Lätt styvt rör med ytterdiamter 10 mm?

Jag är på jakt efter lätt och ganska styvt rör med ytterdiameter 10 mm.

Jag har knäckt en rullskidstav och tänkte spjäla den med ett inre rör.

Har tittat på elinstallationsrör men har bara funnit 12 och 16 mm ytterdiameter och 12an hade för lite innerdiameter för yttre spjälning. Nu är staven spälad med 16 mm elrör samt tejp och tandpetare som utfyllnad för att eliminera skilland i diameter men det blev inte tillräckligt stabilt. Tror mer på ett inre rör inuti staven.

Var kan jag köpa rör som är lätt och styvt nog för min stavoperation?
Det får ju inte väga särskilt mycket så stavarna blir alltför olika tunga.

Eller någon som har några bättre ideer på hur man bespar världen att tillverka ett par nya stavar?
Blir det för dyrt köper jag såklart nya stavar men det hade känt bra att kunna fixa dem med en bit plaströr och lite tejp men var får jag röret från?

Finns någon billig hushållspryl med lämpligt rör?

/Patrik, gårdagens stavfel uppstod då jag i fart kombinerade stakning med en gallerförsedd dagvattenbrunn
 
Det finns 10mm vp-rör hos de stora elgrossisterna, det finns förmodligen även hos butiker som riktar in sig mot konsumenter.
 
Ett tips är även att kolla med någon sportfiskebutik. Kanske har de något brutet (skrotat) spö som passar inuti eller utanpå brottet, dvs kapa en passande bit med bågfil och limma med epoxi. Är spöt lackat, polera med fint sandpapper och tvätta med T-röd innan du limmar för maximal vidhäftning.
 
Det finns även 10 mm Yd stålrör. Men kan säkert vara problematiskt att utanför skrotcontainern få tag på de 100 mm du behöver. Rörkonstruktionsföretag och hydraliska verkstäder är ett tips.

go tur
 
Tack för alla tips - stålrör blir nog för tungt men ska leta vidare efter 10 mm VPrör hos andra byggbutiker än de jag hitills besökt.

Har ingen sportfiskebutik jag käner till i min närhet - annars är ju fiskespö lagom lätta. Inte heller har jag någon så tjock radioantenn på någon kasserbar radio.

/Patrik
 
Råkade ut för samma sam för några år sedan. Jag åkte upp till en längdskidaffär i närheten som hade några udda-stavar i lager. Vi hittade en stav som var i exakt rätt längd och diameter som jag fick köpa för ett par hundralappar. Sedan kunde jag bara flytta över truga och handtag från det gamla till det nya röret. Enkelt!
 
Finns ju lite olika nivå på hur mycket krut man vill lägga på en sån här lagning.
Jag hade övervägt att rulla ihop lite plastic-padding armeringsnät (av aluminium) till en lagom stor rulle att spjäla brottet med.
Testa torrt först, sen rulla ut och impregnera den med spackel och rulla ihop igen, och så in i röret innan det hela får härda på plats. (Använd diskhandskar, motsv.)
Du får tag på allt du behöver på närmsta mack.
 
Alurör i olika dimensioner har jag sett på Hornbach. Ligger i längder på en meter. Montera med lite epoxi.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.