limma liggunderlag och kardborre

Vilket sorts klister är lämpligt för att limma liggunderlag och kardborreband? vanligt kontaktlim ska tydligen inte funka så bra

Håller på med kamerainredning till ryggsäcken om det är nån som undrar
 
limma liggunderlag

Försök få tag på sånt lim man använder för att limma rörisolering. Det är någon from av kontaktlim, men jag vet inte exakt vad.
När det gäller kontaktlim i allmänhet kan jag väl säga att Karlssons fungerar dåligt (jag har provat), men prova dig fram.
 
Liquisole

Jag brukar använda Liquisole när jag limmar ihop två bitar av liggunderlagsmaterial. Det har jag bl a gjort i min kameraväska och det har hållit bra. Jag har också skarvat ihop ett extralångt liggunderlag genom att limma på en bit i "kortänden". Det har hållit bra i flera år.

Nackdelen med Liquisole är att det stelnar så förskräckligt långsamt.

MVH

Peter Ask
 
Lyfter en gammal tråd. Limmet på clas Ohlsson finns inte längre. Liqisole har jag egen dålig erfarenhet av på liggunderlag. Provar kontaktlim just nu men är skeptisk då det mest limmet åkte in i liggunderlaget. Skulle ju va bra med ett spraylim.
 
Provar kontaktlim just nu men är skeptisk då det mest limmet åkte in i liggunderlaget.

Om det första lagret åker in kanske det kan användas som ett grundlager för ett nytt lager ovanpå. Jag har limmat ihop liggunderlag med kontaktlim och det sitter, men är inte särskilt dragbeständigt, om det är ett krav.
 
Jag funderar på att limma fast underlaget i min thermareststol. Det innebär att jag tror att det kommer att bli en del skjuvkraft (dvs horisontell kraft mellan tyg o cellplast), så det bör nog va ett bra klister.

Jag har iaf provlimmat m kontaktlim hemma nu, får se hur det blir när det härdar.

Dubbelhäftande tejp är nog en bra idé, för hållbarheten, känns som att det borde väga mer än lim dock.

Limpistol o härdlim tror jag inte fäster så bra. Jag misstänker att det kommer att bygga för mycket och sen korva sig och försvinna pga skjuvkrafterna efter en stund.

--------------------------------------------- ---> skjuvkraft på tyget
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
uuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu <--- skjuvkraft på underlaget

Teckenförklaring:
'-' tyget
'~' limmet
'u' liggunderlaget
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.