Tillverka en egen kosa?!

Tänkte höra om någon kan hjälpa mig.

Tänkte försöka mig på att tillverka en egen kosa från en björkvril.

Min Morfar gjorde många såna innan Mormor gick bort (-79). Sedan började han måla tavlor och göra klockor. Tyvärr så tänkte man ju aldrig på att töma honom på info innan han gick bort.

Har nu sökt på nätet och letat på biblioteket utan någon vidare framgång. Det finns däremot hur många böcker som helst om att tillverka sin egen kniv.

Så vad jag behöver hjälp med är tips, antingen på litteratur eller konkreta tips på hur jag ska gå till väga.

Har samlat på mig 5 stycken vrilar som jag lagt i frysen för att dom ska hålla sig färska. Men hur går man till väga sedan??

Typ, börjar man med att gröpa ur eller börjar man med att forma utsidan?? Mallar för utseende osv, mm.

Ni förstår kanske att jag behöver allt jag kan komma över.....

/Daniel
 
Inte expert men har karvat ut ett par. Såga till yttersidan så att du kan spänna fast den i bänken. Bestäm storleken, glöm inte att väggarna måste vara jämntjocka....
Börja karva ur med en liten skedkniv, När hålet ha dubbla diametern av den lilla skedkniven kan du börja med den större. När du är nöjd med insidan. Forma till skaft och yttersidan. Till sist formar du till botten och det får du göra på fri hand...Det fanns en gång en ICAbok om ämnet, jag läste den som pojk men minns inte mer om den. Akta dig så att det inte torrspricker under arbetet. Färdig koxa skall oljas/fettas.
//J
 
Har gjort ett par kåsor av just björkvril, längst ned på den här sidan finns bild på en av dom http://web.mac.com/mans/iWeb/langert/knivar.html som jag formade så att den behöll vrilens form i så stor utsträckning som möjligt (alltså blev kåsans form rätt "knölig", alterntivt om vrilens storlek tillåter så kan man ju forma den själv så blir den slät till formen. Min erfarenhet är att vrilen bör ha torkat innan man sätter igång men det måste gå långsamt annars spricker den gärna (jag lät vrilarna ligga utomhus i en plastpåse med lite lagom luftinsläpp under nåt halvår. Annars lär man kunna koka vrilen i saltlösning men det har jag inte provat). Man kan börja med att borra ut vrilen innan skålkniv å andra verktyg tar vid, men var försiktig så du inte borrar igenom. Sen är det bara att nöta och nöta tills den har den form och urgröpning man vill ha, sen återstår efterbehandling och putsning, jag brukar köra med linolja/terpentin på stålull efter sista putsningen med fint slippapper.

Är själv nyfiken på om det finns andra oljor eller vax att använda som kanske lämpar sig bättre för mat/dryck å sånt man skall stoppa i munnen?
 
Kallpressad linolja är inte onyttigt.
Dock kan det vara lite knepigt att få en leverantör att försäkra att den inte innehåller ämnen från pressningen som är "giftiga". För att de ska kunna det måste de nog egentligen var godkända som livsmedelsleverantör...

För den petiga kan man alltså istället köpa sk linfröolja på hälsokostaffären. Den betraktas ju då närmast som ett naturläkemedel, och är förstås inte farlig - bara farligt dyr.

Annan matolja går också bra, men jag misstänker att linoljan har lite bättre egenskaper för träet.
 
Matolja..

Lät min stekspade och 'pastagaffel' av Asp ligga nerdränkta i nån vanlig matolja i ett dygn och de har varken tagit smak eller missfärjats ännu,och de är välanvända.


peter
 
Gucka

Är själv nyfiken på om det finns andra oljor eller vax att använda som kanske lämpar sig bättre för mat/dryck å sånt man skall stoppa i munnen?


Min kåsa (björk) är specialbehandlad med någon speciell träkåsgucka från Tyskland av den jämtländske slöjdaren så den smakar inte så mycket annat än diskret från gammalt kaffe. Jag vet inte vad guckan är kemiskt men den är mörkbrun när den torkat.

Thure
 
Är själv nyfiken på om det finns andra oljor eller vax att använda som kanske lämpar sig bättre för mat/dryck å sånt man skall stoppa i munnen?

Paraffinolja eller kemisk vitolja borde vara en ganska bra kandidat. Ofta huvudbeståndsdelen i badoljor, så det är tämligen hud-och miljövänligt.

Citat härifrån:http://www.sandbergs.nu/VIB/Gripen_Paraffinolja.pdf

"Inandning: Ej förväntad exponeringsväg
Hudkontakt: Avfettar huden vid långvarig och upprepad kontakt.
Ögonkontakt: Sveda vid stänk i ögonen. Ger tillfällig dimsyn.
Förtäring: Förtäring av stora mängder ger magsmärtor, kräkning och illamående.
12. EKOTOXIKOLOGISK INFORMATION
Inga ekotoxikologiska data finns för den färdiga produkten.
Paraffinolja ej bedömt som ett miljöfarligt ämne.
 
Egentligen funka väl alla olika typer av oljor som man ofta använder i mat som matolja, olivolja, valnötsolja o.s.v.
Jag har alltid använr linolja till mina kåsor, skedar och annat som är tillverkat i trä. Linoljan tränger mer in i trät och gör det starkare.
Kåsor som der druckits mycket kaffe ur brukar få en mörk fin färg efter mycket användning, sån karaktär kan ingen olja ge en kåsa =)
 
Skulle nog föreslå kinesisk träolja. Kommer från en nöt, faktiskt. Finessen med den är att molekylerna är attans små med bättre inträngning - jämfört med linolja t ex -som följd. Vanlig matolja kan härskna ganska lätt, vilket inte paraffin eller kinesisk nöt gör.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Graget Tillverka egen kniv tips Gör det själv 8
letsdoit tillverka egen luftmadrass Gör det själv 5
ÄventyrsCompaniet Tillverka egen klättervägg Gör det själv 6
Blåbär_1 Tillverka myggnätsingång - tält Gör det själv 5
markusbacka Tillverka vattentät och slagtålig kameraväska, tips? Gör det själv 11
ol__ Tillverka kökskniv Gör det själv 9
Bulgakov Tillverka usbkabel Suunto X6HR Gör det själv 2
myospinae tillverka regnplagg? Gör det själv 6
bjed0001 Att tillverka snöskor? Gör det själv 24
Bettega Tillverka eget bälte med platt spänne- men var hittar jag platta spännen? Gör det själv 6
Polarnatt Tillverka egna kickerskins Gör det själv 3
miyata Tillverka egna cykelväskor Gör det själv 2
Brune Vad kan man tillverka av en slider ? Gör det själv 4
balo Tillverka batterisele? Gör det själv 3
Hutt Tillverka billigt vattetätt skydd till GPS, mobil mm Gör det själv 0
gisslar Tillverka en plugg? (för plastning) Gör det själv 7
PojkeniSkogen Göra egen sovsäck med fyllning av frigolit? Gör det själv 30
DoktorGlas Göra egen drybag - med finesser Gör det själv 14
Dannej88 Egen kniv. Mall? Gör det själv 2
AnteÅ Göra en egen Schnozzel pumpbag Gör det själv 0
draeparen Göra egen träkåsa Gör det själv 20
ludwigjoakim Göra egen "bag protector". Behöver råd! Gör det själv 4
såg Tänkte mig bygga en egen eldkorg. Gör det själv 7
Smogz Tyg för att sy egen ryggsäck Gör det själv 8
dmchris Göra egen kniv - startmateriel Gör det själv 4
Steer086 Designa och sy egen vindjacka. Att tänka på? Gör det själv 1
MPA Göra egen kniv, fästa bladet Gör det själv 5
Glännman Egen vandringsstav - hur ska björken torka ? Gör det själv 36
anojak Egen tältlösning för Jämtlandsfjällen Gör det själv 10
Stefanmoe Sy en egen dunjacka vet ja Gör det själv 0
Brune Egen färgkodning på tält Gör det själv 3
hassex Filmtajm göra egen sandwichskiva Gör det själv 0
niclasfoto hur bygga egen flotte, modell serös! Gör det själv 3
h.g Gör din egen kniv Gör det själv 23
mler Egen ryggsäck Gör det själv 17
majjen Skapa egen ramsäck! Hurdå? Gör det själv 17
perrascout Bygga egen ryggsäck Gör det själv 15
samme83 egen padda? Gör det själv 9
Macaco Sy egen/förbättra packsäck. Gör det själv 0
jmlove Offert egen tillverkning syverkstad Gör det själv 6
mnd Designa egen rygga? Gör det själv 7
ala egen ljusramp... Gör det själv 5
arnell snida egen kanotpaddel Gör det själv 6
Seglaren Egen kontakt till GPS! Gör det själv 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.