egen padda?

Hallå, gjorde en sökning men kom inte fram till mycket. Är det någon som gjort en egen padda och som vunnit någon sorts framgång? Några tips?
mvh/samuel
 
Jag hittar den inte nu men för ett tag sedan fann jag en sida om att bygga egen padda. Där hade man två bitar cellgummi, gammal madrass etc. en mjuk och en lite hårdare, mellan dem lade man ribbor av tunn plywood (c.a 2-4 mm tjock) några cm breda. Antar att man kan limma fast dem på cellgummit med smältlim eller kontaktlim. och sedan i med allting i nån tygsäck av lämplig storlek. Finessen med plywooden är den fördelar trycket över större yta och då är det inte så kritiskt att man har bra(dyrt) cellgummi. Och så kan man variera hårdheten genom att ha det mjuka/hårda cellgummit uppåt. Behövde inte prova själv då jag lyckades skrapa i hop pengar till en ocun fatpad i våras, har sedan dess bouldrat med ett stort leende.
 
Ocun

omdetdar; sa:
... en ocun fatpad i våras, har sedan dess bouldrat med ett stort leende.

Är den bra, Ocun paddan? I såfall, vad jämför du med? jag har sett denna padda för 1000:- på internet, så det är klart man blir nyfiken!

Cellplast finns på välsorterade byggvaruhus och kallas gjutisolering. Endast 1 cm tjock. Nästan omöjlig att limma, det enda jag har testat som funkar är kontaktlim, billigt på Biltema, 29:- för 500gram.
 
En kompis byggde en, han använde sig av madrass, liggunderlag och presenning. Fungerar helt ok men är väldigt otymplig att släpa på. Det är nästan så att man får lämna kvar den mellan gångerna man är och bouldrar. Påbörjade själv ett bygge då jag skulle använda en tagelmadrass istället eftersom den är fastare än en skumgummi. Tagelmadrass konstruktionen hade blivit lite smidigare samt skönare att landa på om man kör highballs men också väldigt mycket tyngre =( Under byggtiden var jag dock en sväng förbi Globetrotter och kunde inte hålla mig ifrån att köpa en riktig padda så bygget blev aldrig färdigställt.

Har hört att det på Beijer ska finnas ett material som ska var billigt som liknar liggunderlag och att man borde kunna lägga massor av lager med sådant när man bygger en padda. Kanske kan det även vara ideé att kolla med han som tidigare tillverkade Lundapaddan http://www.go.to/lundapaddan tror dock att det är väldigt länge sedan tilverkningen lades ner så adressen på sidan kanske inte stämmer längre.
 
Ocun Paddy fat heter den visst http://www.ocun.com/index.php?sect=6&p=2
Tycker den är helt suverän, lite hårdare än de flesta, jag valde den eftersom den fick bra betyg i climbings test av pads för något år sedan. Jag har inte lika stor erfarenhet av någon annan "riktig" padda men de flesta andra jag landat på är betydligt lättare att "slå igenom" särskilt om det är stökig mark under. sen tycker jag att den har lagom storlek, hanterbar men inte för liten. Tror jag gav runt en tusenlapp köpte den hos http://www.abklatterfriluft.se/
 
Verkar ju bra

Det verkar ju billigt och bra, ungefär som gjutisolering men kanske lite bättre. Testa Biltemas kontaktlim när du ska limma ihop flera lager, funkar helt OK. Om man limmar ihop 8 lager så får man än väldigt hård padda. Ska du ha i något skumgummi också? Typ gammal madrass?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
PojkeniSkogen Göra egen sovsäck med fyllning av frigolit? Gör det själv 30
DoktorGlas Göra egen drybag - med finesser Gör det själv 14
Dannej88 Egen kniv. Mall? Gör det själv 2
AnteÅ Göra en egen Schnozzel pumpbag Gör det själv 0
draeparen Göra egen träkåsa Gör det själv 20
Graget Tillverka egen kniv tips Gör det själv 8
ludwigjoakim Göra egen "bag protector". Behöver råd! Gör det själv 4
såg Tänkte mig bygga en egen eldkorg. Gör det själv 7
Smogz Tyg för att sy egen ryggsäck Gör det själv 8
dmchris Göra egen kniv - startmateriel Gör det själv 4
Steer086 Designa och sy egen vindjacka. Att tänka på? Gör det själv 1
MPA Göra egen kniv, fästa bladet Gör det själv 5
Glännman Egen vandringsstav - hur ska björken torka ? Gör det själv 36
anojak Egen tältlösning för Jämtlandsfjällen Gör det själv 10
Stefanmoe Sy en egen dunjacka vet ja Gör det själv 0
letsdoit tillverka egen luftmadrass Gör det själv 5
Brune Egen färgkodning på tält Gör det själv 3
hassex Filmtajm göra egen sandwichskiva Gör det själv 0
niclasfoto hur bygga egen flotte, modell serös! Gör det själv 3
h.g Gör din egen kniv Gör det själv 23
mler Egen ryggsäck Gör det själv 17
DGR Tillverka en egen kosa?! Gör det själv 9
majjen Skapa egen ramsäck! Hurdå? Gör det själv 17
perrascout Bygga egen ryggsäck Gör det själv 15
Macaco Sy egen/förbättra packsäck. Gör det själv 0
jmlove Offert egen tillverkning syverkstad Gör det själv 6
mnd Designa egen rygga? Gör det själv 7
ala egen ljusramp... Gör det själv 5
arnell snida egen kanotpaddel Gör det själv 6
ÄventyrsCompaniet Tillverka egen klättervägg Gör det själv 6
Seglaren Egen kontakt till GPS! Gör det själv 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.