Torka granslanor

Det brukar inte heller vara så lätt att barka torrt virke. Det är väldigt mycket koda, tills de har torkat ordentligt.

Har du trälim kan du limma ändträet och en rand nån cm runt om mot ändträet. Så har jag torkat färsk björk, asp och tall i lägenhet utan en enda spricka.

Jo,så är det visst det.Vattnet som redan finns i stammen tar sig ut på sidorna om man barkar först,helst ska grenar och löv/barr vara kvar också för att avdunsta ut det sista.Hjärtat slutar inte att pumpa för att man skär av halsen.
Nej så är det inte alls !

Man kan nog göra på olika sätt, men det sättet som jag förespråkar ger ett mycket gott resultat, utan sprickor som du säger att det blir.
De många slanor till Tipis, kolarkojor mm som jag fixat har ingen sprickbildning som du talar om...
Anledningen till att man barkar av medans det är färsk tror jag alla känner till : det går mycket lättare !
Exempelvis finns det mig veterligen ingen som torkar hela träd med grenar o barr/löv, för att när de torkat såga dem till byggnadsvirke, det sågar man färskt, torkar sedan, eller hur ?
Liknelsen "hjärtat slutar inte pumpa för att man skär av halsen " förstår jag inte vad du menar med ?
Det är träd, inga däggdjur vi talar om... (hoppas träd inte har ett hjärta, fast det önskar jag allt levande har...)

Senast ändrad:
Det finns ju faktiskt personer som fäller träd och låter dem ligga och torka med grenverket kvar, för att sedan klyva dem till ved. De menar att de skall torka snabbare på detta sätt.

Men samtidigt skapar det 10 ggr mera arbete, det blir krångligt att kvista träd i efterhand, speciellt om det ligger många träd nere och torr eller halvtorr ved är mycket svårare att klyva.

Det finns ju faktiskt personer som fäller träd och låter dem ligga och torka med grenverket kvar, för att sedan klyva dem till ved. De menar att de skall torka snabbare på detta sätt.
Sirfälla kallas det i bla Överkalixtrakten, görs med lövträd, mest björk. Helst skall trädet fällas innan löven slagit ut helt, då drar löven ut fukten ur stammen.

Men samtidigt skapar det 10 ggr mera arbete, det blir krångligt att kvista träd i efterhand, speciellt om det ligger många träd nere och torr eller halvtorr ved är mycket svårare att klyva.
På vilket sätt blir det mer jobb? Dra hem torr/halvtorr björkved från skogen är lättare än att dra hem rå. Och nog vet jag vilket jag föredrar att klyva - en rå tjurig björkklubb eller en torr fin sådan:)

Att klättra med motorsågen bland liggande träd med ris är inte lätt, och att klyva björkved är ju betydligt lättare när den är är maximalt fuktig. Min erfarenhet är att de som tillämpar denna sed främst är personer som inte är ute i tid och klyver sin ved på våren.

Den här beskrivningen stämmer precis, så har vi alltid gjort, senast till Tipin som vi sydde.
Dom slanorna var ca 5 meter långa.
Dom håller sig raka, och slår sig inte.

Oj. det är percis ett sådant projekt jag drömmer om att göra. Jag sydde en miniatyr till ungarna för några år sedan i lakansväv, och blev riktigt nöjd. Det var det som gav mig mod att sy en tältkåta i år. Hade jag bara plats att ställa den (nånstans i naturen, nära en sjö) och tillgån till granslanor så.
Ubbe

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Glännman Egen vandringsstav - hur ska björken torka ? Gör det själv 36

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg