Limma skinnbyxor?

Har i julklapp fått ett par skinnbyxor (Swedteams Bill i Nubuck). De känns helt toppen i både passform och kvalitet. Som (vad jag förstår) så är många skinnbyxor i rålängd så att man själv får fixa till längden. Det nämns då ofta att det är enkelt och att man bara ska vika upp och limma till lämplig längd. Jag tror säkert också att det är enkelt och ser inte så stora problem med det. Vad jag undrar är dock om det finns lite erfarenhet om detta som kan förmedlas (eftersom det inte är så kul att experimentera på dyra byxor)? Finns det något speciellt lim som rekommenderas? Något speciellt tillvägagångssätt? (Manual kring detta medföljde inte tyvärr).
 
Gå till din lokala skräddare (eller skomakare), ta med dig kaffebröd så gör han/hon det gratis, det är min erfarenhet innan jag kunde sy ordentligt. Sy med skomakarnål (ej slipade lädernål) och tråd (gärna vaxad lintråd eller sentråd, går bra med artificiell sentråd också... Och använd dig av skomakarsömn (handsy)

Lycka till

/ troswe
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.