Styvt/hårt liggunderlag

Hejhopp!

Känner mig rätt ny här på forumet, så jag börjar med att säga hej: Hej!

Jag är på jakt efter ett styvt liggunderlag. Jag vet inte om det är bättre att kalla det hårt, men det ska vara tvärt emot det där tunna som man kan köpa på Jysk som är liksom lite sladdrigt. Kort sagt så ska det inte gå att vika ihop det, men det får gärna kunna rullas. Det viktigaste är att det är tunt, styvt och lätt. Jag ska använda det bland annat till ryggsäck som en stadgande ryggplatta, om det ger en klarare bild av vad jag söker. Jag vill dock fortfarande ha så god isolerande förmåga som möjligt till ett annat projekt.

Finns det nåt riktigtt styvt/hårt EVA-liggunderlag?
 
Jag har en Karimor Sabre 45 där bärsystemet utgörs av ett liggunderlag lindat kring en tunn rektangulär stålram (ståltråd modell tjockare, ca 3 mm tror jag) som styvar upp liggunderlaget.
 
Jag förstår inte riktigt vad du menar med att det inte ska kunna vikas men gärna rullas. Om det går att rulla kan det ju inte vara hårt väl? Och om du ska ha det som ryggplatta vore det väl bättre med ett vikbart än ett rullat?

Jag förstår inte riktigt ditt krav på liggunderlaget :)
 
försvarets...

Det styvaste mjuka liggunderlag jag sovit på är försvarets. Det är inte helt lättrullat och kan med fördel vikas.

Vet inte om de finns till salu på någon överskottsbutik. Jag har med ålderns rätt börjat sova på uppblåsbara (thermarest) numera, möjligen med ett vanligt cellplast under om det är punkarisk.

/Patrik
 
Försvarets är nämnt, Fjällräven hade ett tungt, tjockt och styft, det finns en gjutisolerings cellplast i metervara, bygghandeln kan nog visa dig rätt. Karrimors äldre underlag var mycket styva och lätta.
Stridssäck 2000 har ett hyfsat styft ryggisolerings inlägg, fråga SACCI var de skaffat.
Ett normalt liggunderlag rullat dubbelt inne i ryggsäcken brukar både styva upp och dubblera som liggunderlag när man kommer fram. Nackdelen är att man har inget tillgängligt under marschen.
Cascades äggskalsformade som viks kan med fördel brukas som ryggskydd inne i säcken.
Men packar man klokt behövs inget ryggskydd alls, det blir lättast.
Rastar man ofta och det är kallt eller fuktigt på marken är det något att fundera över. Var man har sittlappen. Luftfyllda underlag har överlägsna viloegenskaper.
 
Frågan var lite av ett långskott. Torligen så får jag gå runt och känna i affärer, men jag tänkte om någon råkade veta att t.ex. Clas Ohlsons liggunderlag var extra styva eller att det fanns något material som används till något annat som skulle passa bra.

Jag ska först och främst ha det till att tillverka en madrass/liggunderlag (kommer säkert en tråd om detta snart om jag hittar något lämpligt material) men jag vill även kunna ha det i en ryggsäck för att få stadga. Det är lite samma egenskaper som krävs i materialet i de båda fallen.

Det jag menar med att det "inte ska gå att vikas" är att det inte ska kunna vikas ihop för att förvaras, som detta: http://www.getout.se/sv/artiklar/bo...nderlag-lite-packpasar/doublemat-evazote.html

Det jag menar med att det "gärna får gå att rulla ihop" är att det ska kunna rullas likt detta: http://www.getout.se/sv/artiklar/bo-sova/liggunderlag/mer-underlag-lite-packpasar/goodpad.html

Thermarests Z-lite går ju att vika, men det är på grund av dess konstruktion och inte för att materialet är mjukt.

Vid en närmare tanke så har jag kommit på att en halm-matta vore ultimat (om det var av ett mjukare material och hade isolerande egenskaper). Eller om ni tänker er en sån där rullgardin i halm(?) som man kan ha ute på balkongen, som går att rulla upp. Det är liksom styvt i en riktning. Det är just det jag söker, det behöver inte vara styvt i båda riktningarna även om EVA har samma egenskaper i alla riktningar...
 
Special-Plast AB

Hej,

Jag är också rätt ny. Första inlägget faktiskt.
Om du inte hittat vad du söker ännu, och om du befinner dig i Stockholmsområdet, så finns det en butik som heter Special-Plast AB. Den ligger mellan St Eriksplan och Odenplan. Odengatan 82 närmare bestämt.
De har alla möjliga sorters skumplast. Jag har själv köpt där ett par gånger. Senast i förra veckan till axelremmarna till en rygga som jag hoppas blir av.. :) Plasten jag fick tag på verkar vara ungefär vad du vill ha. Hårdare än de flesta liggunderlag men relativt lätt. Däremot skulle det bli rätt dyrt att köpa en så pass stor bit av just det materialet, men till ryggplatta skulle det funka fint. Jag fick mina bitar för 40kr och de skulle nog räcka till ett par ryggplattor och ett par remmar ungefär.

Lycka till med projekten!
/Andreas
 
Småkvantiteter av förnödenheter säljs av företag som Regale i Göteborg m fl.

I Malmö har skummadrass firman S om Triangeln mycket mer i sina gömmor.

Ibland kan det vara bra att berätta var man utgår ifrån.
 
Tackar,

Jag har hittat en bit som jag tror kommer funka väl, dock är det inte så böjbart så jag fortsätter att leta.
Jag utgår såklart inte från någon av de nämnda städerna. Linköping är det som gäller för mig...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.