Skapa egen ramsäck! Hurdå?

Jag var länge motståndare till softsäckarna, men med tanke på att nyproduktion och produktutveckling av ramsäckar har reducerats till ett minimum så "gick jag i fällan" och köpte mig en softsäck i tron att den måste vara mycket bättre eftersom det var sådana alla köpte. Jag har nu provat två dyra säckar - Hilleberg och Norröna. Visst har de varit bra - men inte SÅ bra. Hemma på vinden har jag kvar en gammal sliten Haglöfs Alaska och dessutom en likadan ram till som det en gång har hängt en Grönland på. Jag skulle vilja prova på att använda en av dessa ramar till att göra mig en "ny" säck. Viktigast är förstås själva bärsystemet. Är det någon som har tips på vad jag ska göra? Litteratur? Länkar?

Hoppas på tur gör

HåkanF
 
Jag tror det finns en del beskrivningar ute på nätet från folk som gjort egna ryggsäckar men oftast är det soft-varianter var jag kan minnas. En är i vart fall:

http://www.andersj.se/

En bra idé är nog att gå i friluftsaffärer och syna ryggsäckar i sömmarna samt sitta med penna och papper och skissa på idéer. Jag har haft samma funderingar som du men då min Alaska håller år ut och år in så blir det nog aldrig av. :)

En liten undran: Har du en ryggsäck från Hilleberg?

Mvh
Peter P.
 
Om du har bärramen med bärsystem så har du väl det mesta. Jag köpte en gång en Fjällräven Gyro-ram utan säck och använde tre 30-liters packsäckar som jag spände fast. Beroende på tyngden i packsäckarna och om det var sommar eller vinterturer så kunde man flytta runt tyngdpunkten på ett mycket bra sätt.
Systemet gav väldigt bra bäregenskaper, men det rymde inte 3*30 liter, så jag övergav det senare för en 50 liters säck samt två packpåsar plus ramförlängare på långturer. Man kunde då ha en packpåse under 50 l säcken och en över. Om man drog några slangklämmor runt aluramen på lämpliga ställen kunde man höja och sänka 50-literssäcken efter behov, utan att vara beroende av tillverkarens fästpunkter. Så ibland hade jag 50 l säcken överst och två packpåsar à 30 l under.

Detta kanske kan ge dig en del idéer. Jag tycker också by the way att dyra och avancerade softpacks är bra, men värda de extra pengarna vid tunga laster, jämfört med en ramryggsäck.

Jörgen
 
Jag har alltså ramen men man kan knappast påstå att jag har bärsystemet. Det är mycket slitet och behöver bytas ut. Haglöfs "nya" bärsystem med kudden i ryggen ser inget vidare ut. Finns det andra bärsystem som är bättre och som kan fästas vid min ram?

HåkanF
 
Reservdelar

Tror att du bör kunna skaffa reservdelar antingen Haglöfs orginal eller liknande i välsorterade butiker.

Personligen kom jag aldrig överens med min Haglöfs Grönlandram den övre tvärbalken inkräktade på bakhuvudets rörlighet så jag sålde den säcken.

Norröna säljer fortfarande? klassiska ramsäckar. De ramarna passar mig betydligt bättre än Grönlands/Alaskaramen.

Thure
 
Re: Reservdelar

thureb; sa:
Norröna säljer fortfarande? klassiska ramsäckar.

Thure

Norrönas hemsida låg nere förra inlägget men nu fungerar den Dovre Synkroflex 120 är en av deras nuvarande ramsäckar. Finns under jakt på deras hemmeside.

Thure
 

avslutad210712

Gäst
NUI; sa:
.... Om du har bärramen med bärsystem så har du väl det mesta. Jag köpte en gång en Fjällräven Gyro-ram utan säck och använde tre 30-liters packsäckar som jag spände fast. Beroende på tyngden i packsäckarna och om det var sommar eller vinterturer så kunde man flytta runt tyngdpunkten på ett mycket bra sätt.
Systemet gav väldigt bra bäregenskaper, men det rymde inte 3*30 liter, så jag övergav det senare för en 50 liters säck samt två packpåsar plus ramförlängare på långturer. Man kunde då ha en packpåse under 50 l säcken och en över. Om man drog några slangklämmor runt aluramen på lämpliga ställen kunde man höja och sänka 50-literssäcken efter behov, utan att vara beroende av tillverkarens fästpunkter. Så ibland hade jag 50 l säcken överst och två packpåsar à 30 l under.

Detta kanske kan ge dig en del idéer. Jag tycker också by the way att dyra och avancerade softpacks är bra, men värda de extra pengarna vid tunga laster, jämfört med en ramryggsäck....

Jörgen

Har för mig att du någon gång skrivit att att du gjort din egen rygga. Tänker försöka mig på samma konststycke under vintern. Inte för att jag anser att det är något större fel på min Lundhagare. Bara ett litet och det är att den lider av samma övervikt som många svenskar idag. Har gett mig f*n på att det skall gå att göra en 100 liters-säck som inte väger mer än 2 kg och som trots det håller. Köpessäckar har en massa detajer som jag tycker bara är till för "ögat".
 
Egen rygga

Jo, jag har gjort en egen rygga som väger 450 g ungefär. Rymmer ca 55-60 liter gissar jag. Räcker för en en långtur under barmarkssäsongen med mat för 10 dagar om man har lätt packning.
Jag använder ett Thermarest närmast ryggen som "ram" och en midjeväska som "avbärarbälte" (hemsydd i silnylon, väger under 100 g). Funkade bra med 18 kg inklusive 10 kg mat i Sarek för någon månad sedan.

Skall du sy en riktigt stor säck för vinterturer och stora tyngder så behövs nog någon form av ram. Men uppemot 20 kg går alltså bra även om det känns skönt när vikten går ner mot 15 kg efter några dagar.

Det finns en amerikansk UL-säck med lite uppstyvning i ryggen som fått goda vitsord; ULA P-2 (http://www.ula-equipment.com/p2.htm). Den rymmer ca 80 l och väger 1,3 kg. Kan vara värt att titta på. Kostar 210 dollar, vilket väl visar att UL även är lättare för plånboken...

Själv är jag på gång att sy en ny, något mindre säck än den jag har i silnylon. Lättare och bättre anpassad till kortare turer. Den jag nu använder är sydd av en Haglöfs packpåse från 70-talet och ett Fjällräven-tält från samma period.

Sedan är jag inte så säker på hur tung en vinterpackning behöver bli om man applicerar UL-tänkande på den. Jag försökte starta en tråd om detta för ett tag sedan men det blev ingen riktig fart på denna.

Jag bollar gärna idéer kring detta.

Jörgen
 

avslutad210712

Gäst
Vinterpackningen är inget problem för då kör jag pulka och det är nästan av nöden tvungen för min Ajungilak sovsäck är både stor och tung *L*. Dessutom föredrar jag pulka på vintern för att slippa ett värmande omslag på ryggen även om buss-chaufförerna får något konstigt i blicken varje gång jag dyker upp *S*.

Har försökt banta på det mesta i min packning. Goretex stället fick ge vika för ett Packaway från Itab, klädernas antal är minimerade, vadarskorna ersatta av vadarpåsar etc. Så nu återstår bara att försöka banta på saker som sovsäck, tält och ryggsäck. Sovsäcken ersätts nog med en dunvariant både av viktskäl men även därför att vi frös en del i sommar vilket jag inte trodde var möjligt. Tältet är för dyrt att ersätta så kvar är ryggan och liggunderlag. Dessutom dras vi med hund så där blir det troligen en hemsydd klövjeväska och träning under vintern så kan han bära i alla fall lite själv nästa sommar. Hemsydd klövjeväska därför att jag lånade en klövjeväska ifjol av en arbetskamrat men den var sydd i dubbla lager av ett tjockt tungt material (troligen cordura 1000) så bara väskan fick hunden att knäa.

Med tanke på vikten på packningen så är jag inne på att någon form av ram är nödvändig. I första skedet är jag inne på att flytta över axelremmar, höftbälte och aluminiumskenorna från Lundhagaren till en egen lättare säck men sen får jag se om jag försöker få till något eget.
 
Tanke

avslutad210712; sa:
Med tanke på vikten på packningen så är jag inne på att någon form av ram är nödvändig. I första skedet är jag inne på att flytta över axelremmar, höftbälte och aluminiumskenorna från Lundhagaren till en egen lättare säck men sen får jag se om jag försöker få till något eget.

Det enklaste att sy själv tror jag är att använda en bärram och inte skenor från en softpack. Skenorna måste vadderas och då har du ytterligare något som väger i säcken. Har du inte någon avdankad Fjällräven- eller Haglöfs-ram? Den väger förmodligen ganska lite med bälte och remmar.

Sy sedan 2-4 packpåsar av silnylon. En för sovgrejor, en för extrakläder, en för kok och mat och en för övrigt t ex, eller vad som passar dig.Dessa påsar väger max 50 g per styck och är i stort sett vattentäta (sömtätningen är problemet). Spänn fast med remmar på ramen. Borde väga klart under 2 kg.

Kan de va nåt?

Jörgen
 
Egen ramsäck

Gillar man det mesta men störs av ett AL-stag såga bort det och låt svetsa fast det längre ner om det behövs!
Flera enkla packsäckar tror jag på och håller mig själv till. Hemmasydda axelremmar och höftbälten kräver bara planering och tålamod eller tumme med en skomakare alternativt sadelmakare.
Det vikigaste i en packning är vad som ligger kvar hemma och föjaktligen inte behöver bäras alls! Det som skall med skall tjäna minst två syften.
Lycka till och Go tur

Johan K
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
PojkeniSkogen Göra egen sovsäck med fyllning av frigolit? Gör det själv 30
DoktorGlas Göra egen drybag - med finesser Gör det själv 14
Dannej88 Egen kniv. Mall? Gör det själv 2
AnteÅ Göra en egen Schnozzel pumpbag Gör det själv 0
draeparen Göra egen träkåsa Gör det själv 20
Graget Tillverka egen kniv tips Gör det själv 8
ludwigjoakim Göra egen "bag protector". Behöver råd! Gör det själv 4
såg Tänkte mig bygga en egen eldkorg. Gör det själv 7
Smogz Tyg för att sy egen ryggsäck Gör det själv 8
dmchris Göra egen kniv - startmateriel Gör det själv 4
Steer086 Designa och sy egen vindjacka. Att tänka på? Gör det själv 1
MPA Göra egen kniv, fästa bladet Gör det själv 5
Glännman Egen vandringsstav - hur ska björken torka ? Gör det själv 36
anojak Egen tältlösning för Jämtlandsfjällen Gör det själv 10
Stefanmoe Sy en egen dunjacka vet ja Gör det själv 0
letsdoit tillverka egen luftmadrass Gör det själv 5
Brune Egen färgkodning på tält Gör det själv 3
hassex Filmtajm göra egen sandwichskiva Gör det själv 0
niclasfoto hur bygga egen flotte, modell serös! Gör det själv 3
h.g Gör din egen kniv Gör det själv 23
mler Egen ryggsäck Gör det själv 17
DGR Tillverka en egen kosa?! Gör det själv 9
perrascout Bygga egen ryggsäck Gör det själv 15
samme83 egen padda? Gör det själv 9
Macaco Sy egen/förbättra packsäck. Gör det själv 0
jmlove Offert egen tillverkning syverkstad Gör det själv 6
mnd Designa egen rygga? Gör det själv 7
ala egen ljusramp... Gör det själv 5
arnell snida egen kanotpaddel Gör det själv 6
ÄventyrsCompaniet Tillverka egen klättervägg Gör det själv 6
Seglaren Egen kontakt till GPS! Gör det själv 6
Ziik Lätt ramsäck Gör det själv 34
Grinchen Att göra ramsäck själv Gör det själv 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.