snida egen kanotpaddel

Jag har funderingar på att tillverka en egen kanotpaddel i trä.

Jag undrar således om det är ngn. som har gjort en eller vet hur man gör. Jag har nog inga problem men själva snidandet, det är mera modell, längd och mått, träslag, m.m. som jag skulle vilja ha lite tips på!
 
Jag har också börjat fundera på det, är det en kajak- eller kanadensarpaddel du vill göra?

Jag är lite sugen på att snida till en kajakapaddel, men dom ritningar jag hittat är mest på grönlandspaddlar. På http://www.thomassondesign.com/ finns pdf-ritningar på en kanadensarpaddel, en grönländsk kajakpaddel och en europeisk kajakpaddel.

Den europeiska som jag är sugen på att ha är tyvärr ganska mycket slöjdande för att få till med dubbelkrökta ytor och annat. Finns det någon som har ritningar på enklare modeller så är jag intresserad!

/Andreas
 
det gjorde jag i slöjden

Hej!

För sisådär 25 år sedan slöjdade jag en kanadensarpaddel i slöjden. Den blev rätt fin, men tyvärr för klen i "halsen" och för brett blad...

Materialet var furu om jag inte minns fel.
Två tunna brädlappar (8-12 cm x 45-60 cm x 1/2 - 3/4 tum) limmas med tvåkomponentlim (i vart fall ett vattenbeständigt lim sida vid sida om en 1 x 1 tum läkt. Läkten bör vara lite längre än den färdiga paddeln. Du behöver lite "pallningsvirke" under för att få lapparna att ligga parallellt med underlaget och mitt på läkten. Spänn med tvingar (limknektar) som räcker över hela bredden, och ha knektarna båd över och under, annars riskerar du att allt "floppar".

I handtagsänden limmardu två små bitar på vardera sidan av läkten.

När limmet härdat ordentligt är det bara att ta fram en såg som kan såga i kurvor (grövre än lövsåg helst) rasp, fil, en liten handhyvel, sandpapper och sedan gå lös på den uppritade formen.

Har du sett ett antal paddlar på riktigt ska det nog inte vara något problem.

Finputsa och lacka sedan (eller förnissa eller olja - vad minns jag...?) i flera omgångar.

Glöm inte att bränna in ditt bomärke eller namn. En så fin paddel kommer du att vara stolt över länge.

Lycka till.

/Boris
 
Svante kan!

Gå till forum paddling och leta efter Svante Fredén. Han gör de finaste paddlar jag någonsin sett! Fick prova en av hans i våras på paddelträff och drömmer om den på nätterna... Tror knappast han blir sur om Du mailar och ställer frågor, Svante är helt enkelt en fena på canadensare! MVH Anna
 
Kolla den här sidan http://www.paddla.net/foto/sidor/hannerpaddel2_webb.jpg , den har bladet lite framför skaftet samt att bladet har ett nästan symetriskt tvärsnitt. Jag vill helst ha blad med symetriskt tvärsnitt, både enkel och dubbelpaddel. När man gör manövrar där man skär paddeln i vattnet vill jag att paddeln skall gå rakt, inte göra en båglinje.
Gäller det enkelpaddlar så har jag några egna beskrivningar som jag kan skicka.
Svante
 
Oj vilken gammal tråd som kom på tapeten. Om jag varit aktiv på forumet när denna tråd startade kanske jag skulle ha kommit ihåg detaljer bättre. Men jag gjorde denna paddel ganska mycket på känn.

Jag ville ha en paddel gjord i ask, då jag gillar detta hårda och sega träslag. Jag insåg dock att jag inte ville göra skaftet i massiv ask, då paddeln då skulle bli för tung. Därför valde jag att ha en kärna av abachi (eller hur det nu stavas det man har till bastusitsar). Jag valde att ha en kvadratisk abachistav på 2 cm, och limmade askstavar utanpå. Jag valde att göra skaftet i två delar då jag inte kunde svarva mer än halva åt gången. För hopsättning sparades en abachitapp på ena sidan och en tomt "abachihål" på andra.

Till paddelbladen gjordes en form. Här kunde jag bara planhyvla ner asken till ca 2 mm, annars sprack denna. Därför är bladen formlimmade i bara 2 lager.

För infästning mot skaftet sågades denna bara i rätt form samt limmades. Svarvade droppringar gjordes när jag ändå var på gång. Jag valde att göra paddeln med 80-graders vinkling, då jag upplever detta som behagligt att paddla med.

Paddeln har använts flitigt och jag är nöjd med den. Det jag troligen kommer att göra är att minska ner bredden på paddelbladen, som är lite i bredaste laget.

Lasse.

paddel1.jpg

Hela paddeln. Här ses den 80-gradiga vinklingen

paddel2.jpg

Höger blad baksida. Infästning mot skaft.

paddel3.jpg

Höger blad sida. Här ses formen på det formlimmade bladet, samt infästning mot skaft.

paddel4.jpg

Höger blad framsida.

paddel5.jpg

Vid mitt namn syns skaftets ”abachikärna”, med bredaste diagonalen (28 mm) vid mitten av mitt efternamn.

paddel6.jpg

Hoplimning av de två svarvade skaften ”ringen” till vänster. Bred inbränd ”ring”= paddelns mitt. (Höger inbränd ”ring” kompensation mot limningen.)

paddel7.jpg

Handfästen markerade med små inbrända märken. Här är skaftet avfasat till en smalare ovalare form, för att få så skönt grepp som möjligt.

paddelamazonas.jpg

Amazonaspaddel jag har paddlat lite med där, bland och med indianer. Kanske vore en variant att göra annars?

(Jag kan väl bara säga att det tog lika lång tid att göra paddeln som min grönlandskajak…)

[Ändrat av Gidde 2006-11-12 kl 04:26]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
PojkeniSkogen Göra egen sovsäck med fyllning av frigolit? Gör det själv 30
DoktorGlas Göra egen drybag - med finesser Gör det själv 14
Dannej88 Egen kniv. Mall? Gör det själv 2
AnteÅ Göra en egen Schnozzel pumpbag Gör det själv 0
draeparen Göra egen träkåsa Gör det själv 20
Graget Tillverka egen kniv tips Gör det själv 8
ludwigjoakim Göra egen "bag protector". Behöver råd! Gör det själv 4
såg Tänkte mig bygga en egen eldkorg. Gör det själv 7
Smogz Tyg för att sy egen ryggsäck Gör det själv 8
dmchris Göra egen kniv - startmateriel Gör det själv 4
Steer086 Designa och sy egen vindjacka. Att tänka på? Gör det själv 1
MPA Göra egen kniv, fästa bladet Gör det själv 5
Glännman Egen vandringsstav - hur ska björken torka ? Gör det själv 36
anojak Egen tältlösning för Jämtlandsfjällen Gör det själv 10
Stefanmoe Sy en egen dunjacka vet ja Gör det själv 0
letsdoit tillverka egen luftmadrass Gör det själv 5
Brune Egen färgkodning på tält Gör det själv 3
hassex Filmtajm göra egen sandwichskiva Gör det själv 0
niclasfoto hur bygga egen flotte, modell serös! Gör det själv 3
h.g Gör din egen kniv Gör det själv 23
mler Egen ryggsäck Gör det själv 17
DGR Tillverka en egen kosa?! Gör det själv 9
majjen Skapa egen ramsäck! Hurdå? Gör det själv 17
perrascout Bygga egen ryggsäck Gör det själv 15
samme83 egen padda? Gör det själv 9
Macaco Sy egen/förbättra packsäck. Gör det själv 0
jmlove Offert egen tillverkning syverkstad Gör det själv 6
mnd Designa egen rygga? Gör det själv 7
ala egen ljusramp... Gör det själv 5
ÄventyrsCompaniet Tillverka egen klättervägg Gör det själv 6
Seglaren Egen kontakt till GPS! Gör det själv 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.