Torka djupfrysta grönsaker

Hej,

Jag har googlat runt och känner mig ganska säker på att det ska gå bra att torka djupfrysta harivot verts i min nya tork. Är det någon här som har erfarenhet av det? Men hur är det med andra djupfrysta grönsaker, som broccoli? Och den fråga som fortfarande är obesvarad för mig, behöver jag förvälla djupfrysta grönsaker?
 
Har provat att torka djupfrysta grönsaksbladingar med ärtor, majs m.m med gott resultat. Precis som klager säger, koka dem en stund som vanligt, (men kanske inte lika länge) och sen in med de i ugnen/torken och torka dem.
 

avslutad210712

Gäst
Att torka djupfrysta saker utan att tina upp dem och kanske för alla dem innebar en massa vatten som rinner ner över fläktmotorn som brinner upp och måste bytas.

Tro mig har redan gjort misstaget.
 
Jag torkar rutinmässigt blandade wokgrönsaker, haricots verts m m, helt utan att koka dem - de är ju redan förvällda. Jag låter dem dock tina först och häller av ev. uppkommet överskottsvatten innan jag brer ut dem i ugnen, men det brukar inte vara några mängder - om man nu inte begår misstaget att salta dem (detta var min snabblärda läxa ;)). Broccoli är det som kan ge ifrån sig mest vätska vid tining, haricots verts knappt någon alls.
 
tack, som vanligt får jag en massa kloka svar. nu ligger en påse frysta haricot verts i torken inför fjällturen om två veckor. ska försöka leta upp kokosmjölkspulver också. det är en rolig utmaning att planera menyn för fyra som dessutom ska vara vegansk. jag vill dessutom ha god variation. återigen, tack för svaren!
 
fortsätter på denna tråd eftersom det verkar finnas kompetenta torkare. idag torkade jag broccoli. jag hade först ångat den. när jag efter ganska många timmar kom hem var buketterna helt torra. men vissa hade blivit lite bruna på de delar som hör till stammen. vad beror det på? för kort förbehandling eller för lång torktid?
 
fortsätter på denna tråd eftersom det verkar finnas kompetenta torkare. idag torkade jag broccoli. jag hade först ångat den. när jag efter ganska många timmar kom hem var buketterna helt torra. men vissa hade blivit lite bruna på de delar som hör till stammen. vad beror det på? för kort förbehandling eller för lång torktid?
Kanske snarare lite för hög torktemperatur?
Alternativt otur med kvaliteten på råvaran. I en del billigare sorter typ Euroshopper kan man hitta bitar med bruna ställen närmast stammen, som inte syns så bra förrän man kokat eller torkat buketterna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Darkblack Torka djupfrysta kantareller? Friluftsmat 8
el_duderino Torka stekt korv Friluftsmat 8
magnusk750-2 Torka köttgryta? Friluftsmat 7
Nosse Torka konserverad majs? Friluftsmat 12
statemachine Torka bär/göra bärpulver Friluftsmat 7
nordängen Torka kassler Friluftsmat 9
Skogskungen Går det bra att torka nötfärs ävrn fast den varit frusen? Friluftsmat 3
seasteel Torka hemmalagat potatismos? Friluftsmat 9
Virrhönan Torka fläskfilé Friluftsmat 6
lokatten Torka fetaost, fråga Friluftsmat 3
lokatten Torka kött, fråga Friluftsmat 25
Immo Torka kött temperatur? Friluftsmat 13
danordgren Att torka flera saker samtidigt? Friluftsmat 1
magnusk750-2 Torka sylt? Friluftsmat 25
Gusram Behöver man torka frystorkade ärter? Friluftsmat 10
josia Torka kokt kött Friluftsmat 7
everest4ever torka mat Friluftsmat 12
Henkes torka vildsvinsfärs? Friluftsmat 16
fjallenv34 Torka kött Friluftsmat 10
grodanbolle Torka skinka? Friluftsmat 11
hallonraden torka avocado Friluftsmat 4
MarcusPantani Torka mat med Evermat Friluftsmat 3
Lasse Åbom Torka mat i varmluftsugn Friluftsmat 3
Mjateznik Torka hemma "how-to" Friluftsmat 10
hannulan Torka mat som innehåller mjölkprodukter Friluftsmat 5
Beat it Torka räkor? Friluftsmat 16
Tobias.Åsman Torka kött Friluftsmat 3
macher Torka blodpudding Friluftsmat 9
Rayban Torka lever till hundsnacks Friluftsmat 4
Ewerhof Torka i microvågsugnen? Friluftsmat 13
JenniferS Torka ajvar relish? Friluftsmat 6
Gorica Torka tomatsoppa och dylikt? Friluftsmat 7
Melker63 Torka dina grönsaker Friluftsmat 10
Wolf25 Torka sås? Friluftsmat 9
mipert Torka mat i eldriven kylväska? Friluftsmat 7
Trilla Torka renkött Friluftsmat 39
oskarlin Torka spenat? Friluftsmat 12
marcusleyon Torka utan fläkt & värme? Friluftsmat 1
Pialin Torka lax? Friluftsmat 4
Virrhönan Torka quorn?? Friluftsmat 7
tbergman Real-torka Friluftsmat 16
Jonik Torka mat Friluftsmat 793
grodanbolle Går det att torka köttfärs i gasugn? Friluftsmat 8
Solstråle torka krossade tomater?? Friluftsmat 4
anton_karlsson_78_yahoo.se Torka creme fresh, bad idea? Friluftsmat 9
affischa Torka tonfisk Friluftsmat 11
Torka kokad pasta Friluftsmat 9
Stesun Torka lingon? Friluftsmat 6
Tranan Torka jordgubbar? Friluftsmat 7
Tranan Torka potatis Friluftsmat 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.