Kökskniv med fodral (att ta med)?

Eureka!

Efter att ha följt ett en intressant tråd på jerzeedevil där Mike "Bark River" Stewart marknadsundersöker köksknivar har följande skapelse tagits fram:

.KU_Red_Linen_S.jpg

Dessutom kan den fås med:

KU_in_Slip.jpg

Vidare är en kockkniv och santoku på gång, allt i Sandvik 12C27. Egentligen var jag sugen på litet mer exotiskt stål, men kombon liten kökskniv med fodral är nu uppfylld. Återstår att klura ut hur jag skall få över den på ngt smidigt sätt samt välja handtagsmaterial?
 
Efter att ha följt ett en intressant tråd på jerzeedevil där Mike "Bark River" Stewart marknadsundersöker köksknivar har följande skapelse tagits fram

Vidare är en kockkniv och santoku på gång, allt i Sandvik 12C27. Egentligen var jag sugen på litet mer exotiskt stål, men kombon liten kökskniv med fodral är nu uppfylld. Återstår att klura ut hur jag skall få över den på ngt smidigt sätt samt välja handtagsmaterial?
Skall jag vara ärlig så är jag inte så imponerad. Har sett modeller som enligt min åsikt lämpar sig bättre för lättare camping-matlagning.

Det som stör mig mest är att bladet är så lågt. Det finns inget utrymme för fingrarna i samband med den sk push-cut metoden:

180px-Chefs_knife_grip.jpg


Om man tittar på en sådan kniv som Trace Rinaldis TTKK så förstår man skillnaden:

TTKK.jpg


En annan kandidat är ju Tops Pasayton:

TopsPasayton.jpg


Jag tycker nog att kniven ser ut som vilken Barkie som helst ;).

~Paul~
 
Hmm, du har en poäng där. Om jag tar med mig EN kniv är min korta Wusthof kockkniv (16cm)ett bättre alternativ för allround matlagning. Alla goda tips till trots, saknar den fortfarande fodral (ja, jag är lat...). Hittills har inlindning i diskhanduk fungerat.

Kring Barkiekniven inser jag att det är lätt att ryckas med i diskussionen. Det blir en slags intimitet med tillverkaren som gör att man bortser från alla fakta. Fast jag är ändå rätt nyfiken på hans kommande kockkniv.... och sedan har jag ingen bra skalkniv....

Trace Rinaldis taktiska kökskniv är riktigt fin och ser ut att ligga bra i handen. Kul att man kan välja stål själv, men till det priset kanske man skall ta pengarna till Mr Itou istället?
 
Fast jag är ändå rätt nyfiken på hans kommande kockkniv

Trace Rinaldis taktiska kökskniv är riktigt fin och ser ut att ligga bra i handen. Kul att man kan välja stål själv, men till det priset kanske man skall ta pengarna till Mr Itou istället?
Samma här. Hm, mr Itou gör en del fina knivar i alla kategorier ;-).

~Paul~
 
Kanske något för lång men vilken skönhet! Tillverkaren kan garantera ett stort antal olika stålsorter och varianter. Antar därför att en kortare version inte är utesluten ;).

JohnParkskkskniv.jpg


~Paul~
 
hmm

Ska precis slå till på en Fällkniven PP22, 21cm kockkniv. Vad tror du om den DePaul. Liknande kniv som jag har sedan tidigare är en 20cm AndersPetter Backaryd kockniv. Kommer jag att märka stor skillnad på de två knivarna eller är lite "tårta på tårta". Jag lockas av att ha en fantastiskt bra kockkniv. Jag är egentligen ute efter en 25cm men till Priset på PP22 så tror jag att 21 cm får räcka.
Vad tror du, det är ju en jäkla jungel med stålsorter och olika längder...

Mvh Magnus
 
Ska precis slå till på en Fällkniven PP22, 21cm kockkniv. Vad tror du om den DePaul. Liknande kniv som jag har sedan tidigare är en 20cm AndersPetter Backaryd kockniv. Kommer jag att märka stor skillnad på de två knivarna eller är lite "tårta på tårta". Jag lockas av att ha en fantastiskt bra kockkniv. Jag är egentligen ute efter en 25cm men till Priset på PP22 så tror jag att 21 cm får räcka.
Vad tror du, det är ju en jäkla jungel med stålsorter och olika längder...

Mvh Magnus
Magnus, jag har själv en PP12 med ett 27 cm långt blad. Det är en kanonkniv trots att jag egenligen inte gillar helmetallknivar. Dock är handtaget så väl utformat att det inte spelar någon avgörande roll i det här fallet.

Jag antar att Fällkniven AB fortfarande har extrapris på PP22 och mitt råd till dig är således att slå till. Mycket bättre förhållande mellan kvalité och pris får du nog inte på ett bra tag ;)

Den slår din Anders Petter med hästlängder. Jag har självklart en sådan också. Det är en Oxelgren på 25 cm. Och visst är den bra men inte alls i samma klass som Fällkniven.

~Paul~
 
Senast ändrad:
Jätterbra svar, precis vad jag ville höra :) Nu får jag nöja mig med 21cm och lära mig hantera den på ett bra sätt. Bättre kniv för 829kr inkl frakt går nog nästan inte att hitta om jag inte sneglar mot webbshopparna i Japan!
Är det fördelaktigt att förvara den på ett magnetlist?
 
Jätterbra svar, precis vad jag ville höra :) Nu får jag nöja mig med 21cm och lära mig hantera den på ett bra sätt. Bättre kniv för 829kr inkl frakt går nog nästan inte att hitta om jag inte sneglar mot webbshopparna i Japan!
Är det fördelaktigt att förvara den på ett magnetlist?
Jag har min på en magnetlist från Clas Ohlson. Funkar fint :)

Annars så följer det med ett pappfodral om man vill använda det i stället. Bör också funka.

~Paul~
 
Nån med en bra idé hur man bäst fixar till ett fodral till en hackkniv?

Har fått tag på en som totalt är ca 15cm lång och väger 33g med vanligt rostfritt stål,den får ersätta Viktorinox'en.


peter
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.