Torka mat

Det är möjligt att jag har en hårdare tolkning. Men det är också möjligt att något är fel. Svårt att se vad dock, eftersom en tork egentligen är en så enkel konstruktion. Champinjonerna jag skrev om tidigare tror jag inte var tillräckligt torra. Jag borde ha kört på, tills de gick att smula. Vill inte ta fler chanser, och särskilt inte nu när jag gått över i "industriell skala" för att ha lagrat länge.

Det här är den modell jag har:

https://stormcdn1027.azureedge.net/15dc942f-d997-463d-a78f-6294d3c84d3f.jpg?w=500

så det finns inget glas att kolla imma på. Fläkten går absolut. Den är inte byggd för att vara helt tät, så ja, man kan känna lite varmluft över luckan fram. Men eftersom konstruktionen inte har tätningslist eller ens är exakt inpassad, så kan jag inte se hur det skulle kunna vara på något annat sätt. På baksidan sitter fläkten i en bur med lufthål, så det kan inte heller vara ett problem.

Jag kan möjligen ha ett fuktigt hem, norrfönster i ett gammalt stenhus, men inte så att det skulle kunna ge sådana absurda effekter på torktiden.

Ska köra lök igen senare i veckan, och ska testa lite högre temperatur. (Idag testar jag vitkål).
Jag har en likadan tork som du.
Aldrig haft några problem med den. Jag är väldigt noggrann när jag torkar, lastar inte i för mycket, vrider på brickorna ett par gånger. Och så tar jag ut brickorna och flyttar maten, det torkar snabbare runt sidorna än i mitten. Torkade champinjoner häromdagen och jag brydde mig inte om att starta torken för det. La bara ut tunna skivor på en plåt, nästa dag var de torra. Då är jag inte ute efter att kunna ”smula” dem. De går att riva av och väger nästan inget.
Torkade köttfärssås häromåret, efter turen blev det en portion över som jag la i en kökslåda och glömde bort. Tog fram den i somras och lagade till. Smakade alldeles utmärkt. Då hade den legat 1,5 år i rumstemperatur. Brukar torka köttfärssås kanske 8-10 timmar, tar egentligen aldrig tiden utan går på känn, eller väger. Inget har blivit dåligt,
Är nöjd med min tork.
 
Tycker det är väldigt märkligt. Även om man kan bedöma lite olika är väl det att det går att bryta en bit tvärt av rätt allmängiltigt.

Dina champinjoner - svamp blir absolut knastertorrt!

Vad kommer luft och fukt ut ur den där mackapären? Är ju en annorlunda konstruktion än vad jag använt. Om jag torkar många ållor svamp eller annat fuktigt kan jag se hur luften dallrar ovanför torken om belysningen är den rätta.
 
Jag har en likadan tork som du.
Aldrig haft några problem med den. Jag är väldigt noggrann när jag torkar, lastar inte i för mycket, vrider på brickorna ett par gånger. Och så tar jag ut brickorna och flyttar maten, det torkar snabbare runt sidorna än i mitten. Torkade champinjoner häromdagen och jag brydde mig inte om att starta torken för det. La bara ut tunna skivor på en plåt, nästa dag var de torra. Då är jag inte ute efter att kunna ”smula” dem. De går att riva av och väger nästan inget.
Torkade köttfärssås häromåret, efter turen blev det en portion över som jag la i en kökslåda och glömde bort. Tog fram den i somras och lagade till. Smakade alldeles utmärkt. Då hade den legat 1,5 år i rumstemperatur. Brukar torka köttfärssås kanske 8-10 timmar, tar egentligen aldrig tiden utan går på känn, eller väger. Inget har blivit dåligt,
Är nöjd med min tork.

Jag vill kunna förvara mat länge, och mina champinjoner fungerade fint efter några veckor, men hade sedan fått sur lukt, som jag beskrev här, och jag antar att det beror på att jag inte körde på tills de var knastertorra. (Med den första torken, som var mer defekt än den jag fick i ersättning.)

Och jag är självklart mycket noga med torkningen också. Mina brickor är lika fulla/tomma som de DoktorGlas fotograferade, och jag vänder på brickorna, och rör om minst en gång, för att ingen bit ska fastna olyckligt under någon annan bit.

Tycker du att temperaturvredet stämmer med verkligheten på din tork?
 
Tycker det är väldigt märkligt. Även om man kan bedöma lite olika är väl det att det går att bryta en bit tvärt av rätt allmängiltigt.

Dina champinjoner - svamp blir absolut knastertorrt!

Vad kommer luft och fukt ut ur den där mackapären? Är ju en annorlunda konstruktion än vad jag använt. Om jag torkar många ållor svamp eller annat fuktigt kan jag se hur luften dallrar ovanför torken om belysningen är den rätta.

Ja, testomgången champinjoner uppmärksammade mig på långtidsförvaringens problem, om det finns någon fukt kvar. :)

Luften pressas horisontellt av fläkten, och läcker ut vid frontluckan, som inte är tät. Det är den uppenbara konstruktionen, som jag ser det.

Den enda lilla skillnaden jag kan se från ditt vänliga (för mig) lökexperiment, är att du möjligen bara körde en plåt. Och som Evermat är konstruerad, så går ju en plåt snabbare.

(Och ja, det var vänligt av dig att köra ett lökexperiment, även om du hade nytta av det själv.)
 
Ok då. Jag är en snäll jävel. ;)

Jag hade två ållor. Och när jag torkade rödlöken hade jag 3, det var lite mer. Det gick på ungefär samma tid. Men det stämmer så klart att det tar längre tid med fler ållor. 2 och 3 är ju fortfarande få. Max är 10.

Känns som det är betydligt friare flöde av frånluft på min modell. Men Excalibur ska ju vara bra, så det borde ju vara funkis.

Sälj torkugnen och köp en Evermat. :p

Skämt åsido, nu har det ju dykt upp en person med samma ugn. Tillsammans borde ni väl kunna klura ut vad det är som fallerar.
 
Jag vill kunna förvara mat länge, och mina champinjoner fungerade fint efter några veckor, men hade sedan fått sur lukt, som jag beskrev här, och jag antar att det beror på att jag inte körde på tills de var knastertorra. (Med den första torken, som var mer defekt än den jag fick i ersättning.)

Och jag är självklart mycket noga med torkningen också. Mina brickor är lika fulla/tomma som de DoktorGlas fotograferade, och jag vänder på brickorna, och rör om minst en gång, för att ingen bit ska fastna olyckligt under någon annan bit.

Tycker du att temperaturvredet stämmer med verkligheten på din tork?

Jag har aldrig testat om temperaturen stämmer med verkligheten. Jag bara använder torken, har inte sett någon anledning till att testa om den funkar, eftersom den gör sitt jobb.
Men jag lägger inte på lika mycket på brickorna som doktor Glas.Gillar inte att saker ligger ovanpå varandra. Brukar ta ut brickorna och flytta runt så att det är ett litet mellanrum mellan tex skivorna av kiwi eller vad det kan vara. Är antagligen rätt petig när jag torkar, gillar att gå och pyssla. :)
 
Det bror lite på vad det är hur jag gör. Skulle inte lägga något mer massivt så bitarna täcker varandra. Men löken var spretig och besvärlig. Jag ville inte lägga pussel och jag räknade med att strimlorna skulle krympa i storlek snabbt, vilket de också gjorde. Efter första omrörning läg de ganska enskilt.
 
Det bror lite på vad det är hur jag gör. Skulle inte lägga något mer massivt så bitarna täcker varandra. Men löken var spretig och besvärlig. Jag ville inte lägga pussel och jag räknade med att strimlorna skulle krympa i storlek snabbt, vilket de också gjorde. Efter första omrörning läg de ganska enskilt.

Det ser ut att vara mer utrymme mellan våningarna i din tork?
Mätte min och det är bara två cm mellan brickorna. Näten ligger i en fals och sedan är det lite mer utrymme under dessutom, men säg att det är cirka tre cm mellan näten. Så lägger man lika tjockt i min får man inte in brickorna, dessutom borde det ta ganska lång tid innan allt krympt.

Det är en liten torkugn, jag tycker den funkar för en person som ska på fjälltur, men den är nog mindre bra för stordrift.
 
Det ser ut att vara mer utrymme mellan våningarna i din tork?
Mätte min och det är bara två cm mellan brickorna. Näten ligger i en fals och sedan är det lite mer utrymme under dessutom, men säg att det är cirka tre cm mellan näten. Så lägger man lika tjockt i min får man inte in brickorna, dessutom borde det ta ganska lång tid innan allt krympt.

Det är en liten torkugn, jag tycker den funkar för en person som ska på fjälltur, men den är nog mindre bra för stordrift.

Bitvis två smala lökringar på varandra är ju inget problem att få in i vår ugn? Jag kände mig tvungen att gå tillbaka och titta på bilden igen. Det är ju spritt strösslat med lökringar, liksom jag själv gjort. Inte kompakta högar.

Jag har dock haft lite olika approach - när jag torkade bananskivor så la jag dem snyggt en och en i ett glest rutmönster (efter att ha doppat dem i citronsaft). De blev jättefina (med lite mer tid än i instruktionerna). :)

Men lökringar och rivna rotfrukter lägger jag inte pussel med, utan sprider tunt (och rör om och vänder brickor). Kan det verkligen vara hela skillnaden? Jag har för mig att jag har läst inlägg i den här tråden där folk torkat högar med mat i sina Excaliburs utan problem. Så jag känner mig ändå ganska försiktig?
 
Det ser ut att vara mer utrymme mellan våningarna i din tork?
Mätte min och det är bara två cm mellan brickorna. Näten ligger i en fals och sedan är det lite mer utrymme under dessutom, men säg att det är cirka tre cm mellan näten. Så lägger man lika tjockt i min får man inte in brickorna, dessutom borde det ta ganska lång tid innan allt krympt.

Det är en liten torkugn, jag tycker den funkar för en person som ska på fjälltur, men den är nog mindre bra för stordrift.

41 mm.

Det var delvis kapaciteten som avgjorde för mig. Excalibur fanns iofs inte i Sverige då, men jag var på den tiden fena på att handla från USA. Jag behövde stor kapacitet + lättförvarad apparat. Bor i lägenhet. Har iofs 3 stora förråd men de är fulla och dessutom skitiga (gammalt hus där det raser ner prylar från taket, dammet yr mellan förråden även om man städar sitt eget o.s.v.).

För mig stod det mellan Evermat och Stöckli. Evermat har rostfria ållor som standard och det är lätt att köpa till extra och få service ifall man mot förmodan skulle behöva iom att den är svensk och man handlar direkt från tillverkaren. Så så blev det. Man jag minns att jag dräglade lite över bilderna på Excalibur. Den ser snitsigare ut.
 
Bitvis två smala lökringar på varandra är ju inget problem att få in i vår ugn? Jag kände mig tvungen att gå tillbaka och titta på bilden igen. Det är ju spritt strösslat med lökringar, liksom jag själv gjort. Inte kompakta högar.

Jag har dock haft lite olika approach - när jag torkade bananskivor så la jag dem snyggt en och en i ett glest rutmönster (efter att ha doppat dem i citronsaft). De blev jättefina (med lite mer tid än i instruktionerna). :)

Men lökringar och rivna rotfrukter lägger jag inte pussel med, utan sprider tunt (och rör om och vänder brickor). Kan det verkligen vara hela skillnaden? Jag har för mig att jag har läst inlägg i den här tråden där folk torkat högar med mat i sina Excaliburs utan problem. Så jag känner mig ändå ganska försiktig?
Har torkat purjolök med bra resultat, då skivade jag den tunt och spred ut lite hursomhelst. Gul lök däremot har jag inte torkat rå, men tänker på att vissa lökar kan ju bestå av tjocka skikt med mycket vätska, så de borde kunna ta lite längre tid. :-/
Jo jag läste för ett par år sedan i tråden om en som köpte den största modellen av Excalibur, stoppade den full med mat på kvällen, och på morgonen var allt färdigt. Kan det vara Skogsbaronen? Då blev jag sugen på att köpa en likadan, men valde den minsta för att den verkade lagom stor för mig.
Fast jag har aldrig gjort så där, tänkte att det funkar väl inte. Det blir ju färdigt olika fort beroende på var maten ligger i torkugnen.

Jag brukar tex lägga i en påse tinad findus wokblandning, 900 gram. Tar bort minimajs för de bitarna är för stora. En sån påse sprider jag ut på de fyra hyllorna. Sen är torkugnen full tycker jag. Blir jättebra resultat.
 
41 mm.

Det var delvis kapaciteten som avgjorde för mig. Excalibur fanns iofs inte i Sverige då, men jag var på den tiden fena på att handla från USA. Jag behövde stor kapacitet + lättförvarad apparat. Bor i lägenhet. Har iofs 3 stora förråd men de är fulla och dessutom skitiga (gammalt hus där det raser ner prylar från taket, dammet yr mellan förråden även om man städar sitt eget o.s.v.).

För mig stod det mellan Evermat och Stöckli. Evermat har rostfria ållor som standard och det är lätt att köpa till extra och få service ifall man mot förmodan skulle behöva iom att den är svensk och man handlar direkt från tillverkaren. Så så blev det. Man jag minns att jag dräglade lite över bilderna på Excalibur. Den ser snitsigare ut.
Ja det ser luftigare ut i din. Det går antagligen att lägga tjockare lager i din än i vår.
Hade varit kul med en större, men man ska ju förvara den nånstans och idas ta fram den. :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
everest4ever torka mat Friluftsmat 12
MarcusPantani Torka mat med Evermat Friluftsmat 3
Lasse Åbom Torka mat i varmluftsugn Friluftsmat 3
hannulan Torka mat som innehåller mjölkprodukter Friluftsmat 5
mipert Torka mat i eldriven kylväska? Friluftsmat 7
vmemam Hur torka och lösa upp mat....? Friluftsmat 1
nermander Torka mat (igen?!:-), "lagom fukthalt"? Friluftsmat 16
linus.palm Torka mat Friluftsmat 1
mgaarder Mat att torka Friluftsmat 9
el_duderino Torka stekt korv Friluftsmat 8
magnusk750-2 Torka köttgryta? Friluftsmat 7
Nosse Torka konserverad majs? Friluftsmat 12
statemachine Torka bär/göra bärpulver Friluftsmat 7
nordängen Torka kassler Friluftsmat 9
Skogskungen Går det bra att torka nötfärs ävrn fast den varit frusen? Friluftsmat 3
seasteel Torka hemmalagat potatismos? Friluftsmat 9
Virrhönan Torka fläskfilé Friluftsmat 6
lokatten Torka fetaost, fråga Friluftsmat 3
lokatten Torka kött, fråga Friluftsmat 25
Immo Torka kött temperatur? Friluftsmat 13
danordgren Att torka flera saker samtidigt? Friluftsmat 1
magnusk750-2 Torka sylt? Friluftsmat 25
Gusram Behöver man torka frystorkade ärter? Friluftsmat 10
josia Torka kokt kött Friluftsmat 7
Darkblack Torka djupfrysta kantareller? Friluftsmat 8
Henkes torka vildsvinsfärs? Friluftsmat 16
josia Torka djupfrysta grönsaker Friluftsmat 8
fjallenv34 Torka kött Friluftsmat 10
grodanbolle Torka skinka? Friluftsmat 11
hallonraden torka avocado Friluftsmat 4
Mjateznik Torka hemma "how-to" Friluftsmat 10
Beat it Torka räkor? Friluftsmat 16
Tobias.Åsman Torka kött Friluftsmat 3
macher Torka blodpudding Friluftsmat 9
Rayban Torka lever till hundsnacks Friluftsmat 4
Ewerhof Torka i microvågsugnen? Friluftsmat 13
JenniferS Torka ajvar relish? Friluftsmat 6
Gorica Torka tomatsoppa och dylikt? Friluftsmat 7
Melker63 Torka dina grönsaker Friluftsmat 10
Wolf25 Torka sås? Friluftsmat 9
Trilla Torka renkött Friluftsmat 39
oskarlin Torka spenat? Friluftsmat 12
marcusleyon Torka utan fläkt & värme? Friluftsmat 1
Pialin Torka lax? Friluftsmat 4
Virrhönan Torka quorn?? Friluftsmat 7
tbergman Real-torka Friluftsmat 16
grodanbolle Går det att torka köttfärs i gasugn? Friluftsmat 8
Solstråle torka krossade tomater?? Friluftsmat 4
anton_karlsson_78_yahoo.se Torka creme fresh, bad idea? Friluftsmat 9
affischa Torka tonfisk Friluftsmat 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.