Limma "fet" plast.

Hej!
Jag har en liten plastdetalj som spruckit.
När jag försökte limma ihop den med nåt superlim så ramlade den bara isär igen.
Anledningen till detta tror jag är att plasten är "fet", så att limmet inte fäster.

Finns det nåt annat lim som funkar?
Vanligt Karlssons?
Ska man försöka tvätta ytan med nåt kemiskt gojs?

/BAX
 
BAX; sa:
Hej!
Jag har en liten plastdetalj som spruckit.
När jag försökte limma ihop den med nåt superlim så ramlade den bara isär igen.
Anledningen till detta tror jag är att plasten är "fet", så att limmet inte fäster.

Finns det nåt annat lim som funkar?
Vanligt Karlssons?
Ska man försöka tvätta ytan med nåt kemiskt gojs?

/BAX

Hej BAX!
Du kan använda en primer och ett cyanolim.
http://www.loctite.se/produkter/770.htm

/Ulf
 
Hyvens!

Ska testa Primer och Lim bara jag finner dessa produkter.

Finns dom på macken?
Eller hos järnhandlarn?

/BAX
 
Re: Hyvens!

BAX; sa:
Ska testa Primer och Lim bara jag finner dessa produkter.

Finns dom på macken?
Eller hos järnhandlarn?

/BAX

Jag vet inte exakt var du kan få tag på det (den jag använt kom från mitt förra jobb).
Elfa har www.elfa.se
Tibnor AB (kolla Gula sidorna)
Clas Ohlson har inte.

Annars välsorterade järnhandlare.
Eller ring Loctite och hör om dom har någon leverantör i din närhet/postorder (kan vara känsligt att skicka så möjligen inte postorder...)

/Ulf
 
Hittade faktiskt loctites snabblim med primer på clas ohlson för ett tag sen. Har inte testat det än dock.

magnus, besserweiser =)
 
Om du vill hitta rätt grejor för jobbet föreslår jag att du letar i modellflygbutiker. Dom brukar ha ett gäng olika CA lim samt att de kan visa vilken primer du skall ha till vad... brukar underlätta.

Gör dessutom rent med aceton.

lycka till/samme

ps. akta ögonen när du limmat och det börjar ryka ur fogen, det svider ordentligt om du får kontakt med röken i ögonen (brukar oftast uppstå då man limmar porösa material)
 
Tack för tipsen.
Nu bor jag i Härjedalen, modellflygbutiker eller liknande är inte så vanliga här.
CLAS O. hade vad jag söker, men dom skickar inte (vissa) kemprodukter via post och jag har 30 mil till butiken.
Skall kolla i nån byggbutik och på macken.

/BAX
 
CA -lim

En liten varning om snabblimmen. Som en tidigare postare skrev, så kan det ryka till lite ibland när det härdar. OK, det svider i ögonen, men den faran är liten jämfört med inandningen mm. På serare tid har man från arbetsskyddssidan uppmärksammat faran med bla CA-lim och andra produkter som innehåller isocyanater. Speciellt i samband med uppvärmning (som inträffar med limmen vid snabb härdning i porösa material t ex). Risken är stor att utveckla astma/ allergier mm. Det verkar vara dessa korta men koncentrerade exponeringar som är farligast.

Googla efter t ex "isocyanater risker" eller läs http://www.prevent.se/doc_pdf/isopoly.pdf

Så håll inte till inomhus om du inte har dragskåp eller annan effektiv ventilation.


/Lod
 
PL400

Det finns ett suveränt lim som heter PL400 som är grymt starkt. Klarar att limma ihop även fuktiga och fettiga ytor. Nackdelen är att det är ganska kladdigt att hantera och kanske inte lämpar sig för mindre grejer.

http://www.oag.no/pl_400.htm

/Dave
 
mblund; sa:
Hittade faktiskt loctites snabblim med primer på clas ohlson för ett tag sen. Har inte testat det än dock.

magnus, besserweiser =)

*flinar*
Dom har faktiskt skrivit fel på Clas!
Det är ingen aktivator det är en primer...
Aktivatorn (Loctite 7457) används till att härda överskottslim eller om den appliceras före så påskyndar den härdningen.

Inte lätt att hitta när folk inte kallar det för vad det är! ;)
(Ja, jag kunde så klart ha sökt på Loctite i stället för primer, men det skulle vara svårt att erkänna.)

Fast är det en aktivator och inte en primer i "Loctite Super Plastix" så är man inte bekänt av det när man ska limma feta plaster...


/Ulf - mera besserwissigare
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.