Limma i hjälm?

Hej!
Jag skulle behöva limma fast stoppningen i min forspaddlingshjälm, vi snackar alltså om plast mot nån typ av liggunderlag/frigolit/skumgummi. Någon som har nå bra tips på vad jag kan använda?
MVH Markus
 
Det bör kanske inflikas att rekommendationen normalt är att inte limma eller sätta klistermärken på hjälmar eftersom plasten kan påverkas negativt av limmet (ex. blir sprödare eller mjukare).

Man bör nog alltså i första hand kontakta tillverkaren och fråga dem vilken typ av lim som kan vara lämpligt.
 
Som Thure skriver dubbelhäftande tejp är väl värt ett försök, med dubblehäftande matttejp fäster man hela inredningen i civila flygplan. Mattaffären har till heltäckningmattor och trappmattor olika breda.
go tur
 
Jo jag har ju hört att man inte ska limma och klistra på hjälmar, men vad sjutton gör man när inredningen har släppt. Det står inte vad det är för plast, men det sitter ju som limsträngar kvar sedan ursprungslimningen, så jag funderar på att prova den där limtuben. Och hoppas att hjälmen inte mjuknar alldeles :)
 
Ja, smältlim lär ju i alla fall inte ha så mycket kemisk påverkan på plasten som lim med nån form av lösningsmedel i sig.

Men som sagt var, det bästa är väl att kontakta tillverkaren och fråga.

Mjuknar alldeles gör den kanske inte, istället kanske den blir skör (och därmed tappar en stor del av sin skyddande förmåga).
 
Mitt universallim heter Aquasure, og det bruker jeg til allt turutstyr og hjemme også. Det limer allt utenom nylon, ellers er det ingen begrensninger. Limet er egentlig beregnet på å lime våtdrakter kant-i-kant, og det er ekstremt elastisk. Også stoff, telt, støvler, hundeseler, kan limes. Eneste minus er at det vanligvis tar ett døgn før det herder, men det finnes en aksellerator til limet som gjør herdingen til noen minutter.

Jeg oppbevarer limet i fryseren, for da ødelegger jeg ikke tuben når det har kommet lim på gjengene på korken. Noen ganger må jeg bruke en tang på korken for å få den opp, når tuben da er stivfrosset så blir den ikke vridd skjev.

Jeg har nettopp limt en sprukket skosåle, og resultatet ble helt utrolig bra. Nå kan jeg bruke skoene enda en god stund, det var bare sålen som hadde sprukket.
Otto
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.