Lätt ramsäck

@ Patrik_L
Vet du händelsevis vad en LK-70 ram väger? Vore intressant att veta!

@ hallonraden
Inte alls omöjligt att det landar på en tygvikt någonstans där i krokarna. Kör jag kolfiber kan det hända att jag istället laminerar en platta att utgå ifrån men rör är inte otänkbart. Känns dock svårart att foga dem. Sen finns såklart möjligheten att mixa material. Eller att laminera små plattor som förbinder kolfiberrören. Skulle kunna bli en trevlig lösning! Nackdelen med kolfiber är såklart att det är skört.

Spontant känns kolfiberlösningarna mer aktuella till en softpack men självklart skulle de även fungera till en ram och en modern sådan!

Misstänker att det här projektet kommer att sluta i en serie experiment av mer och mindre lyckad karaktär!

Tack igen alla ni som bidrar!
 

Tyvärr, nej...

LK35 har en ngt mindre ram än LK70 och är lite nättare och lättare.

...båda är i stål och knappast lättviktare...en LK70 väger omkring 3.8 kg (beroende på vilket tyg som används) och ramen med bärremmar mm är mer än halva vikten...

//J

//J
 
Någon som provat gjutna lösningar som denna?

http://www.google.se/imgres?q=backp...&tbnw=72&start=38&ndsp=48&ved=1t:429,r:2,s:38

Inte tillverkarens hemsida utan helt enkelt den bild som var enklast att hitta på Google...

Den där plast-ramen ser ut att vara identisk med en ram som Haglöfs marknadsförde nån gång på 80-talet.

Jag kände på den i en butik när dom lanserades. Den var varken stabil eller lätt. Följdaktligen blev den lika framgångsrik som plast-cyckeln "Itera" från samma tidsperiod.
 
Hehe, såg faktiskt en Itera i veckan, Det är en koloss! Där har man inte snålat med plasten ;)

Träram känns absolut intressant då det är otroligt enkelt att göra och vikten förhållandevis låg. Även det som är lättast att "paniklaga" när man är ute.

Tackar för bilderna, både Rangern och Jyskramen är bra exempel på sätt att hålla det på en lagom nivå för ett första projekt och samtidigt uppnå ett gott resultat.

Misstänkte att LK-70 skulle ligga runt 2kg då jag sett rykten på forumet som säger att väskans vikt är omkring 2kg och totalvikten på 3,8.

//Joel
 
Haglöfs Skarja?

Vad sägs om att utgå från en Haglöfs Skarja? Min väger 1,7 kg (ram + säck + några extra remmar). Den bör vara lätt att få tag på begagnad.

Lycka till, Klas
 
@ Patrik_L
Vet du händelsevis vad en LK-70 ram väger? Vore intressant att veta!

Tyvärr hittar jag inte min gamla LK70 för tillfället, men jag strippade en LK35-ram från allt tyg och landade på 1108 g. Där har du en fingervisning om vikten på LK70-ramen. En LK35-ram har måtten 58x32 cm.

Annars går det säkert att bygga något lättare av VP-rör och vägpinnar... ;-)
 
Köpte faktiskt en Skarja för ändamålet. Kom dock fram till att jag vill ha en längre ram. Viktmässigt ligger ramen dock i helt rätt klass!

Kanske får fundera över hur viktig längden är.

//Joel
 
Svetsa själv är kul, men kanske inte det första man ska ge sig på om man inte kan svetsa tig. Sen bör man ha möjligheter att efterbehandla skiten också.
 
Köpte faktiskt en Skarja för ändamålet. Kom dock fram till att jag vill ha en längre ram. Viktmässigt ligger ramen dock i helt rätt klass!

Kanske får fundera över hur viktig längden är.

//Joel

Jag ska se om jag inte kan hitta LK70-säcken i källaren/vinden/skåpen så att du kan få en exakt vikt på även den ramen. Jag har för mig att den är större, men i något tunnare gods och därför faktiskt inte väger så himla mycket mer (om den nu gör det) - det får vi svar på när/om jag hittar den...

Att förlänga en LK35/70 upp till ett par decimeter uppåt tycker jag inte verkar vara något större problem rent tekniskt - åtminstone inte om du kan hantera en MIG/TIG/gassvets. Möjligtvis riskerar du att slå i nacken i ramen om du bygger på för högt, men det beror ju på hur det övriga bärsystemet utformas.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.