Torka mat

Om dunte redan snubblat över infon så funkar parmesan väldigt bra att torka. Annars har du parmesanpulvret (som redan är torkat/frystorkat) i påsförpackning att köpa, men jag tycker inte den är så god att använda som ost - har i den mest för sälta/fyllnad (umami), bl a.
 
Torka fet mat

Tänkte ge mig ut med pulka o tält om några veckor och funderar lite på min mathållning. I diverse böcker om matttorkning så avråder man ju från att inkludera fettet i det man torkar och lägga till det senare pga av risk för härskning. Detta funkar ju bra på sommaren men på vintern stelnar ju oljan om det blir kallt och dessutom blir ju hanteringen enklare om man har allt i ett. Ni som har mer koll: funkar det bra att tillaga maten (finfördelad!) in alles med fettet, särskilt som jag gör detta hyfsat nära inpå turen och dessutom kommer att gå i kall väderlek? (Om det spelar någon roll kör jag uteslutande med vegetabiliska fetter.)
 
Veg fetter (kokos- och palmolja undantaget) härsknar ju fortare än mer mättade fetter. Men några dar tror jag inte är nåt stort problem. Ha annars oljan i burk istället för flaska så kan du ju hacka loss bitar av det.
 
(...) funkar det bra att tillaga maten (finfördelad!) in alles med fettet, särskilt som jag gör detta hyfsat nära inpå turen och dessutom kommer att gå i kall väderlek? (Om det spelar någon roll kör jag uteslutande med vegetabiliska fetter.)
Detta har återkommande diskuterats i bl a denna tråd, fast den kanske blivit för lång och svår att söka i. Men se t ex här .
Jag har alltså personligen alltid använt fett vid tillagningen, "impregnerat" min musliblandning med tahina, smörrostat kolhydratbaser som bulgur, haft med "hummuskoncentrat" med mycket hög fetthalt, men mera, utan att det någonsin varit problem med detta. Och då är jag ändå extremt överkänslig för minsta antydan till härsken smak/lukt.

Det är ljus och luftens syre som sätter fart på härskningen, men det kan man ju hantera med rätt förpackning och förvaring. Jag har lagat fetthaltig mat i flera veckor förre turen (och då förvarat den kaltt/mörkt/luftttätt), och sedan varit ute i 2-4 veckor utan problem.
Jag är i o f s oftast inte ute i kallare väder än 5-10 minusgrader, men hållbarheten borde ju snarast bli bättre vid ökande kyla. Fasta fetter som smör blir svårhanterliga om man bär på dem separat, men väl inget problem om de är finfördelade i sådant som man ändå värmer.

Kolhydratbaser som bulgur, ris, bovetegryn etc vinner mycket smak och konsistens på en lätt smörrostning (av de råa kornen), dessutom förkortas tillagningstiden. Ta till så mycket fett som resp. sort kan absorbera. Låt det hela inte bli mer än lite guldgult - absolut inte brunt.

En del grönsaker vinner i mitt tycke särskilt på att tillagas med fett (och en gnutta socker), se här.

Har man med någon sorts kolhydratrik musliblandning, blir den jättegod om den "impregneras" till mättnad i tahina (sesamfröpasta). Tahina är hygroskopisk och flingorna håller sig härligt knapriga även om de blir fuktiga. Obs endast den finmalda från Mellanöstern funkar på detta vis, ej den grovkorniga från t ex Kung Markatta. Kanske mer problematiskt i stark kyla, i a f om man vill slippa värma sin frukost.
 
Senast ändrad:
Ot

New York Post är ju en välkänd källa till alternativa fakta!
...men inte ens de påstår annat än att
"Researchers believe that this may be due to what happens when vegetable oils are processed or heated when cooking food."
Kollar man då statistiken i en matkultur (den amerikanska) som bygger på stora mängder hårdstekt, grillad och friterad mat samt en hög konsumtion av långt processad snabbmat, så blir ju utfallet därefter.
Men det är ju rubriken som säljer, och många läser inte mer än så.

Annars har man numera en hygglig evidens på att den olivoljebaserade medelhavsdieten är rätt så människovänlig i många avseenden.
 
Annars har man numera en hygglig evidens på att den olivoljebaserade medelhavsdieten är rätt så människovänlig i många avseenden.

Olivolja (kallpressad, extra virgin) är jättebra! Häll gärna en matsked eller två på din sallad till lunchen!

Men även den är diskuterad hur väl den tål upphettning. Jag vet inte vad sista ordet är i den debatten just nu.

Är man intresserad av (den ursprungliga) medelhavsdieten kan jag rekommendera filmen/dokumentären "The Big Fat Fix", http://www.thebigfatfix.com/
 
Senast ändrad:
OT hälsoaspekter (forts)

(...) Jag vet inte vad sista ordet är i den debatten just nu.
Har bott mycket och delat hushåll med folk i diverse länder kring Medelhavet. De blandade oftast olja med smör för mer utpräglad stekning, och hårdstekte sällan något.
Därmed slut på OT för min del.
 
Fettförlust

Tänkte ge mig ut med pulka o tält om några veckor och funderar lite på min mathållning. I diverse böcker om matttorkning så avråder man ju från att inkludera fettet i det man torkar och lägga till det senare pga av risk för härskning. Detta funkar ju bra på sommaren men på vintern stelnar ju oljan om det blir kallt och dessutom blir ju hanteringen enklare om man har allt i ett. Ni som har mer koll: funkar det bra att tillaga maten (finfördelad!) in alles med fettet, särskilt som jag gör detta hyfsat nära inpå turen och dessutom kommer att gå i kall väderlek? (Om det spelar någon roll kör jag uteslutande med vegetabiliska fetter.)

Jag upplever 2 problem vid torkning av fet mat.
1 Vid torkning pressas en del av fettet ur råvaran och blir kvar i torken.
Detta kan i viss mån motverkas med försiktigare torkning. Se tex parmaskinka o serranoskinka. Den försiktigare torkningen leder till mögelproblem. Den torkade produkten blir kladdig att hantera.
2 Härskning av fettet. Härskning går långsammare vid kalla temperaturer.

Om du skall använda den torkade maten inom några dagar kan du prova att torka fetare saker.

Jag föredrar att ha fettet separat om jag planerar mat för en längre tur. Om fettet skulle börja lukta/smaka oangenämt, kan man kassera det och fortfarande äta det torkade. Så jag torkar bara riktigt magra produkter för långfärder.

/John
 
(...) Jag föredrar att ha fettet separat om jag planerar mat för en längre tur. Om fettet skulle börja lukta/smaka oangenämt, kan man kassera det och fortfarande äta det torkade. Så jag torkar bara riktigt magra produkter för långfärder.
Enkelt och effektivt att säkra genom en sådan uppdelning på riktigt långvariga turer. Vet du, hur länge man måste vara ute för att härskningsrisken ska vara reell? Vore bra att få en uppfattning, för jag har själv aldrig "hunnit" råka ut för något missöde med min hemmatorkade feta mat, fast den kan få vänta hemma i ett par veckor och sen hänga med i ryggsäcken i tre - fyra veckor mitt i sommaren.
Jag får ofta matportioner över från de längre sommar/höstturerna, och då får de ligga hemma i kylen eller frysen tills det är dags för någon kortare utflykt hemmavid. Inte heller de har varit ofräscha efter ett par månader.
Naturligtvis gäller vettig (=luft- och ljusfri) förpackning.
 
Omständigheter

Enkelt och effektivt att säkra genom en sådan uppdelning på riktigt långvariga turer. Vet du, hur länge man måste vara ute för att härskningsrisken ska vara reell? Vore bra att få en uppfattning, för jag har själv aldrig "hunnit" råka ut för något missöde med min hemmatorkade feta mat, fast den kan få vänta hemma i ett par veckor och sen hänga med i ryggsäcken i tre - fyra veckor mitt i sommaren.
Jag får ofta matportioner över från de längre sommar/höstturerna, och då får de ligga hemma i kylen eller frysen tills det är dags för någon kortare utflykt hemmavid. Inte heller de har varit ofräscha efter ett par månader.
Naturligtvis gäller vettig (=luft- och ljusfri) förpackning.

Ett paket Bregott smälte ut i packfickan på motorcykeln en het sommardag för många år sedan. Det härsknade direkt. Jag tål inte riktigt Bregott efter det.:)

Vid minusgrader tar det längre tid. Manualen till frysen rekommenderar max 3 månader för fläsk o fet fisk (-18 grader).

/John

Ps Det är inte något man behöver oroa sig för, vi människor är känsliga för lukt och smak av härsket och ratar maten långt innan den blir hälsovådlig.
Ds
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
everest4ever torka mat Friluftsmat 12
MarcusPantani Torka mat med Evermat Friluftsmat 3
Lasse Åbom Torka mat i varmluftsugn Friluftsmat 3
hannulan Torka mat som innehåller mjölkprodukter Friluftsmat 5
mipert Torka mat i eldriven kylväska? Friluftsmat 7
vmemam Hur torka och lösa upp mat....? Friluftsmat 1
nermander Torka mat (igen?!:-), "lagom fukthalt"? Friluftsmat 16
linus.palm Torka mat Friluftsmat 1
mgaarder Mat att torka Friluftsmat 9
el_duderino Torka stekt korv Friluftsmat 8
magnusk750-2 Torka köttgryta? Friluftsmat 7
Nosse Torka konserverad majs? Friluftsmat 12
statemachine Torka bär/göra bärpulver Friluftsmat 7
nordängen Torka kassler Friluftsmat 9
Skogskungen Går det bra att torka nötfärs ävrn fast den varit frusen? Friluftsmat 3
seasteel Torka hemmalagat potatismos? Friluftsmat 9
Virrhönan Torka fläskfilé Friluftsmat 6
lokatten Torka fetaost, fråga Friluftsmat 3
lokatten Torka kött, fråga Friluftsmat 25
Immo Torka kött temperatur? Friluftsmat 13
danordgren Att torka flera saker samtidigt? Friluftsmat 1
magnusk750-2 Torka sylt? Friluftsmat 25
Gusram Behöver man torka frystorkade ärter? Friluftsmat 10
josia Torka kokt kött Friluftsmat 7
Darkblack Torka djupfrysta kantareller? Friluftsmat 8
Henkes torka vildsvinsfärs? Friluftsmat 16
josia Torka djupfrysta grönsaker Friluftsmat 8
fjallenv34 Torka kött Friluftsmat 10
grodanbolle Torka skinka? Friluftsmat 11
hallonraden torka avocado Friluftsmat 4
Mjateznik Torka hemma "how-to" Friluftsmat 10
Beat it Torka räkor? Friluftsmat 16
Tobias.Åsman Torka kött Friluftsmat 3
macher Torka blodpudding Friluftsmat 9
Rayban Torka lever till hundsnacks Friluftsmat 4
Ewerhof Torka i microvågsugnen? Friluftsmat 13
JenniferS Torka ajvar relish? Friluftsmat 6
Gorica Torka tomatsoppa och dylikt? Friluftsmat 7
Melker63 Torka dina grönsaker Friluftsmat 10
Wolf25 Torka sås? Friluftsmat 9
Trilla Torka renkött Friluftsmat 39
oskarlin Torka spenat? Friluftsmat 12
marcusleyon Torka utan fläkt & värme? Friluftsmat 1
Pialin Torka lax? Friluftsmat 4
Virrhönan Torka quorn?? Friluftsmat 7
tbergman Real-torka Friluftsmat 16
grodanbolle Går det att torka köttfärs i gasugn? Friluftsmat 8
Solstråle torka krossade tomater?? Friluftsmat 4
anton_karlsson_78_yahoo.se Torka creme fresh, bad idea? Friluftsmat 9
affischa Torka tonfisk Friluftsmat 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.