Tjockare liggunderlag av cellplast

Har funderat på att göra ett tjockare liggunderlag av cellplast som jag limmar ihop.. tänkte perforera ena delen eller ev båda på motsatt sida så det aldrig blir hål helt igenom..

Va tror ni om 35mm eller ska de va mindre eller större??

Tänkte använda en 35mm hålpipa
 

Bilagor

  • 9869773-origpic-b337cf.jpg_0_0_100_100_245_1000_75.jpg
    9869773-origpic-b337cf.jpg_0_0_100_100_245_1000_75.jpg
    28.2 KB · Visningar: 3,212
Hur tänker du nu? Tjockt liggunderag och sen perforera en massa köldbryggor. För komfortens skull kanske? Hålpipa och en press skulle nog fungera. Annars kan man göra egen av en bit trä och vässat bandsågsblad.

Sätt hålpipan i en pelarborr om du har tillgång.
 
Tänkte mer på vikten och sen blir den kanske lite lättare att rulla ihop.. har två stycken 2cm liggunderlag så den blir 4cm ihop enligt min smarta beräkning..
 
Ang ködlbryggor.. kan det bli kyligt om man har hål bara på övre delen mot sovsäcken?? kollar man på ex. DownMat så har den längsgående kanaler.. ska man kanske skära ut remsor istället och limma fast dom på längden eller??
 
Jag tänkte mig att göra det som sträckmetall istället. En vässad gammal hålsåg kan fungera som hålpipa också. Den du har på bilden fungerar bäst i tunnare material.
 
Intressant idé!

Spontant skulle jag säga att det, ur isolationssynpunkt, är bättre med flera mindre hål än med ett fåtal stora. Luftcirkulationen inne i hålet borde bli mindre omfattande ju mindre hålet är. Jag skulle valt en mindre håldiemeter, kring 10 - 12 mm kanske.

Om det var jag hade jag valt att bara slå hål i det ena liggunderlaget och sedan täcka den öppna sidan av det perforerade underlaget med något lämpligt tunt plastmaterial.

Men fram för allt skulle jag placera hålen olika tätt på olika delar av liggunderlaget, tätast ute vid kanterna och i fotändan och inga alls vid de partier där jag normalt har knän, höfter och axlar (eftersom jag huvudsakligen är sidsovare).
 
Det förefaller mycket enklare att köpa något lätt och bra. Men behöver man något skojigt att syssla med... skulle jag föreslå en 3-skiktslösning. 2 tunna skivor med ett tjockt i mellan.

Det tjocka kan med fördel formas som sträckmetall, som luktafotogen föreslog. Man kan ganska lätt med en kniv skära en massa ca 10 cm långa raka snitt i mattan, så att man sedan kan dra ut den på längden till önskat förhållande mellan "hål" och cellplast.

Det förutsätter att man åtminstone partiellt limmar ihop dom 3 skikten för att mitten-skiktet inte ska dra ihop sej igen.

Man får en lätt och mjuk kärna med täta 2 ytskikt som binder luften i mellan.
 
Varför skall du limma ihop dem?
Har du två stycken som du bara lägger mot varandra så blir det mycket mer lätthanterligt.
Är du rädd för att de skall glida mot varandra så drar du bara ut siliconsträngar på de olika underlagen så undviker du det.

Håller också med föregående talare om att flera mindre hål är bättre än stora. Fast om du skall göra hål bara för att minska vikten så hade jag struntat i det. Viktminskningen är marginell (om du nu inte är gramjägare). Mitt eget 10mm tjocka cellplastsunderlag väger ca 2,3g/dm3.
Om du hade tänkt att det skulle bli 10g vinst genom 35mm hål så får du göra ca 40-50 hål. Meningslöst (enligt mig).

//Peter
 
Varför skall du limma ihop dem?
...

Eftersom mittenskivan i mitt förslag måste töjas ut, för att det ska blildas hålrum vid dom skurna slitsarna, kommer det att dra ihop sej igen om man inte limmar det mot "något" som håller emot.

Men det är ju svårt att komma med förslag till lösninar, när vi inte vet vilka mål är det man vill uppnå? Vi skulle behöva få veta lite met om syftet med "projektet".
 
Målet är ett varmt och någelunda lätt lösning till vintertältnig och hammock.. har ett självuppblåsande på 4cm som väger 1,2kg men är inte nog på vintern utan måste ändå ta med cellplast iaf för att hålla kylan borta..
Har provat med 2X2cm=4cm cellplast och med tanke på kylan så fungerar mkt bättre än uppblåsbar+cellplast fast lite sämre komfort och osmidigt att rulla ihop..

Andra lösningar tas gärna emot..
 
Jag vet att det är mycket roligare att fixa egna lösningar men...
Exped Synmat/Downmat..?
Inte lättare, men varmare och betydligt högre komfort. Jag har förvisso inte testat min Synmat (9) på vinter-tältning utan ett ca 15 mm celplast-underlag i botten. Så jag vet inte om värmen räcker utan. Men då finns ju dun-varianterna som är snäppet varmare.

Vill man pressa vikt finns ju Synmat UL (460 g), men då måste man komplettera med ett rejält celplast-underlag under. Det blir antagligen lite svalare ändå, eftersom isoleringen i madrassen man ligger på är så klen. Det skulle väl bli varmare med celplast-underlaget överst, men då tappar man ju mycket av komforten. Så jag skulle nog skippa det alternativet.

Du säger att din 2x2 cm mattor är "osmidiga att rulla ihop". Är det med tanke på volymen då? Eller att dom är stela och hårda?
 
Jag vet att det är mycket roligare att fixa egna lösningar men...
Exped Synmat/Downmat..?
Inte lättare, men varmare och betydligt högre komfort. Jag har förvisso inte testat min Synmat (9) på vinter-tältning utan ett ca 15 mm celplast-underlag i botten. Så jag vet inte om värmen räcker utan. Men då finns ju dun-varianterna som är snäppet varmare.

Vill man pressa vikt finns ju Synmat UL (460 g), men då måste man komplettera med ett rejält celplast-underlag under. Det blir antagligen lite svalare ändå, eftersom isoleringen i madrassen man ligger på är så klen. Det skulle väl bli varmare med celplast-underlaget överst, men då tappar man ju mycket av komforten. Så jag skulle nog skippa det alternativet.

Du säger att din 2x2 cm mattor är "osmidiga att rulla ihop". Är det med tanke på volymen då? Eller att dom är stela och hårda?


Dom blir både stela och rätt hårda och volymen blir X2 oxå..
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.