Gör eget vindskydd till fältköket!

Hej!

Här kommer ett tips (kanske inte nytt, men ändå) hur man gör ett vindskydd till fältkök.

Var inne i butik och kollade MSR:s vindskydd. Vindskyddet består i princip av tunn tunn plåt (nästan folietjocklek). För detta ville butiken ha 125 spänn.

Jag gick och köpte en rulle ugnsfolie och limmade ihop (använde lite silicon som jag hade hemma) ca tre våder med varandra (ca 150 cm långa) samt vek alltihop på mitten (vik alltså så att det fortfarande är 150 cm lång, men hälften så högt). vik in och limma kanterna så att det inte fransar upp sig.

Anpassa längden efter omkretsen du önskar på vindskyddet!

Viola!

Ett vindskydd för ca 10 spänn.
 
Limmet klarar värmen!

Hej!

Jo då, limmet klarar värmen. Dessutom är det "inkapslat" så även om det smälter så håller det sig där det ska.

Jag provade skyddet under karolinermarch som genomfördes under nyårets första dagar och det föll väl ut.

Tips använd inte gas i minusgrader! Den missen gjorde jag. Tag med sprit istället (om du nu har ett kombikök förstås!)

Mvh


Niclas
 
Vilket lim

Vilket lim och hur mycket använde du ? Några längsgående strängar eller en matris ?

/Per Brune
 
Bra tips!

Jag har också gjort egna vindskydd med hjälp av ugnsfolie. Faktiskt behöver man inget lim om man viker kanterna flera gånger, det funkar bra ändå. Med tre lager folie är min erfarenhet att vindskyddet med tiden inte tål hettan från en gasolbrännare - det går hål. Nu kör jag med fem lager och då har det inte varit några problem.
 
Ugnsformar av folie brukar vara lite tjockare, så slipper man limma ihop flera lager. Kan dock vara problem att hitta tillräckligt stora.

Till mitt lilla kök har jag använt uppskurna ölburkar (50 cl-burkar) och helt enkelt häftat ihop ett par bitar med vanlig häftapparat (klammrarna diagonalt längs den överlappande skarven). Nackdelen är att den plåten inte är "mjuk" utan fjädrar, så det går inte så bra att vika (men man kan rulla in det i liggunderlaget istället).

Amerikanarna köper "roof flashing", alltså takplåt av aluminium, men här i Sverige är det väl inte nåt man hittar på en vanlig byggmarknad direkt.
 
Luftslang till bil funkar också

Hej!

En sån där veckad, böjbar aluminiumslang som man kan köpa på macken är också gjord av lite tjockare aluminium och är tillräckligt lång. Att den är veckad gör också att den blir styvare. Snitta bara upp den på längden och vik ut den. Vik även kanterna så blir den ännu stabilare.

// Fredrik
 
Jag fixade ett 3-sidigt vindskydd häromdagen av trippelvikt aluminiumfolie, med "tårtbitar" nertill som man viker in under gasflaskan så att det blir självstabiliserande och står bra. Det når upp från botten av gasflaskan förbi brännaren upp på halva grytan ungefär.

På läsidan lämnas en öppning av valfri storlek så man når ställskruven och inte hettar upp flaskan. Går att vika ihop till ett litet platt paket, vikt ca 20 gram. Inte fälttestat ännu men det ska nog vara funkis. Möjligen bör folien bytas mot något lite stadigare, men vill hålla vikten under 50 gram.
 
Tokvarmt?

Blir det inte tokvarmt för gasbehållaren om man kör med ett minigaskök (typ Pocket rocket eller Crux) och har ett vindskydd som täcker från marken hela vägen upp till kastrullkanten?

Finns det nåt klurigt sätt att i så fall fixa till så att gasbehållaren inte grillas?
 
Hm, tror inte det, inte om man lämnar en sida öpppen/halvöppen. bara kökstestat ännu dock, då kändes det inte som att det var någon fara.. Får väl posta en varning om jag strimlas av explosionssplitter.. :-/
Finns ju dock varianter där man skärmar av brännaren från flaskan.
 
Varning

Jag använde ett alu-vindskydd(msr) till mitt Primus mini-kök med resultatet att peizo-tändaren smälte och blev oanvändbar. Ingen explosion dock.
/Thomas J
 
Re: Tokvarmt?

Nordesjo; sa:
Blir det inte tokvarmt för gasbehållaren om man kör med ett minigaskök (typ Pocket rocket eller Crux) och har ett vindskydd som täcker från marken hela vägen upp till kastrullkanten?

Finns det nåt klurigt sätt att i så fall fixa till så att gasbehållaren inte grillas?

Som doug_reed skrev så kan det bli riktigt varmt - särskilt om vindskyddet ställs som en cylinder tätt omkring köket. En VARNING är på sin plats!

På mina gasolbehållare står att de ej får utsättas för högre temperatur än +50 grader C. Det är lätt att hamna på högre temperatur om man "vindskyddar" för mycket. Är det någon som vet hur pass känsliga gasolbehållarna är - när de kan tänkas explodera?? Störst risk måste väl vara när behållaren är full och innehåller som mest gasol som kan expandera av värmen?? Känner ni till några fall där gasolbehållare exploderat?? Detta kanske egentligen är frågor för en ny tråd...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nyburgaren Lägga till packnät, remmar och fästen på ryggan? Hur gör ni? Gör det själv 24
Didgeridoohan Ramryggsäck, ett gör-det-själv-projekt Gör det själv 17
kanis Tidn. Gör det själv, ett nr från sommaren '09 med beskrivning om verktygsvagn i trä?? Gör det själv 5
h.g Gör din egen kniv Gör det själv 23
peter1959 Lite tips på gör det själv Gör det själv 3
Struntman Hur gör man en knivslida av läder? Gör det själv 1
xblp julgranen - vad gör man av den? Gör det själv 23
The Trooper Dry-bag:Så gör du. Gör det själv 5
Martin Fjäderlätt Bästa gör-det-själv-prylen! Gör det själv 86
johaneriksson gör-det-själv tips/projekt Gör det själv 0
andy69 Göra eget footprint! Gör det själv 9
MadMonthicebeer Sy eget tält Gör det själv 6
johannatillfots Tyg- sy eget sovsäcksöverdrag Gör det själv 26
carl-fredrik Ett eget solo tält på 480g Gör det själv 21
fillek göra eget "ved kök" tips Gör det själv 5
ramsis_iv Tänkte göra eget vindskydd Gör det själv 15
sagoskog Sy eget regnskydd till kameran Gör det själv 1
danisko Göra eget sömtätningsmedel (typ SilNet) Gör det själv 29
aguila Göra eget vattenpelar test? Gör det själv 34
Bettega Tillverka eget bälte med platt spänne- men var hittar jag platta spännen? Gör det själv 6
xblp Regn/Vindskydd, önskar tips för att sy eget Gör det själv 12
yakman sy eget tält!? Gör det själv 7
Boel Olin Eget duntäcke för utebruk Gör det själv 0
Farbror Bygga ett eget fodral/hållare till Mag-Lite Gör det själv 3
Sterling Göra eget termarest? Gör det själv 16
_tobbe_ Vindskydd till kök? Gör det själv 4
ludvig_svensk Titan - vindskydd och firebox Gör det själv 33
dabac Bygga vindskydd / slogbod Gör det själv 3
dmchris Botten till vindskydd Gör det själv 19
avslutat medlemskap 131216 Vindskydd toppmonterat gaskök. Gör det själv 25
MagArne Någon som gjort vindskydd till bensinkök? Gör det själv 9
bosseiskogen Ritning enkelt vindskydd Gör det själv 0
hodder vindskydd-toppmonterat gaskök Gör det själv 17
såg sy ett vindskydd Gör det själv 1
fotografiskt Vindskydd av presenning för sju man Gör det själv 39
samme83 Vindskydd/Rastplats Gör det själv 4
Carlarmfelt vindskydd för gaskök Gör det själv 11
Bitvargen Vindskydd och ryggstöd till Segebaden pulka Gör det själv 2
hanspers Material till vindskydd Gör det själv 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.