inte större för att det finns mer mat, så nej.

Om vi pratar om att kyla ner en liten respektive en stor mängd mat så är det såklart mer utmanande med den större mängden (därav rekommendationen om att kyla ner/frysa in i mindre förpackningar), men nu pratar vi om att hålla maten vid en viss temperatur.

Om du håller 1kg ris vid fel temperatur så får du samma resultat som om du håller 10kg mat vid fel temperatur.
Så om min portion är 1 tsk så är risken lika stor som om portionen vore en full långpanna? Det låter inte rimligt. Tillväxten av bakterier borde blir mer om det finns mer plats.

Så om min portion är 1 tsk så är risken lika stor som om portionen vore en full långpanna? Det låter inte rimligt. Tillväxten av bakterier borde blir mer om det finns mer plats.
Nej. Läs igen.
Du äter väl inte extra stora portioner bara för att ett storkök lagat maten?
Du äter väl, säg 200g, oavsett om du lagat en portion eller 100 portioner?

Givetvis får du i dig fler bakterier/mer toxin om du äter mer utav maten.

Nej. Läs igen.
Du äter väl inte extra stora portioner bara för att ett storkök lagat maten?
Du äter väl, säg 200g, oavsett om du lagat en portion eller 100 portioner?

Givetvis får du i dig fler bakterier/mer toxin om du äter mer utav maten

nej, snarare mindre äter jag, eftersom jag vet att storkök sällan är så hygieniska. Det slarvas med både det ena och det andra. Maten hålls varm under lång tid för att spara pengar och för att det är bekvämt. Blir den kall värms den upp igen osv.

jag äter 200 g om jag vet att det är ett bra ställe.Det är ju knappast nån tillfällighet att bufféer och storkök är de platerna flest blir dåliga i magen på, så jag väljer med omsorg. Finlandsbåtar ratar jag tex.

Äter jag 1 tsk av infekterad mat istället för en långpanna av samma mat, så vidhåller jag att jag har bättre chans att klara mig, eftersom just den teskeden kanske inte fick upp nåt som hunnit bli infekterat än.

Bakterierna borde inte växa lika fort på varje riskorn och kanske inte nånting på vissa. Det är ju matematik mer än livsmedelshygien,

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jazzy Torka mat i Airfryer. Friluftsmat 31
everest4ever torka mat Friluftsmat 12
MarcusPantani Torka mat med Evermat Friluftsmat 3
Lasse Åbom Torka mat i varmluftsugn Friluftsmat 3
hannulan Torka mat som innehåller mjölkprodukter Friluftsmat 5
mipert Torka mat i eldriven kylväska? Friluftsmat 7
vmemam Hur torka och lösa upp mat....? Friluftsmat 1
nermander Torka mat (igen?!:-), "lagom fukthalt"? Friluftsmat 16
linus.palm Torka mat Friluftsmat 1
mgaarder Mat att torka Friluftsmat 9
el_duderino Torka stekt korv Friluftsmat 8
magnusk750-2 Torka köttgryta? Friluftsmat 7
Nosse Torka konserverad majs? Friluftsmat 12
statemachine Torka bär/göra bärpulver Friluftsmat 7
nordängen Torka kassler Friluftsmat 9
Skogskungen Går det bra att torka nötfärs ävrn fast den varit frusen? Friluftsmat 3
seasteel Torka hemmalagat potatismos? Friluftsmat 9
Virrhönan Torka fläskfilé Friluftsmat 6
lokatten Torka fetaost, fråga Friluftsmat 3
lokatten Torka kött, fråga Friluftsmat 25
Immo Torka kött temperatur? Friluftsmat 13
danordgren Att torka flera saker samtidigt? Friluftsmat 1
magnusk750-2 Torka sylt? Friluftsmat 25
Gusram Behöver man torka frystorkade ärter? Friluftsmat 10
josia Torka kokt kött Friluftsmat 7
Darkblack Torka djupfrysta kantareller? Friluftsmat 8
Henkes torka vildsvinsfärs? Friluftsmat 16
josia Torka djupfrysta grönsaker Friluftsmat 8
fjallenv34 Torka kött Friluftsmat 10
grodanbolle Torka skinka? Friluftsmat 11
hallonraden torka avocado Friluftsmat 4
Mjateznik Torka hemma "how-to" Friluftsmat 10
Beat it Torka räkor? Friluftsmat 16
Tobias.Åsman Torka kött Friluftsmat 3
macher Torka blodpudding Friluftsmat 9
Rayban Torka lever till hundsnacks Friluftsmat 4
Ewerhof Torka i microvågsugnen? Friluftsmat 13
JenniferS Torka ajvar relish? Friluftsmat 6
Gorica Torka tomatsoppa och dylikt? Friluftsmat 7
Melker63 Torka dina grönsaker Friluftsmat 10
Wolf25 Torka sås? Friluftsmat 9
Trilla Torka renkött Friluftsmat 39
oskarlin Torka spenat? Friluftsmat 12
marcusleyon Torka utan fläkt & värme? Friluftsmat 1
Pialin Torka lax? Friluftsmat 4
Virrhönan Torka quorn?? Friluftsmat 7
tbergman Real-torka Friluftsmat 16
grodanbolle Går det att torka köttfärs i gasugn? Friluftsmat 8
Solstråle torka krossade tomater?? Friluftsmat 4
anton_karlsson_78_yahoo.se Torka creme fresh, bad idea? Friluftsmat 9

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg