Läckande liggunderlag

Jag har ett självuppblåsande liggunderlag av märke Artiac. Verkar nu som om det läcker. Hur kollar jag det bäst själv? Måste jag blåsa upp det och så tröka ner i badkaret och se vart det pyser? Finns det nåt annat/bättre sätt?
 
mariaa; sa:
Jag har ett självuppblåsande liggunderlag av märke Artiac. Verkar nu som om det läcker. Hur kollar jag det bäst själv? Måste jag blåsa upp det och så tröka ner i badkaret och se vart det pyser? Finns det nåt annat/bättre sätt?

sprayflaska och såp/diskmedels vatten
spraya på det rejält uppblåsta liggunderlaget och se var det bildas bubbla/or. torka där och laga hålet och skölj av när du är klar med hålet/en.

trycker du ner det i badkaret finns det en risk att du råkar suga in vatten genom hålet när du håller på att knöka med liggunderlaget. Ingen stor risk och man kan fråga sig om man inte andas in mer vatten i den när man blåser upp med munnen.
men dock..
 
Såpvatten

Tack för tipset. Jag funderade också på det där med att det kan slinka in fukt i underlägget... sprayflaska borde funka, antar att diskmedel också går bra? Måste nog testa nästan genast :) *inspirerad*
 
Ett RIKTIGT bra sätt är den lilla "grunkan" med små kulor i (en runt liten burk) som vid ett hål lyfter kulorna och indikerar hål på Termarest etc? Hittar den inte nu men finns säkert på Globetrotter.
 
hobbes; sa:
trycker du ner det i badkaret finns det en risk att du råkar suga in vatten genom hålet när du håller på att knöka med liggunderlaget.

Så länge trycket är högre i liggunderlaget än i vattnet (och det är ju hela vitsen, annars blir det ju knappast nåt bubblande) så är det nog inga problem.

Men jag håller med om att det är bättre att bara "smörja på" vatten än att doppa ner hela konkarongen.

När man ändå håller på kan man ju passa på att döpa sitt liggunderlag. :)
 
Så länge trycket är högre i liggunderlaget än i vattnet (och det är ju hela vitsen, annars blir det ju knappast nåt bubblande) så är det nog inga problem.

Men jag håller med om att det är bättre att bara "smörja på" vatten än att doppa ner hela konkarongen.

När man ändå håller på kan man ju passa på att döpa sitt liggunderlag. :) [/QUOTE]

Tack för det tipset, återstår bara att hitta på ett passande namn ;)
 
Båtar brukar man ju döpa med att klirra en flaska i skrovet och ett liggunderlag i badkaret liknar en båt... :) [/QUOTE]

Men då återstår problemet: ska man klirra flaskan i badkaret eller i liggunderlaget? :)
 
Pyspunka är tyvärr inte lätta att hitta med någon av metoderna. Har man fått ett hål som verklige leder till ett luftflöde så fungerar det. Men de verklige irriterande hålen är de som precis gör att du vid morrontimmarna ligger och fryser om häcken för att den ligger på snön, ett riktigt litet läckage. Nedsänkning i vatten leder till massvis med bubblor över hela liggunderlaget. De släpper överallt och indikerar inget alls. Spraya diskmedelslösing kan fungera bättre, men det är inte enkelt med små hål.
 
mariaa; sa:
Jag har ett självuppblåsande liggunderlag av märke Artiac. Verkar nu som om det läcker. Hur kollar jag det bäst själv? Måste jag blåsa upp det och så tröka ner i badkaret och se vart det pyser? Finns det nåt annat/bättre sätt?

Aritac underlagen brukar gå sönder, så mitt råd om det inte är för gammalt är att reklamera det direkt.

Har stött på åtminstonde fyra personer som haft artiacunderlag som pajjat efter 2-3 nätters sovande.

Reklamationerna har gått igenom utan problem. (pengarna tebax och har sedan köpt "riktiga" underlag som har hållit sedan dess)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.