• Vi har ju bytt forum och det finns säkert en del att förbättra. Har du problem? Titta först i forumet Felrapporter om felet redan är känt. Om inte så kan du starta en ny tråd där. Har du förslag på förbättringar eller andra synpunkter så passar ett inlägg i Funktionsförslag bättre.

Laga kniv med glappt hjalt

Hej,

har en kniv som jag gjort i slöjden, för många år sedan.
Nu har tyvärr hjaltet/handtaget blivit glappt.
Kommer inte ihåg exakt, men jag minns det som att tången limades fast i hjaltet med något slags skumlim. Känns som om det är limmet som inte håller längre. Nu skulle jag i alla fall vilja laga kniven, om det går.

Kniven har genomgående tånge, med knapp i ändan, så jag tänker att man borde kunna lossa knappen genom att såga/fila loss den. Sedan borde hjaltet gå att dra loss från tången. Sedan tänker jag att man får kratsa loss det gamla limmet och limma om.

Någon som vet om det kommer att funka, och vad ska jag i sådana fall använda för lim den här gången? Hjaltet är f.ö. av masurbjörk och renhorn.
 
Jag har limmat knivskaft med epoxi, det funkar bra. Var noga med att blanda och använd gärna långsam epoxi, den som det står 5 minuter på kan vara ganska stressig att få till. Clas Ohlson har 60-minuters, den tar egentligen ännu längre tid innan den är helt hård, men 5-minuters är så snabb att du kanske inte hinner få in lim på rätt plats.
 
Låter som en bra plan, epoxi är standard att använda för knivar sedan några decennier :) och att ha en längre pot-tid är precis som Vandraren att rekomendera "snabb" epoxi blir stressigt och sällan lika bra. Har du mycket glapp kan du späda epoxi med lagom fint sågspån (ej damm) så behöver det inte gå åt en hel tub, den ska dock inte bli mättad med spån.

Om du glödgar tången (exempelvis med ett gaskök) så kan du smälta loss lim med den och få en exakt passform (men inte för nära bladet så härdningen går loss). Sågar/filar man riskerar man att ta bort mer än lim. Det beror dock lite på lim om det kommer lossna lätt med glödgad tånge.

Har du även sprickor mellan horn/trä kan du eventuellt knacka loss dem när tången är fri och limma om dem. Mindre sprickor som inte riskerar att gå upp igen tätas sannolikt till om du ger den ny olja som gör att den sväller något.

Om det blir tajt att få dit en ny knapp får du jobba av lite från en/båda ändar av skaftet beroende på vad som blir bäst. Sen knacka dit en ny med mycket tålamod. Testa detta innan limning är nog att föredra :)
 
Tack för jättebra svar. En följdfråga: Något tips på hur man gör för att inte epoxilimmet ska smeta ner hela kniven? Jag tänker att om epoxilimmet ska fylla ut ordentligt kommer överskottet att rinna ut. Hur hanterar man det?

Vad gäller träet tror jag att det är ganska ordentligt inoljat, eventuellt vaxat från början. Kan man dra på lite extra linolja för säkerhets skull?
 
Använd tejp.
Maskerings-tejp eller el-tejp för att antingen stoppa limmet att rinna ut, ellerför att göra en "form" att samla det inuti.
Man kan också tejpa det man vill skydda.

Vill man vara mera pysslig så kan man tillverka epoxi-spackel som inte rinner så lätt. Det finns färdig filler att blanda limmet med till lagom konsistens, eller så tar man bara såg/fil-spån av trä i lämplig färg så ser det ut som det trä man limmar dessutom när man putsar upp det sedan.

Olja efteråt.
 
Jag oljar oftast mina knivar med 50/50 av kokt linolja och balsamterpentin.

Tänk bara på att linolja kan självantända om det får ligga i trasor/spån etc.

Om den har väldigt fet yta kan du ha lite högre andel terpentin, den är till för att hjälpa oljan att tränga ner i kniven. Men om den redan har bra yta skulle jag bara polera kniven för att se om det den behöver mer olja. Är ytan bra, kan du ta nästan vilken olja som helst för att bara få en finare yta. Matolja funkar om du inte har någon träolja hemma. Enbart linolja tar väldigt lång tid att torka och ger lätt en klibbig yta på många material.

Maskeringstejp fungerar bra för att skydda övriga kniven från lim. Om du inte petar på limmet som rinner ut så är de ofta relativt enkelt att skära loss det. Börjar man kleta och torka av det så är risken större att det sätter sig bättre i porer, speciellt i horn med exponerad märg.

Tänk på att inte olja innan du limmar, det är nästan omöjligt att få helt rent och epoxi fäster riktigt dåligt på feta ytor.

/G
 
Lite uppföljning, har fått isär kniven och tången ren. Men har någon en idé om hur man får rent insidan på handtaget från gammalt lim? Känns som att det kan vara svårt att bli av med allt, men det mesta i alla fall. Har hittills kratsat med ett sågblad från sticksågen...
 
Du kan ju alltid borra ur det. Epoxi härdar med full styrka även utan press, så det är bara att fylla igen det du borrat bort.

Fast om du får i tången ordentligt så kan du lika gärna lämna limresterna kvar. Rugga upp med sandpapper, blås ur dammet och avfetta med tex rödsprit innan du limmar.
 
Om att bruka fel ord för att man vill verka kunnig, hjalt är grepp på svärd, på kniv brukas grepp, skaft om man vill vara korrekt.

go tur
 
Om att bruka fel ord för att man vill verka kunnig, hjalt är grepp på svärd, på kniv brukas grepp, skaft om man vill vara korrekt.

go tur
Å andra sidan verkar det ju inta ha uppstått några som helst missförstånd tidigare i tråden, så det där var en i mina ögon ganska tråkig kommentar att skicka in.
 
Tack för bra kommentarer, får kanske skaffa en mindre nålfil. Den enda jag har är för stor... Även om man har rejält med epoxi känns det bra att ta bort så mycket gammalt lim som möjligt tänker jag.
Hur viskös är epoxi förresten? Har genomgående tånge, så om det rinner för lätt kanske det bara rinner igenom..?
 
Tack för bra kommentarer, får kanske skaffa en mindre nålfil. Den enda jag har är för stor... Även om man har rejält med epoxi känns det bra att ta bort så mycket gammalt lim som möjligt tänker jag.
Hur viskös är epoxi förresten? Har genomgående tånge, så om det rinner för lätt kanske det bara rinner igenom..?
Du får täta mot tången där den kommer ut, annars rinner det igenom.
 
Har du tillgång till en slipmakin kan du slipa ner ett bågfilblad till en spetsig såg för att riva ut tågens plats i skaftet.
Du kan färga epoxin med filspån.

go tur
 
Okej, gick fint att limma. Det rann inte alls igenom. Men jag har lite problem att montera knappen bak över tången. Vet inte om jag helt enkelt inte slår tillräckligt hårt på tången, eller om jag låtit för mycket sticka ut...
Sedan funderar jag på ytbehandlingen, hade tänkt vaxa den men vilket vax ska man ha? Finns ganska mycket att välja på...
 
Om du har en nit tånge behöver du fästa knivbladet, med skydd, i ett skruvstycke och ha en ganska tung hammare för att kunna kallnita ner tången över brickan. Men om tången sticker upp över millimetern bör du fila ner den eller såga av den med en bågfil.

go tur
 
2/3 av nitens diameter ska sticka upp ovanför materialet. Använd en kraftig kulhammare. Det sitter ofta bättre om du lägger en koppar- eller mässingsbricka emellan. Du måste självfallet ha ett stöd för bladet. Se till att runda av nitskallen med kulhammaren eller använd ett dorn.
 

Logga in

Tips!