Gör din egen kniv

Hej
alla där ute jag undrar om någon som vet hur jag ska lös mitt problem lättast.
Det är så att jag ska göra en knivskaft i älg horn och jag vet inte rigtigt hur jag ska fästa kniven i
skaftet så ska jag borra upp ett hål eller vad ska jag göra ?


tack i för hand :D
 
Hej
alla där ute jag undrar om någon som vet hur jag ska lös mitt problem lättast.
Det är så att jag ska göra en knivskaft i älg horn och jag vet inte rigtigt hur jag ska fästa kniven i
skaftet så ska jag borra upp ett hål eller vad ska jag göra ?


tack i för hand :D

Jaa, de e bara o ta upp ett hål med borr o fräs, som passar tången på kniven och limma det med ngn tvåkomponentslim/Plastic Padding eller liknande rejäla doningar.
 
En lite udda lösning...

Jag har inte testat detta med horn, gjort många skaft i trä dock, men borde funka.
Man delar hornet i tre delar på längden, mitten delen man sågar ut ska vara runt dubbelt så tjock som knivbladet detta då man slipar ner den till samma tjocklek, även de övriga såg ytorna slipas så de är plana. På den biten som är lika tjock som knivbladet ritar man upp konturerna av knivbladet med det som mall. Sedan lövsågar/borrar/fräser/filar man bort överskottsmaterialet.
Har man gjort det bra har man tillslut en profil som passar över knivbladet, det ska inte vara en exakt passning kanske ½ mm på alla sidor, detta för att limmet ska kunna få plats.
Limmar gör man med tvåkomponentslim. Mittdelen kan också göras i något snyggt trä (lättare att jobba i...
Efter limningen kan man börja och forma skaftet

Jag har bara gjort ett knivskaft i älghorn, det var till en EKA fällkniv, du ska veta att det är ett jäkla hårt horn att jobba i! Renhorn är som smör i jämförelse!

Lycka till!
 
Borra bränn

Borra först (är det en bred tånge två hål bredvid varandra lämna en liten vägg imellan) och så kan du värma yttersta ändan på knivskaftet (tången) med en svets och trycker den genom träbiten hornet, glöm inte att kyla knivbladet. Då får du presspassning, vilket jag tycker är snyggt, du kommer att få fila precis där tången går in bladet eftersom du inte kan värma där.

Annars finns det grymt bra såg/fil speciellt för knivar om man inte vill bränna. Se tex här Minisåg hos Jano Knives

Sedan långsamt epoxi eller fisklim eller tjära/kåda (beroende på hur traditionell du vill vara), gör du presspassining så funkar tjära/kåda.
 
Din lösning är att borra och bränna?
Har du testat den själv?
Den låter lite riskabel om man bara har en begränsad längd horn att bruka...
 
Jag har provat att borra men jag får själva hålet förstårt så detta är mitt tredja försök nu så jag tänkte att det var dags att fråga nån med lite mer erfarenhet men skulle man bara kunna fräsa ut ett hål och sen bara limma sen
 
Jag har provat att borra men jag får själva hålet förstårt så detta är mitt tredja försök nu så jag tänkte att det var dags att fråga nån med lite mer erfarenhet men skulle man bara kunna fräsa ut ett hål och sen bara limma sen

Har inte gjort i älghorn än men med renhorn. Vissa hål har blivit lite förstora. Fast bitarna limma med två komponent spännfast allt i en limmknäckt. Jag är självlärd men mina knivar har hållit.Ta i trä.

Lycka till.
 
Hej
tack för alla bra tips det har varit till stor hjälp men nu undrar jag bara om någon vet hur man liksom avslutar det hella det ser lite tarfatt ut där kniven går in i benet jag vet inte vad man ska göra för att runda till den grejejen



Tack i för hand ;)
 
Verktyg och värme

Att borra, såga, med lövsåg, sticksågblad på modellkniv samt bränna hål med tången eller än heller en bränntånge som knivsmeden i norge lärde mig använda, av ett stycke plattjärn, sågar man till ett tångemodell som har ett kort groft skaft av plattjärn. Det här järnets tånge värmer du blåvarmt på spisplattan och bränner dina förborrade hål till rätt storlek, kyl med vatten. Jag har gjort och det gick utmärkt, det enda trä som fattat eld var rosenrot, horn fungerar utmärkt.
//J
 
Bränntånge

Jo på finare blad så brukar jag köra bränntånge, men det är oftast lite overkill på vanliga blad med jämn tånge, har man en rejält kilad tånge så måste man göra det dock.

Jag tycker gömd tånge är snyggt, dvs tången synns ej på baksidan, men om du har genomgående tånge kan man nita tången (helst varmt) mot en nitbricka av mässing/brons. Använd gärna ett nitjärn för att få en snygg nitning, det är annars svårt att slå en riktigt jämn nitning utan att slå på nitbrickan...
 
Är det någon som vet om det finns någon bra sida med bilder och bra information på hur man gör knivar i alla slag ?
 
Ett litet inlägg om horn

Hej jag såg er diskussion och tänkte bara lägga in några erfarenheter och åsikter.
Man skall ha "Järn-koll" om man värmer tången så man inte förstör härdningen.
Med 2 komponent så sitter tången stenhårt, speciellt om man filar jack/räfflor i tången. Jag knackade fast dem fån början, men har helt slutat med då det sitter bra i alla fall.

Att bränna ur med het tånge är något som jag imponeras av, jag tycker att det är lätt att horn spricker om det blir för varmt. men som jag sa så har jag dåligt med erfarenhet på "värmning".

Då jag använder älghorn spm ofta har ganska mkt märg, så tycker jag att det är viktigt att borra ur märgen och fylla med epoxy för att det inte skall bli glapp om märgen lossnar

HB
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nyburgaren Lägga till packnät, remmar och fästen på ryggan? Hur gör ni? Gör det själv 24
Didgeridoohan Ramryggsäck, ett gör-det-själv-projekt Gör det själv 17
kanis Tidn. Gör det själv, ett nr från sommaren '09 med beskrivning om verktygsvagn i trä?? Gör det själv 5
peter1959 Lite tips på gör det själv Gör det själv 3
Struntman Hur gör man en knivslida av läder? Gör det själv 1
xblp julgranen - vad gör man av den? Gör det själv 23
The Trooper Dry-bag:Så gör du. Gör det själv 5
Martin Fjäderlätt Bästa gör-det-själv-prylen! Gör det själv 86
johaneriksson gör-det-själv tips/projekt Gör det själv 0
asada Gör eget vindskydd till fältköket! Gör det själv 22
PojkeniSkogen Göra egen sovsäck med fyllning av frigolit? Gör det själv 30
DoktorGlas Göra egen drybag - med finesser Gör det själv 14
Dannej88 Egen kniv. Mall? Gör det själv 2
AnteÅ Göra en egen Schnozzel pumpbag Gör det själv 0
draeparen Göra egen träkåsa Gör det själv 20
Graget Tillverka egen kniv tips Gör det själv 8
ludwigjoakim Göra egen "bag protector". Behöver råd! Gör det själv 4
såg Tänkte mig bygga en egen eldkorg. Gör det själv 7
Smogz Tyg för att sy egen ryggsäck Gör det själv 8
dmchris Göra egen kniv - startmateriel Gör det själv 4
Steer086 Designa och sy egen vindjacka. Att tänka på? Gör det själv 1
MPA Göra egen kniv, fästa bladet Gör det själv 5
Glännman Egen vandringsstav - hur ska björken torka ? Gör det själv 36
anojak Egen tältlösning för Jämtlandsfjällen Gör det själv 10
Stefanmoe Sy en egen dunjacka vet ja Gör det själv 0
letsdoit tillverka egen luftmadrass Gör det själv 5
Brune Egen färgkodning på tält Gör det själv 3
hassex Filmtajm göra egen sandwichskiva Gör det själv 0
niclasfoto hur bygga egen flotte, modell serös! Gör det själv 3
mler Egen ryggsäck Gör det själv 17
DGR Tillverka en egen kosa?! Gör det själv 9
majjen Skapa egen ramsäck! Hurdå? Gör det själv 17
perrascout Bygga egen ryggsäck Gör det själv 15
samme83 egen padda? Gör det själv 9
Macaco Sy egen/förbättra packsäck. Gör det själv 0
jmlove Offert egen tillverkning syverkstad Gör det själv 6
mnd Designa egen rygga? Gör det själv 7
ala egen ljusramp... Gör det själv 5
arnell snida egen kanotpaddel Gör det själv 6
ÄventyrsCompaniet Tillverka egen klättervägg Gör det själv 6
Seglaren Egen kontakt till GPS! Gör det själv 6
SkytteS Laga kniv med glappt hjalt Gör det själv 18
Skogskungen Problem med kniv! Gör det själv 6
flanell göra kniv av sågblad Gör det själv 3
jonny69 kukri kniv Gör det själv 9
carvingkimbo Paracord på kniv Gör det själv 7
Kung Stalle Limma handtag på kniv. Gör det själv 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.