Torka mat

Hej! Jag läste hela den här långa och informativa tråden igår, medan jag väntade på att min första batch någonsin i en torkugn äntligen skulle bli klar. Jag måste ha hög luftfuktighet i lägenheten, för jag behövde mer tid än manualens högsta tidsangivelse för min aubergine - om det blev rätt torkat.

Enligt manualen så skulle auberginen bli "leathery", men det blev den aldrig med skivor i kvartstum, som angivet. Jag tog ut bitar och åt på medan det fortskred, och så länge som jag tyckte att auberginen hade en fuktig kärna, så fortsatte jag torka. Resultatet jag blev nöjd med påminner mest om... röksvamp? Mjukfluffigt och torrt. Det har inte bildats något vatten i fryspåsarna som jag stängde in auberginen i, så det ser jag som positivt. Vad säger ni proffs om min konsistens?

Manualen skrev att auberginen skulle skalas, och torkas rå, så det gjorde jag. Första halvan skar jag i ganska små bitar, men dubbelkollade sedan, och manualen föreskrev skivor. De små bitarna var torra efter maxtiden 8 timmar, och känns mer användbara än skivorna. Vad bör man satsa på? Jag gjorde skivor, för att tusen motstående råd säger att det är bra för vitaminer och mot bakterier att torka i större bitar.

Ö h t får jag säga att denna tråd gör mig nervös, när jag läser någras stränga råd om att man i stort sett måste ha en industriell miljö och hazmat-dräkt, för att inte förgifta sig själv med sin torkmat.

Dagens test är jordgubbar, och jag planerar att skära dem i småbitar och inte i skivor. Om ingen hinner skriva något som får mig att ändra mig. :)

Jag har flera mål med mitt torkande. Både att ha med mig lättviktig och snabblagad nyttig mat på längre utflykter, och att kunna långtidsförvara mat miljövänligt. På inköpslistan står också en vacuumförslutare, men jag ska testa torkande lite till först, och hinna blöta upp och äta något jag gjort.

Är det någon som har testat att torka creme fraiche? Det är ju ganska användbart i matlagning, och tjockt. Borde inte vara några problem att smeta ut och torka, men går det att använda sedan?
 
Det är viktigt att torka på rätt sätt. Gör man fel finns det en risk att man torkar utsidan för hårt och därmed stänger in fukten i livsmedlets kärna.

Jag vet att i Puhonys bok om konservering så är det nån typ av bär där han anger att man först ska torka på typ 50 grader ett par timmar för att torka ytan, sen ska man sänka till typ 30-35 grader i 8-10 timmar, för att sen köra på 60-70 grader några timmar på slutet för att klämma ur den sista fukten. (Jag minns tyvärr inte vilket bär det var och orkar inte gå och leta fram boken.)

Så torkning är inte bara så enkelt som att skiva tunt och sen slänga i torkapparaten några timmar. Beroende på vad man ska torka behöver det ibland göras i olika steg. Så man behöver en bok skriven av nån som har provat olika metoder att torka.
 
Jag har flera mål med mitt torkande. Både att ha med mig lättviktig och snabblagad nyttig mat på längre utflykter, och att kunna långtidsförvara mat miljövänligt.

Det finns en nackdel med torkning av vegetabilier om man ska ha det som stapelföda. Vattenlösnliga vitminer försvinner till stor det. Som C-vitamin. Jag har försökt googla fram exakta uppgifter, men det gick inget vidare. Någonstans stod att 70% försvinner. På nåt annat ställe angavs en högre siffra. Detta motsägs av det höga C-vitamininnehållet som anges i livsmedelstabeller för nyponskal (torkade nyponhalvor) och nyponpulver.

Så jag vet inte, men nog låter det rimligt att vattenlösliga vitaminer avgår.
 
Det är viktigt att torka på rätt sätt. Gör man fel finns det en risk att man torkar utsidan för hårt och därmed stänger in fukten i livsmedlets kärna.

Jag vet att i Puhonys bok om konservering så är det nån typ av bär där han anger att man först ska torka på typ 50 grader ett par timmar för att torka ytan, sen ska man sänka till typ 30-35 grader i 8-10 timmar, för att sen köra på 60-70 grader några timmar på slutet för att klämma ur den sista fukten. (Jag minns tyvärr inte vilket bär det var och orkar inte gå och leta fram boken.)

Så torkning är inte bara så enkelt som att skiva tunt och sen slänga i torkapparaten några timmar. Beroende på vad man ska torka behöver det ibland göras i olika steg. Så man behöver en bok skriven av nån som har provat olika metoder att torka.

Tack! Jag har läst massor om torkning, sedan jag halkade in på det av en slump. Först letade jag bara efter mat som håller sig utan kylskåp, men hittade torkad mat som heter Fuel your preparation som uppges hålla i 25 år! Vem vet? Lär inte vara så att man kan klaga på dem om 25 år, om man blir missnöjd... ;) Sånt kan man så klart inte fixa hemma, men det väckte intresset. Och för utflykter vore det skönt att slippa märkliga tillsatser i maten, vilket man ju slipper om man torkar själv.

Jag har läst tonvis av bloggar och inlägg på internet, svenska och utländska, samt de tre "grundverken" Anita Forsells Friluftsmat och Eric Tornblads Torka mat och Fjällmat. Problemet är ju bara att tipsen och åsikterna från alla med erfarenhet skiljer sig lite åt. Jag är i den här tråden väldigt fascinerad av joannas erfarenheter, med så pass mycket fett i torkmaten!
 
Det finns en nackdel med torkning av vegetabilier om man ska ha det som stapelföda. Vattenlösnliga vitminer försvinner till stor det. Som C-vitamin. Jag har försökt googla fram exakta uppgifter, men det gick inget vidare. Någonstans stod att 70% försvinner. På nåt annat ställe angavs en högre siffra. Detta motsägs av det höga C-vitamininnehållet som anges i livsmedelstabeller för nyponskal (torkade nyponhalvor) och nyponpulver.

Så jag vet inte, men nog låter det rimligt att vattenlösliga vitaminer avgår.

Ja! Det är väldigt märkligt det där med C-vitamin! När man läser om hur det försvinner, så känns det som en omöjlighet att få i sig tillräckligt ens hemma, till vardags! Det försvinner när man öppnar frukten. Det försvinner t o m när man lagrar frukten. Det försvinner när man värmer frukten. Det försvinner när man torkar frukten. Och sedan då ändå de torkade nyponskalen - som dessutom sägs ge massor av C-vitamin även om man kokar egen nyponsoppa på dem!

Jag gillar inte riktigt C-vitaminbrus, så jag funderade på att t ex ta med en färsk limefrukt att äta per dag. Men lime är en tydligen en olycklig hybrid, som fått extra lite C-vitamininnehåll, så det skulle inte fungera/räcka. Inte ens en (otorkad) apelsin räcker. Har köpt flera storpackar torkade nyponskal, men vet alltså inte riktigt vad jag ska tro om dem. Risenta säljer lufttorkade från Sydamerika, så det är ju i vilket fall så skonsamt som det är möjligt.

Jag tvivlar på om jag får i mig tillräckligt med C-vitamin till vardags, och det är bara att beklaga att primaterna vi tillhör tillbakabildade förmågan att tillverka eget C-vitamin, när vi började leva på frukt.
 
Torkhyllorna på norrgaveln hade inga thermostat med däremot spånkorgar och luftig bindning på det som skulle torkas. Uppenbart fick förfäderna i sig nog med vitaminer för att föra släktet vidare.
10 dagars C-vitaminbrist tål vi men börjar det bli månader vet jag av erfarenhet att kroppen far illa.

go tur
 
Torkhyllorna på norrgaveln hade inga thermostat med däremot spånkorgar och luftig bindning på det som skulle torkas. Uppenbart fick förfäderna i sig nog med vitaminer för att föra släktet vidare.
10 dagars C-vitaminbrist tål vi men börjar det bli månader vet jag av erfarenhet att kroppen far illa.

go tur

Tack! Jag har lånat även Långsam fisk av Jan Selling, men inte läst den ännu, för att bli ännu mer insatt i förfädernas metoder. :)

Att bli påläst om C-vitaminer fick mig dock att bli orolig över om jag inte får för lite C-vitaminer även hemma. Annars förstår jag att jag borde tåla ett kortare glapp - om det bara handlar om en kortare tur på 1-2 veckor.
 
Dagens test är jordgubbar, och jag planerar att skära dem i småbitar och inte i skivor. Om ingen hinner skriva något som får mig att ändra mig. :)

Om det intresserar någon, så uppförde sig jordgubbsbitarna bättre än auberginen. Jag flyttade också ut torken ur köket, för att jag tänkte att det kanske blir extra luftfuktighet där när jag diskar och håller på.

Manualen angav det långa spannet 7-15 timmar för jordgubbsskivor. Mina jordgubbsbitar var torra efter 6-9 timmar (lyfte ut torra småbitar i förväg). Det är väldigt svårt att få jämna bitar av ett sådant litet, formigt bär. Smaken är OK, men den här tidiga säsongens stressade jordgubbar är ju inte exceptionellt goda färska heller.

Ingen har svarat om ifall de testat creme fraiche, så då får väl jag bli försökskanin. Målet är vichyssoise - d v s potatis- och purjolökssoppa med creme fraiche i. Jag äter inte mycket soppa hemma, men det känns som perfekt vandrarmat, och vichyssoise tillhör isåfall mina favoriter.
 
Ja! Det är väldigt märkligt det där med C-vitamin! När man läser om hur det försvinner, så känns det som en omöjlighet att få i sig tillräckligt ens hemma, till vardags! Det försvinner när man öppnar frukten. Det försvinner t o m när man lagrar frukten. Det försvinner när man värmer frukten. Det försvinner när man torkar frukten. Och sedan då ändå de torkade nyponskalen - som dessutom sägs ge massor av C-vitamin även om man kokar egen nyponsoppa på dem!

Jag gillar inte riktigt C-vitaminbrus, så jag funderade på att t ex ta med en färsk limefrukt att äta per dag. Men lime är en tydligen en olycklig hybrid, som fått extra lite C-vitamininnehåll, så det skulle inte fungera/räcka. Inte ens en (otorkad) apelsin räcker. Har köpt flera storpackar torkade nyponskal, men vet alltså inte riktigt vad jag ska tro om dem. Risenta säljer lufttorkade från Sydamerika, så det är ju i vilket fall så skonsamt som det är möjligt.

Jag tvivlar på om jag får i mig tillräckligt med C-vitamin till vardags, och det är bara att beklaga att primaterna vi tillhör tillbakabildade förmågan att tillverka eget C-vitamin, när vi började leva på frukt.

Den bästa konserveringsmetoden om syftet är att bevara C-vitamin lär tyvärr vara - socker. Sockersötad sylt bevarara C bättre än djupfrysning enligt diverse studier som jag glömt var jag läst om nu.

För hemmabruk, ta och syra lite vitkål eller morötter. Det lär ska bildas massor med C i sånt, hur det nu kommer sig. Gott är det också. kräver förstås kyla för långtidsförvaring. Inte omöjligt att bära med sig lite heller eftersom det är levande och bara kommer att börja jäsa igen om det släpps ut ur kylen. Svårt att ha med ett kärl där luften inte kommer åt, men det börjar nog inte mögla på ett tag ivf. Knappast ultralätt, men inte heller tyngre än färsk lime.;)
 
T
samt de tre "grundverken" Anita Forsells Friluftsmat och Eric Tornblads Torka mat och Fjällmat.

Kolla på biblan om du hittar Puhony (Forsell anger den som en av sina referenser). Hälsoriktig konservering heter den boken, den tar bara upp torkning av sånt som lämpar sig att torka, han skriver om de metoder som fungerar bäst för olika livsmedel, utan att ta hänsyn till vikten (det är alltså torkning för skafferiet, inte vandring). Men det är väldigt detaljerade beskrivningar av hur man gör.
 
Den bästa konserveringsmetoden om syftet är att bevara C-vitamin lär tyvärr vara - socker. Sockersötad sylt bevarara C bättre än djupfrysning enligt diverse studier som jag glömt var jag läst om nu.

För hemmabruk, ta och syra lite vitkål eller morötter. Det lär ska bildas massor med C i sånt, hur det nu kommer sig. Gott är det också. kräver förstås kyla för långtidsförvaring. Inte omöjligt att bära med sig lite heller eftersom det är levande och bara kommer att börja jäsa igen om det släpps ut ur kylen. Svårt att ha med ett kärl där luften inte kommer åt, men det börjar nog inte mögla på ett tag ivf. Knappast ultralätt, men inte heller tyngre än färsk lime.;)

Här har du utan tvekan underlag för en vetenskaplig artikel i Nature eller Science, eftersom ingen någonsin tidigare har kunnat påvisa biosyntes av C-vitamin av någon art av bakterier tidigare! Det finns växter, djur och svampar som kan tillverka C-vitamin, så det skulle ju vara en helt unikt fynd du har gjort

https://doi.org/10.1016/S0304-4165(01)00235-5
 
Jag tror inte syrade morötter innehåller en massa C-vitamin. Vitkål däremot innehåller ju mycket C-vitamin, så syrad sådan kan säkert innehålla en del.

Annars är det väl främst mjölksyra som man "tillverkar" vid syrning?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
everest4ever torka mat Friluftsmat 12
MarcusPantani Torka mat med Evermat Friluftsmat 3
Lasse Åbom Torka mat i varmluftsugn Friluftsmat 3
hannulan Torka mat som innehåller mjölkprodukter Friluftsmat 5
mipert Torka mat i eldriven kylväska? Friluftsmat 7
vmemam Hur torka och lösa upp mat....? Friluftsmat 1
nermander Torka mat (igen?!:-), "lagom fukthalt"? Friluftsmat 16
linus.palm Torka mat Friluftsmat 1
mgaarder Mat att torka Friluftsmat 9
el_duderino Torka stekt korv Friluftsmat 8
magnusk750-2 Torka köttgryta? Friluftsmat 7
Nosse Torka konserverad majs? Friluftsmat 12
statemachine Torka bär/göra bärpulver Friluftsmat 7
nordängen Torka kassler Friluftsmat 9
Skogskungen Går det bra att torka nötfärs ävrn fast den varit frusen? Friluftsmat 3
seasteel Torka hemmalagat potatismos? Friluftsmat 9
Virrhönan Torka fläskfilé Friluftsmat 6
lokatten Torka fetaost, fråga Friluftsmat 3
lokatten Torka kött, fråga Friluftsmat 25
Immo Torka kött temperatur? Friluftsmat 13
danordgren Att torka flera saker samtidigt? Friluftsmat 1
magnusk750-2 Torka sylt? Friluftsmat 25
Gusram Behöver man torka frystorkade ärter? Friluftsmat 10
josia Torka kokt kött Friluftsmat 7
Darkblack Torka djupfrysta kantareller? Friluftsmat 8
Henkes torka vildsvinsfärs? Friluftsmat 16
josia Torka djupfrysta grönsaker Friluftsmat 8
fjallenv34 Torka kött Friluftsmat 10
grodanbolle Torka skinka? Friluftsmat 11
hallonraden torka avocado Friluftsmat 4
Mjateznik Torka hemma "how-to" Friluftsmat 10
Beat it Torka räkor? Friluftsmat 16
Tobias.Åsman Torka kött Friluftsmat 3
macher Torka blodpudding Friluftsmat 9
Rayban Torka lever till hundsnacks Friluftsmat 4
Ewerhof Torka i microvågsugnen? Friluftsmat 13
JenniferS Torka ajvar relish? Friluftsmat 6
Gorica Torka tomatsoppa och dylikt? Friluftsmat 7
Melker63 Torka dina grönsaker Friluftsmat 10
Wolf25 Torka sås? Friluftsmat 9
Trilla Torka renkött Friluftsmat 39
oskarlin Torka spenat? Friluftsmat 12
marcusleyon Torka utan fläkt & värme? Friluftsmat 1
Pialin Torka lax? Friluftsmat 4
Virrhönan Torka quorn?? Friluftsmat 7
tbergman Real-torka Friluftsmat 16
grodanbolle Går det att torka köttfärs i gasugn? Friluftsmat 8
Solstråle torka krossade tomater?? Friluftsmat 4
anton_karlsson_78_yahoo.se Torka creme fresh, bad idea? Friluftsmat 9
affischa Torka tonfisk Friluftsmat 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.