torka krossade tomater??

Man breder ut ett tunnt lager på smörpapper, men det är ju bättre om man börjar med så lite vatten som möjligt (tomatpuré) och sedan måste det torka så fort som möjligt så man måste ha bra luftväxling (varmluftsugn eller fläkt). Det kommer att bli ett ganska hårt "pulver" i kakor som man kan behöva krossa.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Skulle som sagt hellre välja puré att torka... och jag skulle inte torka purén utan ta en tub.
Soltorkade tomater går också att använda.

/Ulf

Soltorkat

Soltorkade tomater finns att köpa som pasta/puré också, i välsorterade italienska butiker. Då har man verkligen fått en superkoncentrerad tomatsmak. Men det är klart, vill man torka för sakens skull så...

Hej,
Jag har aldrigt torkat burktomater men jag har positiva erfarenheter av att torka färska tomater, det blir en helt annan fräsch tomatsmak än med tomatpure eller soltorkade tomater. Jag kan inte säga att jag tycker det är så särskilt jobbigt heller, men så tycker jag också att maten är det viktigaste på en fjälltur och jag är inte intresserad av att bära över 25 kilo. Jag torkade just en omgång för sommarens stora Sarek-tur. Jag skållar tomaterna först, vet inte om det är nödvändigt, men det blir bra. Sen skar jag tomaterna i ganska tjocka skivor, 6 skivor per tomat kanske, och la dem på en plåt med smörpapper. Jag har en ugn med värmeskåp i nederdelen som funkar perfekt för torkning, läge 8 av 12 ger runt 55 grader om luckan ställs minimalt på glänt, temperturen intrimmad med en vanlig ugnstermometer. Tomaterna (och det mesta annat man kan tänkas vilja torka) torkar över natten, två plåtar kan torkas samtidigt. 755 g tomater (vägda innan skållning) blev ynka 45 g när det var klart!
Lycka till
Tove

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips