Lätt ramsäck

Hej allihop!

Jag är ute efter att skaffa/göra en lätt ram/bärmes med möjlighet att fästa modulära säckar för packning.

Det jag är ute efter är alltså en lätt ram utan säck då jag räknar med att göra säcken/säckarna själv.

Vill helst ha en helsvetsad ram i alu, hittar jag inte det kan det bli till att göra en i trä eller komposit då jag för tillfället saknar de verkstadsresurser som krävs för att uppnå ett resultat jag skulle bli nöjd med i alu.

Har sneglat på Fjällrävens Firebrigade frame men tycker att 1900 gram är för mycket för en ram med bärsystem. Även Finska Finn-Savotta har en ram som går att köpa löst, dock inte lika tät som fjällrävens ram då den är ämnad att användas till en säck.

Tar tacksamt emot tips på lätta och bra ramar oavsett om de är nya eller beg.
Vill att ramen ska vara relativt lång, svetsad (ej skruv eller nit) och lätt.

Hoppas ni ruvar på några godbitar!

//Joel
 
Närmsta loppmarknad brukar ha mycket ramsäckar...

Bara här på röda korset i Uppsala finns det ett 10- tal, haglöfs, fjällräven... Lätta i alu och tyngre i stål
 
Tänkt den tanken och spanar lite då och då efter någon passande ram. Hittills har jag dock valt att dissa dom på grund av hur de är sammanfogade. Sen skulle man ju visserligen kunna införskaffa en och svetsa alla fogar själv. Är ju betydligt snabbare att svetsa lite på en befintlig ram och kanske addera något enstaka stag kontra att kröka en själv.

Vilken av butikerna i Uppsala är Röda korsets? Råkar faktiskt bo i UA men har lite dålig koll på second hand utbudet.

//Joel
 
När Du skriver att 1900 är mycket för en ram med bärsystem, menar du då att du letar efter en ram med bärsystemet klart? Second Hand-ramar har inte alltid det modernaste bärsystemet... våga ändra! Här hemma brukar vi modda med påsydd bröstrem och pivothängt avbärarbälte. Det gör skillnad! På någon säck har jag visst sytt nya axelremmar också, för att få till tjejanpassning, men de blev inte lika bra...
 
Kör jag med en begagnad ram kommer hela det gamla systemet skrotas och ett nytt tillverkas.

Jag är inte rädd för att göra eget oavsett om det gäller tyg, trä eller metall.

Syr kläder som hobby, så sömnadsresurser finns.

Om jag skulle hitta en befintlig produkt som möter mina krav skulle jag slå till. Detta har dock inte hänt ännu. Därför överväger jag att försöka hitta en lätt ram och göra ett eget bärsystem.

Så som sagt, egentligen är det bara en lätt ram jag är ute efter.

//Joel
 
Jag har en träram som jag använder, har inte gjort den själv men designen är väldigt enkel och kräver inga specialkunskaper. Ramen kallades på 50-60-talet Ranger och var då av Amerikansk modell, finns ritningar i äldre friluftsböcker.
Jag tycker detta är en de bättre ramar jag provat och med en låg vikt och möjlighet att lätt reparera eller modifiera den gör det hela mer intressant. Fördelen med trä jämfört med olika metaller är att det blir riktigt skönt nu på vintern då ramen inte kyler ner men samtidigt som den ventilerar bra.

Ska se om jag fixa fram lite bilder under dagen
 
Bilder är alltid intressant!

Vore även intressant om du vet vad ramen väger helt ren från säck och bärsystem.
 
hejsan
snöa inte in helt på vad saker väger, det är iof viktigt men ett bra bärsystem är viktigare..
5kg i konsumkasse känns sämre att bära än 10kg i en bra rygga......;)
ett bra höftbälte är guld värt..

vänligen nils
 
Givetvis.

Jag är väl medveten om vad ett bra bärsystem innebär. Jag äger i dagsläget säckar från Golite, Lundhags, Klättermusen, Modan, Snigeldesign i storlekar från 40liter och uppåt (har några mindre också). Har tidigare även haft ett par Haglöfs säckar och säkert nått annat som jag just nu inte kommer ihåg .

Jag förstår mycket väl vad ett bra bärsystem innebär för produktens funktion.
MEN, att acceptera att någonting väger är inte min melodi. Att konstruera något handlar enligt mig om att utmana och ifrågasätta. Att bibehålla eller förbättra produktens prestanda och funktion samtidigt som vikten reduceras.

Att bära i onödan är ju just onödigt och något som jag försöker att undvika =)

Att bygga eget är inte en ekonomisk fråga, det är något jag gör för att skapa en personlig produkt med precis den prestanda jag är ute efter. Till viss del handlar det om säckens upplägg men även om dess vikt.

Nu råkar jag vara på jakt efter en mycket lätt bärmes med en löstagbar säck/säckar i något sjukt lätt material och har inte hittat något sådant på marknaden.

Jag tackar för tipset och hoppas på fler!

Får klura vidare på detta! Det enklaste sättet att få en så stabil ram som Fjällrävens firebrigadeframe med lägre vikt vore ju att köpa den samma och avlägsna hyllan i ramens nederkant ;)

Känns som att ett bra sätt att testa och utvärdera konceptet är en begagnad ram från en second hand butik. Om jag hittar en som är lätt nog vill säga ;) Det är trots allt ganska mycket billigare än att köpa en ny ram från fjällräven.

Är det föresten någon som testat Firebrigade frame? Aldrig sett den live och tycker alltid att det är samma bild på nätet. En från baksidan där bärsystemet syns dåligt.

//Joel
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.