hur smält- och brandtåliga är cellplast liggunderlag?

Hur hög temp tål vanliga liggunderlag av cellplast innan de smälter eller brinner?

Anledningen till min fråga tangerar väl utsidans ändamål men ni får väl ta bort om det faller utanför ramen - jag tänkte sätta bitar som isolering/vindskydd innanför grillen på bilen för att snabbare få upp motortemp och på så vis skydda den mijlö vi gärna vill vara ute och vistas i.

Men jag vill ju inte att det smälter eller börjar brinna då bilmotorn kommit upp i temp. fartvind kommer ju att kyla framifrån men innanför finns bilens varma motor.

På gamla bilar fanns ju mekanisk rullgardin i metal för samma sak och vissa nya bilar har elstyrda jalusier för samma effekt.

/Patrik
 
Ja det klarar ju ett liggunderlag så men termostaten i motorn ser ju till att det inte cirkulerar nått i kylaren förrän det behövs (en liten grundcirkulation på kanske 1% finns alltid som minium.

Vad du däremot gör med en sådan lösning är att bromsa vinden genom motorutrymmet och därmed snabbar på uppvärmningen - och för det behövs ju inget liggunderlag utan nån plastskiva.
 
Oavsett vad du stoppar in i motorrummet så bör det ha ett bra avstånd till grenrör, ev turbo och avgassystem.
 
Oavsett vad du stoppar in i motorrummet så bör det ha ett bra avstånd till grenrör, ev turbo och avgassystem.

Ja, ingetdera sitter ju precis bakom grillen på min bil. Där sitter ju helt naturligt kylaren för att normalt få del av fartvindens kylning men det är ju denna jag vill undvika vintertid.

/Patrik, som tycker liggunderlag är lätt-slöjdade och -fästa annars
 
Bakom grillen sitter vanligtvis först kondensorn till luftkonditioneringen på alla bilar som har det. Så kanske inte den som du tänkte "isolera"?
Först bakom denna sitter kylaren till motorn, så till viss del redan skyddad av den första.
 
Har gjort samma sak med wellpapp fast på lastbilar.

Satte då pappen framför kylaren och det är viktigt att komma ihåg att ta bort den.
 
Jag undrar om du verkligen kommer att vinna något på detta, att ha kylarvattennivån på minimum och oljan mot minimun borde ge ungefär samma resutat (vilket inte kan ekommenderas att leka med), dagen termostat är nämligen väldigt bra. Om blocket är nerkylt skall det värmas upp i vilket fall med eller utan vindskydd, en värmeväxlare på avgasröret som tar in förvärmd luft in i luftfiltret är vad jag tror på men detta måste regleras vettigt 1. det får inte bli för varmt, 2. Antinget ett maxflöde anpassat till tomgång eller tryckstyrt ty het luft och fullgas är inte optimalt.

Vad som är enklast är att gå ner 5 till 10 grader i viskositet på oljan om du kan och vill dona, ty även om vattentemperaturen är perfekt kommer oljan att ha en tendens att vara kallare på vintern 10 gr celcius differans har jag mellan 35 gr på sommaren och runt 0.

Men testa gärna, men jag skulle nog ta papp trots allt och se till att det inte kommer in i fläktar, turboaggrigat (också kompessorsidan, man räknar med 10 gr per 0,1 bars laddtryck, med 1 bars övertryck kan du nå över 100 grader, står liggunderlaget då pall?

Och de brinner bra, jag har brännt ett trasigt en gång, fast det kommer nog inte att antändas utan smälta vackert :(
 
Skyddet skall ju inte placeras helst framför kylet utan täppa till grillen för och slippa en del luftgenomströmning i motorutrymmet

Då kan fläkten fortfarande arbeta med att dra luft igenom vid behov.
 
Det finns ju folk som monterat en varmvattenberedare bak i bilen och låtet den accumlera 80-90 gradigt vatten vid körning och sen via lite styrning ett dygn senare kunnat hoppa in i bilen och starta den varpå kylsystemet tagit vatten därifrån och värmt upp motorn

Det finns även bilar med detta standardmonterat men då en stor termos.

Det är gratis det är ju inte en motorvärmare.
 
Det finns ju folk som monterat en varmvattenberedare bak i bilen och låtet den accumlera 80-90 gradigt vatten vid körning och sen via lite styrning ett dygn senare kunnat hoppa in i bilen och starta den varpå kylsystemet tagit vatten därifrån och värmt upp motorn

Det finns även bilar med detta standardmonterat men då en stor termos.

Det är gratis det är ju inte en motorvärmare.

Nu förstår jag inte hur du kan få det du räknar upp till att vara gratis? I så fall vill jag att du kommer och installerar det hos mig.
Motorvärvare är bra saker, det finns dock ett bekymmer, dom kräver ett eluttag, eller att man har en bränsledriven installerad.

I övrigt förvånas jag av hur något så enkelt som en motors kylsystem kan upplevas så krångligt.
En bit kartong framför en del av kylaren fungerar utmärkt om man sätter den precis innanför grillen, helst inte i anliggning mot kylaren.
Sen måste man ju så klart hålla ett öga på motortempen, stiger den onormalt högt så får man minska ner på ytan hos kartongbiten.
Jag har visserligen bara praktiserat detta i dryga 35 vintrar men aldrig haft bekymmer, och installationen brukar ta 10 minuter.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gun-valld Tjockare liggunderlag av cellplast Gör det själv 19
adventure_transport Fuktspärra frigolit (EPS cellplast)? Gör det själv 3
asemyr Cellplast Gör det själv 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.