Tjockare liggunderlag av cellplast

Jag hitta kanske en smart grej på jula idag som nog hjälper till med lite extra värme i hammocken iaf..

Väger 70g och packvolym på 30X8cm

Öppningen kan man ju ev.ha på sidan vid dragkedjan på sovsäcken så man får värme på ovansidan
 

Bilagor

  • Skal1.jpg
    Skal1.jpg
    66 KB · Visningar: 1,089
  • skal2.jpg
    skal2.jpg
    63.3 KB · Visningar: 1,119
  • skal3.jpg
    skal3.jpg
    47.2 KB · Visningar: 886
Om målet enbart är en lätt och varm lösning finns det nog kommersiella alternativ som är förhållandevis lätta. En vanlig lösning är ett självuppblåsande liggunderlag (kort längd räcker) ovanpå ett i cellplast.

Jag kör med ett NeoAir Short ovanpå ett Ridgerest. Lätt, varmt och bekvämt.
 
Har ett vanligt uppblåsbart 3cm som väger 800g som är tok för tunnt + 2cm cellplast på 450g..

Neo air är så pass tunt så den håller nog inte så länge = inte värt priset och sen finns de ju andra liknande uppblåsbara men är inte riktigt sugen o betala nästan 2000kr för ex Down mat9 1240g + ev cellplast 300-450g blir ju inte precis lätt..

Har jag 2X2cm cellplast max 900g som garanterat håller värmen bättre än luftmattor,enda nackdelen med cellplast är väl volymen när man rullar ihop de..
 
Har ett vanligt uppblåsbart 3cm som väger 800g som är tok för tunnt + 2cm cellplast på 450g..

Neo air är så pass tunt så den håller nog inte så länge = inte värt priset och sen finns de ju andra liknande uppblåsbara men är inte riktigt sugen o betala nästan 2000kr för ex Down mat9 1240g + ev cellplast 300-450g blir ju inte precis lätt..

Har jag 2X2cm cellplast max 900g som garanterat håller värmen bättre än luftmattor,enda nackdelen med cellplast är väl volymen när man rullar ihop de..

Undertecknad har sovit många vinternätter på dubbla konventionella cellplastunderlag och sedan flera år tillbaka används ett 9cm downmat på vinterturerna.

Downmat är det varmaste som jag legat på. Två vanliga 15mm cellplast är inte i närheten. I minus 5-10 märks skillnaden inte så mycket men i 30 blå desto mer.

...är det varmast möjliga du söker, är downmat hett tips...

//J
 
Jag vet att det är mycket roligare att fixa egna lösningar men...
Exped Synmat/Downmat..?

Vill man pressa vikt finns ju Synmat UL (460 g), men då måste man komplettera med ett rejält celplast-underlag under. Det blir antagligen lite svalare ändå, eftersom isoleringen i madrassen man ligger på är så klen. Det skulle väl bli varmare med celplast-underlaget överst, men då tappar man ju mycket av komforten. Så jag skulle nog skippa det alternativet.

Synmat UL och cellplast är en kombination som jag tycker funkar bra på sommaren och som är riktigt lätt, men ta inget UL med på vintern! Fyllningen är bara klistrad på och fyller inte upp kamrarna som på Syn- /Downmat. Det är så det är lätt att kylan kommer upp mellan kamrarna. Trots extra cellplats ovanpå så tycker jag att det kan bli kallt t.o.m på hösten. I flera andra Syn-/ Downmat trådar rekommederas Downmat för vinterbruk, fast de väger ju sitt kg...
Det är kul att följa alla er hemmafixare. Leter just nu efter tråden som handlar om hur man gör en kopia av ett Therm-a-rest Z-lite av ett vanligt cellplastunderlag. det är lättare att få på regnskyddet på ett platt paket än på en rulle...
 
Jag hitta kanske en smart grej på jula idag som nog hjälper till med lite extra värme i hammocken iaf..

Väger 70g och packvolym på 30X8cm

Öppningen kan man ju ev.ha på sidan vid dragkedjan på sovsäcken så man får värme på ovansidan

Har just ett sådant från Jula - till bilrutan. Mitt gick sönder efter några nätter på vindrutan till bilen. Det trasiga använder jag på sommaren ändå, som värmedyna i en solstol i tältet. Varm och gott, men varsam användning rekommenderas! Jag hade t.e.x inte vågat lite på att det höll en fjällvecka... / Sofia
 
Målet är ett varmt och någelunda lätt lösning till vintertältnig och hammock.. har ett självuppblåsande på 4cm som väger 1,2kg men är inte nog på vintern utan måste ändå ta med cellplast iaf för att hålla kylan borta..
Har provat med 2X2cm=4cm cellplast och med tanke på kylan så fungerar mkt bättre än uppblåsbar+cellplast fast lite sämre komfort och osmidigt att rulla ihop..

Andra lösningar tas gärna emot..

Då väger ditt uppblåsbara som mitt 9cm exped downmat XL. Det är testat till minus 33 utan anmärkning. Enl. tillverkaren klarar det ännu lägre temp, jag tvivlar inte...

//J
 
poäng?

Nu har jag inte läst alla svar här, så det kanske upprepas något som redan sagts, men ändå.
Vad är själva poängen mad att limma ihop, när man lika gärna kunde haft 2 separata ändå?
Det ger ju mer flexibilitet att ibland ha 2 och en annan 1. Det bör även bli svårare att rulla ihop ett dubbelt hoplimmat en 2 separata och går det ändå har det troligen svårare att räta ut sig.
//Ubbe
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.