Lätt lock till kokkärl i plast el trä

Jag tänkte prova med att göra ett nytt lock till mitt Primus LiTech kokkärl.

Eftersom jag aldrig använder "stekpannan" så är tanken är att jag skall spara vikt och även lite utrymme.

Locket skall bara vara en rund skiva med en diameter på 12cm.

Jag hoppas på att kunna hitta en transparent plast som jag kan använda. Då slipper man ju lyfta på locket hela tiden för att se om det kokar. Problemet är bara att den skall tåla temperaturerna från kokningen och kärlet.

Någon som har ett tips på en plast som är lätt-tillgänglig?

Alternativet är ju alltid att göra det i al-plåt eller i ett lätt träslag som tål temperaturerna men då kan man ju inte se igenom det.

//Peter
 
Vad är det för fel på den klassiska foliepajformen?

Plasten tror jag inte på, den kommer ju troligen imma igen innan det börjar koka... Det lär dessutom vara svårt att hitta en plast som inte kommer smälta i kanterna (av värmen som kommer upp längs sidan på grytan).
 
Locket skall bara vara en rund skiva med en diameter på 12cm.

Jag hoppas på att kunna hitta en transparent plast som jag kan använda. Då slipper man ju lyfta på locket hela tiden för att se om det kokar. Problemet är bara att den skall tåla temperaturerna från kokningen och kärlet.

Någon som har ett tips på en plast som är lätt-tillgänglig?

//Peter

Du kan väl testa att offra en matlåda i plast och skära ut en rund bit av bottenplattan? De tål i alla fall att hålla het mat när den kommer ut ur mikron. När du ser igenom får du väl lyfta av locket när det börjar koka.

(Fast jag skulle nog ha kört på pajformen. Man brukar ju kunna HÖRA när det börjar sjuda i kastullen.)
 
Du kan väl testa att offra en matlåda i plast och skära ut en rund bit av bottenplattan? De tål i alla fall att hålla het mat när den kommer ut ur mikron. När du ser igenom får du väl lyfta av locket när det börjar koka.

(Fast jag skulle nog ha kört på pajformen. Man brukar ju kunna HÖRA när det börjar sjuda i kastullen.)

Jag har hittat förvaringsburkar som tål +100grader och tänkte jag skulle pröva med en sådan.
Jag vet inte riktigt hur många grader det kan tänkas vara på kokkärls-kanten som locket ligger emot.

Folieformen har jag prövat i omgångar, även om det var på ett annat kokärl. Det som gör att jag dissar folien är att den inte tål något när den ligger i packningen. Den är inte stabil nog!
Om man trycker ner något i packningen som kommer emot locket så trycks det in.

Jag är praktisk i denna fråga.
Mitt orginal-lock till kokkärlet väger 75g och ett nytt lock räknar jag med att det kommer väga ca 30g.

//Peter
 
´
Om man trycker ner något i packningen som kommer emot locket så trycks det in.

Just därför packar man på ett sätt så den inte trycks in. Jag brukar lägga grytan (med köket och lite andra saker inuti) så att locket är vänt mot min rygg eller möjligen vänt ut mot ryggsäckens tyg.

Lite buckligt blir det såklart ofta ändå, men så länge det fyller sin funktion (dämta avdunstning) så gör det ju inget.

Största problemet med plastlocket lär nog bli att få det att ligga kvar. Folielocket viker i alla fall jag ner en kant på gör att det håller sig på plats.
 
Platslock till LiTech

Hej!

Jag tillverkade ett plastlock på ett mycket enkelt sätt till min LiTech-kastrull som jag fick i födelsedagspresent.

Jag ritade av stekpannan på ett halvgenomskinligt lock från en glassbytta, klippte ut med sax. Mitt på plastrundeln stack jag två små hål, pillade igenom en bit persiennsnöre och gjorde knut så det blev som en "knopp" att lyfta locket med.

Det fungerar jättebra! Visst blir det imma på locket när vattnet börjar bli varmt i kastrullen men det gör inget, tycker jag. Vikten är försumbar, ligger stadigt fast det är lätt och det blir inte knöligt som aluformar gärna vill bli! Plasten smälter inte eftersom locket inte sticker utanför kastrullen utan ligger nere i falsen.

Pröva!

Hälsn BrittMarie
 
Hej!

Jag tillverkade ett plastlock på ett mycket enkelt sätt till min LiTech-kastrull som jag fick i födelsedagspresent.

Jag ritade av stekpannan på ett halvgenomskinligt lock från en glassbytta, klippte ut med sax. Mitt på plastrundeln stack jag två små hål, pillade igenom en bit persiennsnöre och gjorde knut så det blev som en "knopp" att lyfta locket med.

Det fungerar jättebra! Visst blir det imma på locket när vattnet börjar bli varmt i kastrullen men det gör inget, tycker jag. Vikten är försumbar, ligger stadigt fast det är lätt och det blir inte knöligt som aluformar gärna vill bli! Plasten smälter inte eftersom locket inte sticker utanför kastrullen utan ligger nere i falsen.

Pröva!

Hälsn BrittMarie

Dit tillvägagångssätt är precis som jag hade tänkt att göra.

Så det funkar alltså med vanlig glassbytta-plast!?

Det måste jag testa!

//Peter
 
Jag klippte ur botten på en hink, gjorde ett jack för tamojen och borrade ett tiotal hål så att locket funkar som durkslag också. Går att använda som skärbräda också.
 
Hej!
...
Jag ritade av stekpannan på ett halvgenomskinligt lock från en glassbytta, klippte ut med sax. Mitt på plastrundeln stack jag två små hål, pillade igenom en bit persiennsnöre och gjorde knut så det blev som en "knopp" att lyfta locket med.
...
Hälsn BrittMarie

Fasen oxå, här har man suttit och funderat på ett nytt, smart, smidigt lock till sin titankastrull så går nån annan och hittar en bra lösning... Varför kom inte jag på detta...?

(Fort hem och prova till morgondagens skogstur)

/M
 
Så här blev resultatet!
Vikt: 14 g vilket innebär en besparing på 60g
Ett hål har jag gjort så jag kan använda locket som durkslag också.
Jag har inte testat det än, men det blir väl snart.

//Peter
 

Bilagor

  • 100_1495.jpg
    100_1495.jpg
    57.7 KB · Visningar: 397
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Florén Input på konstruktion av lätt ryggsäck Gör det själv 8
C.Frank Reparera Zirkon 5 lätt Gör det själv 1
tango Lätt styvt rör med ytterdiamter 10 mm? Gör det själv 13
Ziik Lätt ramsäck Gör det själv 34
danne_doppsko Lätt kök till Trangia gastillsats Gör det själv 13
Skogstoker Lätt visselpipa av en läskeburk Gör det själv 2
estetdrägg Ny lätt pressening. Gör det själv 23
Jeremiah Lätt vindtätt tyg Gör det själv 1
splashmore Material till Zip-Lock "Cozy" Gör det själv 2
handjam Rem till damasker? Gör det själv 6
mattiasj Överdrag till sovsäck och liggunderlag för vinterturer med fjällpulka? Gör det själv 10
handjam Etaproof eller g1000 till skidanorak? Gör det själv 13
G.Kraft Band till pannlampa? Gör det själv 8
majkelsson Kaminrör, värmeskydd till tältduk (Ikea hack) Gör det själv 4
G.Kraft Vattentäta säckar till Haglöfs Alaska Gör det själv 4
Karolina P Sätta ihop bärsystem till ramryggsäck Gör det själv 5
olaab Var hittar man spännen till ryggsäcksremmar Gör det själv 18
Lavskrikan Pump-påse till Therm-a-rest Gör det själv 0
Farbrorvattenmelon Snören till Haglöfs Vindsäck Gör det själv 1
4623 Hammock till brorsdottern! Gör det själv 5
statemachine Sovsäck till quilt Gör det själv 7
kjpil Ersätta stroppar till msr snöskor, idéer? Gör det själv 7
Cliff Barnes Tillbehör till tält Gör det själv 19
Nyburgaren Lägga till packnät, remmar och fästen på ryggan? Hur gör ni? Gör det själv 24
Onesport Band till glaciärglasögon modell äldre Gör det själv 2
lawe Tyg som andas till vindsäck Gör det själv 8
Javann Midjebälte och remmar till ryggsäck Gör det själv 4
Moga Mönster till friluftskläder (främst regnjacka)? Gör det själv 5
andy69 Mtrl till ett footprint? Gör det själv 2
lars11 Krokar till kängor? Gör det själv 4
jalanjalan att jobba i Dynema till ryggäck Gör det själv 5
_tobbe_ Vindskydd till kök? Gör det själv 4
majkelsson Alurör till hopfällbar stol. Gör det själv 1
chilehead Duschdraperi till regnskydd? Gör det själv 5
fekki Delar till ett hemmagjort gravity filter Gör det själv 15
G.Kraft DYI till Gopro Gör det själv 1
aronwidforss Sy om Warbonnet Ridgerunner till myggnät? Gör det själv 0
Grodmannen Trasig huvudskål till Arcteryx - Lösningar? Gör det själv 2
Mad-Man Här finner du Hjälp till ditt projekt. Gör det själv 4
qy Tyg till lätta regnkläder Gör det själv 2
Morlizer Nät till mattork Gör det själv 4
mistermuntz Göra om tält till vintertält? Gör det själv 7
Mansson Kapat ben på fotstöd till gaspatron Gör det själv 6
eyck Egenbyggd ramförlängare till Fjällrävens ramar Gör det själv 3
LightDan Sovsäck till hunden. Gör det själv 0
olaab material till innertält Gör det själv 6
muminfar Lite material till salu Gör det själv 1
perdavid Sy påse till lös ram Gör det själv 9
some0neelse 90graders hörn till tältstänger. Gör det själv 3
jorka Ide om alternativ till Seam sealer Gör det själv 8

Liknande trådar