Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Toppmonterat gas kök som vält.
- Trådstartare Dan B
- Start datum
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Det blir väl rejäla lågor från den flytande gasen så det gäller att resa upp den snarast.
Det tror jag också, men har någon sett det eller varit med om det.Det blir väl rejäla lågor från den flytande gasen så det gäller att resa upp den snarast.
Ja, det har jag både sett och varit med om. Dock bara hemma på garagegolvet när jag använde en toppmonterad brännare för att smälta tenn till ett projekt. Ser läskigt ut kan jag lova med decimeterhöga gula flammor. (En av orsakerna till att jag primärt använder Trangia ute i fält förövrigt eftersom jag vet med mig att jag är lite klumpig)Det tror jag också, men har någon sett det eller varit med om det.
Vred dock av gasen samtidigt som jag reste den upp igen så jag vet inte om lågan hade återgått till vanlig "bränning" av sig själv eller inte när den rests upp.
Det tror jag också, men har någon sett det eller varit med om det.
Det händer ibland att något som drivs med gas vänds fel eller faller och då sker det. Givetvis blir man skärrad men har du läget under kontroll så reser du upp exempelvis den fallna gasoltuben eller vänder ”blåslampan” rätt.
Prova att hålla i det toppmonterade köket i botten av kanistern och vänd det försiktigt till det blir stora gula lågor så förstår du. Lågorna försvinner på en gång när du vänder det på rätt köl.
Även om man ska vara snabb att resa köket upp, ska man inte "kassta upp det", då är risken att eldbollen bli än värre.
Har ett sånt här ställ, det passar alla 4 varianter av gas vi har i sverige inkl. den lite smalare variant av 2X0g xxl säljer. Pris och viktmässigt mycket lätt att försvara
Har ett sånt här ställ, det passar alla 4 varianter av gas vi har i sverige inkl. den lite smalare variant av 2X0g xxl säljer. Pris och viktmässigt mycket lätt att försvara
Optimus Canister Stand Green | Köp Optimus Canister Stand Green här | Outnorth
Vikbara ben för din gasbehållare. Ökar stabiliteten för ditt kök och du får en säkrare matlagning. Passar små och stora gasbehållare, upp till 450 gram. <div><ul><li>Mått: diameter 175mm (ihopfälld 120x20mm)</li><li>Passar gasbehållare upp till 450 gram<br></li></ul></div>
www.outnorth.se
Biltema har det här stödet med infällbara fötter:
Själv hittade jag några på XXLs reahylla för 10kr styck, samma design som Biltema.vikt 30g.
Kan vara praktiskt om man använder någon av de mindre gastuberna (ex 100g) speciellt i kombination med en bredare gryta eller stekpanna någon gång.
Fotstöd för gasolbehållare
Passar 17-613 och 17-614. Hopfällbart. Ger stadga åt gasbehållaren och skapar ett mellanrum mellan mark och behållare. Detta gör att gasen inte kyls av eller...
www.biltema.se
Kan vara praktiskt om man använder någon av de mindre gastuberna (ex 100g) speciellt i kombination med en bredare gryta eller stekpanna någon gång.
Ja. Det blir som flera skrivit relativt stora, orange lågor och de kan uppstå upp till en meter (kändes det som) den omkullfallna flaskan. När (någon
) reste den igen i upprätt läge frustade den till och det blev en liten "boll" runt själva brännaren, innan lågorna igen återgick till det normala (har jag hört
)
Stödben och andra hjälpmedel finns där av en anledning - _men_ skulle du _ändå_ lyckas välta flaskan med stödben på rinner den flytande vätskan snabbare (eftersom botten blir högre än pipen på flaskan). Kan vara något att tänka på.
Själv lämnade den här händelsen mig såpass "skakig" att jag sedan gått över till att använda gasbrännare med ben. För säkerhets skull.
Stödben och andra hjälpmedel finns där av en anledning - _men_ skulle du _ändå_ lyckas välta flaskan med stödben på rinner den flytande vätskan snabbare (eftersom botten blir högre än pipen på flaskan). Kan vara något att tänka på.
Själv lämnade den här händelsen mig såpass "skakig" att jag sedan gått över till att använda gasbrännare med ben. För säkerhets skull.
Om en toppmonterad brännare på flaska välter är det väl samma sak som att mata brännaren med flytande gas, vilket även indikeras av de gula lågorna som tyder på mer ofullständig förbränning. Jag har svårt att se att det skulle innebära någon större risk annat än att något på marken eller intill kan antändas.
Det kan absolut bli problem. Jag har haft något mindre antal liknande vältningar med toppmonterat och lågorna som blir kan bli ganska så jobbiga men inte alla gånger. Beror nog mycket på temperatur och fyllnadsgrad i flaskan.
Om man som jag ofta sitter med brännaren mellan sina utsträckta ben löper man risken att få hett vatten på sig också, men det är ju självförvållat
Ska man räkna på nån sorts worst case där du gått några meter bort och inte hinner tillbaks till den välta brännaren innan marken runt köket antänts, har du problem på riktigt. Då måste du vara kall nog att hantera både köket, och den begynnande skogsbranden. Ingen av dem kan vänta...
Om man som jag ofta sitter med brännaren mellan sina utsträckta ben löper man risken att få hett vatten på sig också, men det är ju självförvållat
Ska man räkna på nån sorts worst case där du gått några meter bort och inte hinner tillbaks till den välta brännaren innan marken runt köket antänts, har du problem på riktigt. Då måste du vara kall nog att hantera både köket, och den begynnande skogsbranden. Ingen av dem kan vänta...
Liknande trådar
- Svar
- 8
- Visningar
- 1 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg