Att göra ramsäck själv

Hej
Jag hade tänkt att börja knepa ihop en egen ramryggsäck med en stomme av en gammal haglöfsare från sisådär 70-80-tal. Jag läste nedan om den diskusion som försegick på forumet för några månader sedan. Mycket matnyttigt, men jag undrar om det är någon som möjligen har gjort en egen ramsäck och har bilder och om den person är villig att lägga in dem här så att jag och andra kan få titta lite?

Jag hade tänkt att börja med att spänna på påsar på ramen, för att sedan eventuellt sy en egen säck. För att behålla den låga vikten vill jag fortsätta att behålla originalavbärarbältet och eventuellt även axelremmar i original. Då dessa är slitna och ihopsjunkna så funderar jag på att helt enkelt sprätta upp dem, ta ut det gamla skumgummit och fylla på med nytt material. Är det någon som vet något bra material att fylla avbärarbälten och axelband med? Alternativet är att köpa dessa delar från Arc'teryx vilket jag av erfarenhet vet är jävligt bra grejor, men tunga och dyra.

Jag har även börjat skissa på hur en egensydd säck skall se ut och jag efterfrågar smarta lösningar. En sådan såg jag förra veckan så jag undersökte Haglöfs nya bautasäck och såg hur de hade löst frågan med en dragkedja vid sovsäcksluckan. Kolla in den, ruskigt smart. Det kommer antagligen även bli en kängeruficka ala Arc'teryx på min skapelse.

Hur som helst, jag är otroligt tacksam för alla tips rörande ryggsäcksbygge. Ingen detalj är för liten då jag är total nybörjare.
 
Fyllning.

Fårull funkar att fylla avbärarbältet med,även en bit av en yllefilt (rullad eller vikt) är funkis.Till axelremmarna kan det också funka,men oftast vill man ha något styvare som strimmor av ett liggunderlag.


peter
 
Grinchen; sa:
En sådan såg jag förra veckan så jag undersökte Haglöfs nya bautasäck och såg hur de hade löst frågan med en dragkedja vid sovsäcksluckan. Kolla in den, ruskigt smart.

Vilken säck menar du?

Har inte de flesta moderna säckar dragkedja till nedre delen för att lättare kunna nå tex sovsäck?

/A
 
Ta en titt på den här sidan http://www.andersj.se/
Han har förvisso inte gjort någon ramryggsäck, men nästan allting annat. Materialtips, sytips, ritningar på PDF-filer, förslag på -och länkar till- olika leverantörer mm.

/mats
 
lite tips

Jag gjorde en ramryggsäck i somras, inspirerad av ovan nämnda luxurylite. Tanken var att all vikt skulle läggas på höfterna, för att avlasta axlarna. Axelremmarnas enda funktion blir således att hålla säcken på plats intill ryggen.
Ramen gjorde jag själv genom att bocka ett 15mm alu-rör, och sedan svetsa ihop det (fick hjälp av en svetskunnig vän där) längst upp. Höftbältet är fäst med två smala remmar mitt på ramens nedre rör. Detta gör att bältet kan följa höfternas rörelse utan att hela säcken följer med, vilket ger en "lätt" känsla, även med tung packning. Jag antar att de "flytande bärsystem" som bl.a klättermusen använder bygger på samma princip. För att få lite stadga i bältet (provade först med ett mjukt bälte utan stomme, men det gled ner vid säckens fästpunkter) klippte jag till en stomme i 1,5mm polycarbonat (tunt plexiglas, dyrt som skam, sisådär 500kr/m2). Stoppning har jag inte skaffat någon än, men ett 8mm liggunderlag borde räcka.
Själva säckens konstruktion är väldigt enkel, i stort sett bara en stor säck med kompressionsremmar och rullstängning. Vikten hamnade strax under kilot trots grov korduraväv i rygg och kompression. Bilder finns på http://hem.passagen.se/muminfar/
 
Tackar

Jag tackar och bockar! Mycket matnyttigt, i alla inlägg och info och idéer som jag behöver. Fortsätt gärna att komma med mer tips, för jag kommer att behöva all info och idéer jag kan innan jag är färdig.

Vad gällande Höglöfs nya" (jag tror den kom förra året) så är det inte själva dragkedjan som är ny, den finns på de flesta säckar. Däremot har de löst problemet med att just denna ficka utsätts för hög belastning och ofta är svår att stänga på en fullt lastad säck genom att fästa dragkedjan på två flikar som går ut från säcken och belastningen minskar därför avsevärt. Lite svårt att förklara och jag vet inte heller vad säcken heter. Den finns dock på Naturkompaniet och andra välsorterade handlare. Det är den största säck Haglöfs har och den går inte att missa om den är upphängd jämte andra säckar.

Återigen tack till er alla och forsätt gärna med att komma med mer tips.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.