Torka mat

Blev lite inspirerad av gröttråden intill och bestämde mig för att göra mig av med grötriset jag haft i skafferiet några år. Äter inte sånt så ofta men vill inte kasta mat.
Jag har gjort, men i form av risotto, kokad och rörd enligt konstens alla regler och sedan torkad. Med framgång!
Likheten med ditt grötkok är ju ffa att risotto innehåller klar vätska (=ingen mjölk), i mitt fall både buljong och en skvätt vitvin, samt svamp. Kan sedan förgyllas med färsk riven parmesan på fjället. Så kör bara!

Jag har gjort, men i form av risotto, kokad och rörd enligt konstens alla regler och sedan torkad. Med framgång!
Likheten med ditt grötkok är ju ffa att risotto innehåller klar vätska (=ingen mjölk), i mitt fall både buljong och en skvätt vitvin, samt svamp. Kan sedan förgyllas med färsk riven parmesan på fjället. Så kör bara!
jag gjorde på plåt i helgen, gick rätt fort tycker jag och får se sen när man försöker blöta upp det igen. Då blir det med Nido och vatten, eller så kanske man kan äta det som ris med nåt annat till. Risotto var en bra idé.

50 grader i kanske 8 timmar med träslev i luckan som man ska. Till andra skulle jag rekommendera att skippa bakplåtspappret då det gärna vill fastna där, så tog bort det efter halv tiden och föste över direkt på plåten vilket var mycket bättre.

Senast ändrad:

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
I vanlig stormarknad för livsmedel hittade jag denna och något jag inte sett i Sverige.

Bilagor

• 20250519_202434.jpg
    20250519_202434.jpg
    1.8 MB · Visningar: 60
I vanlig stormarknad för livsmedel hittade jag denna och något jag inte sett i Sverige.
Var hittade du din påse? Tipsa hemskt gärna om det i denna tråd, där det bättre hör hemma!

I Centraleuropa är vanliga mataffärer fulla av den sortens torkade grönsaksblandningar, grädd- och äggpulver, soppor, torkad fisk, förkokta torkade gryn och korn av diverse sädesslag, med mycket mera. Bir avundsjuk varje gång.

Tillagat ris är ett risklivsmedel som snabbt får bakterietillväxt.

Det betyder inte att man inte kan torka ris, men man bör vara lite extra uppmärksam på att torkningen inte drar ut på tiden. Försök att få så få klumpar som möjligt, o.s.v.
Torkningen går fort om man gör rätt.

Jaså? Det låter ju inte bra, men hoppas man ser eller känner på lukten om det är dåligt sen.

Läste nyss att sushi och smörgåstårta är de rätter flest blir magsjuka av, och gott om ris i sushi! men o andra sidan är båda rätterna vanliga där många människor ska äta också, buffér eller högtider, och bakterierna kanske kommer från redan orena människor.

Jaså? Det låter ju inte bra, men hoppas man ser eller känner på lukten om det är dåligt sen.

Läste nyss att sushi och smörgåstårta är de rätter flest blir magsjuka av, och gott om ris i sushi! men o andra sidan är båda rätterna vanliga där många människor ska äta också, buffér eller högtider, och bakterierna kanske kommer från redan orena människor.
Nja, ris ÄR inte bara ett rislivsmedel utan också ett risklivsmedel. Har jobbat en del med mat. Och hade riset smakat eller luktat skunk hade nog inte så många blivit sjuka av det.

Jag är inte hundra på hur resultatet blir, men torkar du riset på lite högre temperatur (mer än 73 c) så borde det klara sig. Går fort och håller sig över temperaturen som krävs för säker varmhållning. Om inte annat borde du kunna få det halvtorrt i hög värme och sedan sänka värmen (mindre fukt -> mindre bakterietillväxt).

Sedan ska du kanske proväta lite av riset innan du ger dig ut på tur, bara för säkerhets skull. Men jag tror nog att det ska gå bra, det finns ju faktiskt torkat kokt ris att köpa. Så någon omöjlig uppgift är det inte.

Det gör du förmodligen inte =)

Den bakterie som är förknippad med ris heter Bacillus cereus. Den förekommer naturligt i sin sporform på bla ris, och är alltså ingenting som kommer från otvättade händer. Sporerna vaknar och ombildas till bakterieform efter tillagningen, när fukthalt och temperatur är rätt.
Bakterierna producerar gifter. Vissa av dem tål värme, och har de väl bildats så räcker det inte att "värma maten ordentligt".
Jag vet inte hur gifterna påverkas av torkningen, men jag hade utgått ifrån att de finns kvar under en tid.

Påbörja torkningen omedelbart efter tillagningen och torka på tillräckligt hög temperatur så är det inget du behöver oroa dig för. 70C bör vara tillräckligt.

Tanken är inte att skrämma upp dig.
Kokt ris är inget som man bör bre ut på en plåt och låta självtorka, men det går bra att torka =)

Då har jag tagit en risk då, eftersom jag torkade i 50 grader i varmluftsugn. Kanske bäst att slänga satsen

Då har jag tagit en risk då, eftersom jag torkade i 50 grader i varmluftsugn. Kanske bäst att slänga satsen
Hur lång tid tog det innan riset var så pass torrt att bakterierna inte längre kunde dela sig? Referens: vattenhalt som i hel kokt potatis är OK. Vattenhalt som i mjukt saftigt bröd är OK med god marginal. Tog det mindre än två timmar att komma så långt är det ingen fara.

Sporer av Bacillus cereus finns f.ö. i princip överallt, och risken för aktivering, förökning och efterföljande produktion av det kräkframkallande toxinet gäller även andra "blöta" stärkelserika livsmedel - pasta, potatismos, baljväxter - som kokats och sen får svalna/förvaras alltför länge i rumstemperatur. Paradoxalt nog ökar själva kokningen risken, eftersom den dödar andra bakterier medan de värmehärdiga cereus-sporerna överlever och kan sen "vakna" och föröka sig utan konkurrens.

Men bara man använder lite sunt förnuft så är det ingen fara. Jag har visst värmt upp sparat kokt ris m m, men då hade det inte först stått framme länge, utan snabbkylts i rinnande kallt vatten, eller utomhus på vintern, och sen förvarats i kylen.
Jag har helt problemfritt torkat massor med hemkokta mixade kikärter och någon gång eget potatismos, men då direkt efter kokning, i tunna skikt och rätt hög temperatur. Då blir de tillräckligt torra tillräckligt fort för att bakterierna inte ska hinna föröka sig till farliga mängder.

Hur lång tid tog det innan riset var så pass torrt att bakterierna inte längre kunde dela sig? Referens: vattenhalt som i hel kokt potatis är OK. Vattenhalt som i mjukt saftigt bröd är OK med god marginal. Tog det mindre än två timmar att komma så långt är det ingen fara.

Sporer av Bacillus cereus finns f.ö. i princip överallt, och risken för aktivering, förökning och efterföljande produktion av det kräkframkallande toxinet gäller även andra "blöta" stärkelserika livsmedel - pasta, potatismos, baljväxter - som kokats och sen får svalna/förvaras alltför länge i rumstemperatur. Paradoxalt nog ökar själva kokningen risken, eftersom den dödar andra bakterier medan de värmehärdiga cereus-sporerna överlever och kan sen "vakna" och föröka sig utan konkurrens.

Men bara man använder lite sunt förnuft så är det ingen fara. Jag har visst värmt upp sparat kokt ris m m, men då hade det inte först stått framme länge, utan snabbkylts i rinnande kallt vatten, eller utomhus på vintern, och sen förvarats i kylen.
Jag har helt problemfritt torkat massor med hemkokta mixade kikärter och någon gång eget potatismos, men då direkt efter kokning, i tunna skikt och rätt hög temperatur. Då blir de tillräckligt torra tillräckligt fort för att bakterierna inte ska hinna föröka sig till farliga mängder.
Jag har ingen aning om hur lång tid det tog innan det var tillräckligt torrt, men det tog några timmar innan man började känna på ytan att det hände nånting.

Värmt kokt ris har man ju gjort massor med gånger så där oroar jag mig inte. Brukar stå på spisen till det är kallt nog för kylskåpet.

Tror man lätt överdriver risken för bakterier, kommer säkert från nån hälsomyndighet som nångång i ett storkök kunna se bakterietillväxt, men för torkat ris vill jag vara mer försiktig eftersom jag kanske ligger ute i vildmarken och äter det. Och där vill man inte ligga och spy.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips