Tillverka vattentät och slagtålig kameraväska, tips?

Jag har en ryggsäck från Fjällräven, där det går att ta bort topplocket och knäppa fast det över bröstet på axelremmarna istället. Nu har jag införskaffat en systemkamera, som inte ryms i topplocket. Och jag vill att den ska vara lättilgänglig, för ligger den i ryggsäcken, ja då blir den liggande där.

Så min tanke är att ta en 15-liters dry-bag av något slag, fodra den med liggunderlag så att det blir som en fyrkantig ask, med plats för extra objektiv och lite annat smått och gott, sy fast remmar på den så att jag kan använda mig av knäppena som finns på ryggsäckens axelremmar.

Hur får jag säcken att fortsätta vara vattentät efter att jag har sytt i den? Limma? Har någon redan gjort en sådan som har bra tips?

/annika
 
Annika

En styrväska i regntätt utförande är en go grund att börja från. Det allra enklaste är att vika en bit vaxduk över kameran, skär hål för kameraremmen, gör den lite bredare än kameran, en dylik har fått mina mekaniska kameror att överleva oväder i över 50år.
Regntät cykelväska är bra till det där lite mer som man behöver till sin systemkamera när man snabbt vill ha fram den och göra något speciellt. Makro och de tillbehören som behövs för det, ljus, bakgrund, låsare (när det blåser).
Inredningen är viktigt att den passar din utrustning.

go tur
 
Annika

En styrväska i regntätt utförande är en go grund att börja från. Det allra enklaste är att vika en bit vaxduk över kameran, skär hål för kameraremmen, gör den lite bredare än kameran, en dylik har fått mina mekaniska kameror att överleva oväder i över 50år.
Regntät cykelväska är bra till det där lite mer som man behöver till sin systemkamera när man snabbt vill ha fram den och göra något speciellt. Makro och de tillbehören som behövs för det, ljus, bakgrund, låsare (när det blåser).
Inredningen är viktigt att den passar din utrustning.

go tur

Har du alltså vaxduken på kameran när du tar bilder i oväder åxå? Det kan ju isf vara ett bra komplement till en vattentät kameraväska... Jo, jag ska försöka få inredningen så tight som möjligt och gärna göra vadderingen dubbel. Men det känns som att jag hellre vill limma liggunderlaget, än att tejpa ihop det. Vad ska jag använda för lim som inte smälter plasten, utan som bara limmar ihop den och som INTE rinner ut på kameran?
 
Nej, Kontaktlim blir bara hårdare med tiden. Ett alternativ till liggunderlag är att
använda 'Dekorgummi' från panduro. Finns i en 6mm variant. Den är styvare, lika vattentät och funkar väldigt bra att limma med kontaktlim. Här är min väska i halvfärdigt stadium.
Kjell
 

Bilagor

  • _1090663.jpg
    _1090663.jpg
    54.9 KB · Visningar: 901
Fördelen med att tejpa, som jag ser det, är att man kan platta till/trycka ihop väskan när den inte används - om det skulle finnas det behovet. Och att det är mindre risk att tejpfogar går sönder än limmade om de utsätts för yttre påverkan...

btw, mina väskor i andra tråden tuffar på fortfarande. Har även gjort fler. Lilla väskan till kompakten fick jag byta påse till, visade sig att den där tunna silnylonpåsen jag hade först inte var särskilt vattentät=D
 
Fördelen med att tejpa, som jag ser det, är att man kan platta till/trycka ihop väskan när den inte används - om det skulle finnas det behovet. Och att det är mindre risk att tejpfogar går sönder än limmade om de utsätts för yttre påverkan...

btw, mina väskor i andra tråden tuffar på fortfarande. Har även gjort fler. Lilla väskan till kompakten fick jag byta påse till, visade sig att den där tunna silnylonpåsen jag hade först inte var särskilt vattentät=D

jo, där har du en poäng... men har du använt vanlig silvertejp? hur fäster den på liggunderlag? och finns det risk att tejplimmet kladdar av sig på kameran? Jag tänkte göra ett fack för mitt andra objektiv så det kommer att bli svårt att platta till det, men annars är det ju en smidig funktion...
 
Jag har någon märkestejp och den sitter som gjutet mot liggunderlag och inget "kladd". Tänk till så att du inte fastnar med t.ex. blixtfoten varje gång kameran ska ur eller i.
 
Jag har använt billig tejp från Biltema, sitter som berget utan kladd eller nåt. Går inte att lossa tejpen från liggunderlagsbitarna utan att dra sönder dem.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Blåbär_1 Tillverka myggnätsingång - tält Gör det själv 5
Graget Tillverka egen kniv tips Gör det själv 8
ol__ Tillverka kökskniv Gör det själv 9
Bulgakov Tillverka usbkabel Suunto X6HR Gör det själv 2
myospinae tillverka regnplagg? Gör det själv 6
letsdoit tillverka egen luftmadrass Gör det själv 5
bjed0001 Att tillverka snöskor? Gör det själv 24
Bettega Tillverka eget bälte med platt spänne- men var hittar jag platta spännen? Gör det själv 6
Polarnatt Tillverka egna kickerskins Gör det själv 3
DGR Tillverka en egen kosa?! Gör det själv 9
miyata Tillverka egna cykelväskor Gör det själv 2
Brune Vad kan man tillverka av en slider ? Gör det själv 4
balo Tillverka batterisele? Gör det själv 3
Hutt Tillverka billigt vattetätt skydd till GPS, mobil mm Gör det själv 0
ÄventyrsCompaniet Tillverka egen klättervägg Gör det själv 6
gisslar Tillverka en plugg? (för plastning) Gör det själv 7
Didgeridoohan Ramryggsäck, ett gör-det-själv-projekt Gör det själv 17
Kanii Vattentät systemkamerapåse Gör det själv 4
BadCash Hemmabyggd vattentät rygga Gör det själv 3
hannulan 2 lagers vattentät tyg Gör det själv 5
Kvarnträsk DIY vattentät kameraväska Gör det själv 32
tomekman Vattentät dragkjedja Gör det själv 1
S Johansson Vattentät dragkedja Gör det själv 3
MickeB Vattentät förvaring Gör det själv 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.